עיוור בלב הים

ערן צור - כרמלה, גרוס וגנר

אן.אם.סי.
4.5/5

ערן צור מחזיר את "עיוור בלב ים" (1995) לבמה לשתי הופעות בזאפה. צור מעיד כי בזמן העבודה על אלבומו "כל מה שאנושי" השתמש באלבום ההוא כנקודת התייחסות. במהלך השנים נוכח כי לאלבום הייתה השפעה על הרוק הישראלי. שלומי שבן, לפי עדותו, טוען כי האלבום הזה עזר לו לקבל החלטה לשוב לארץ משהותו בלונדון.
נו, אחרי דברים כאלה לא נותר אלא לבדוק אם נשארה טיוטה מהדברים שכתבתי על האלבום. והנה – תודה למחשב הזריז שמצא את המילים. ביקורת על האלבום "עיוור בלב ים" שנכתבה ב – 12.2.1995. לא שיניתי מילה. 
חמישה עשר שירים יוצרים פסיפס של דמיונו החולם-הוזה, יצרי עד פרוורטי של ערן צור. ניו-יורק האפלה לפעמים ברקע. האהבות, הפחדים, הטראומות.
והמוסיקה – ים הסגנונות, לא צפויה בתיזמורים, במנגינות. יש כאן, למשל, מוסיקה יוונית, ויש טום ווייטס וג'אז ורוק, וארקדי דוכין שהשאיר חותם כמלחין וכמפיק מוסיקלי.
מצד הטקסטים, צור מנסה לחבר מישור מאוד אישי מסיפוריו הרומנטיים הטראומטיים במחוזות מנהטן וקווינס ועד מות אבא, וגם הגיג נבואי-אפוקליפטי הודות המדינה – "היתה מדינה חזקה וגדולה והיא איננה".
הקול הראשוני, רוטט ומאונפף מספר סיפורים מוזרים, דרמטיים ומוטרפים. יש בו איכות של משורר הקורא משיריו. "אליסה", "קרבות תרנגולים", וב"ואז הופיעה בטי" הם תסריטים ללא לחנים. צור בחר לספר אותם, והוא מאוד מאוהב במילה, מדגיש את הטקסט בהטעמות.
לחן של יובל מסנר מחזיר את צור לרוק ישיר ב"מה את עושה". מצד אחר: מלודיה מקסימה של ארקדי דוכין ב"המנון לאדישות", הקול מתעדן, וכניגוד – יש לו חיקוי צרוד של טום ווייטס ב"שולחן כתיבה". ובהמשך – תיזמור ג'אזי ב"בחור מצוי", ומוסיקה מלודית-מתוקה מופלאה ב"קיץ". כמה צבעים.
אהבתי את הדואט שלו עם קורין אלאל ב"עץ" לפי הלחן שלה על "מוציא ישן מפני חדש", ו"ערב ב' בכסלו" – ("עיוור בלב הים/ מי אותו יציל/נפשי ביקשה רחם/ אבל אני חולם")-  שהוא באוזני אחד השירים המרגשים שנכתבו בפופ המקומי. יצירה קודרת, דרמטית, טעונה. דיסק לא ממוקד, אבל דווקא ככה, צור מצליח להגיש מנות רבות של קסם ודמיון מופלאים.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן