בראשית (אינסטרומנטלי)

יהודה מסס

הפצה: היי פידליטי
4/5

"אינסטרומנטלי" – מדגישים על גבי הדיסק באותיות גדולות – שלא נטעה. לא קשה להבין מדוע: יהודה מסס, אחרי שלושה אלבומים כזמר (ווקאלים) מוציא אלבום תזמורתי, כן – ללא מילים. שבעה קטעים בהשראת שבעת ימי הבריאה של ספר בראשית. יש רגעים שמילים לא מצליחות לבטא תחושות. תן לצלילים ללכת במקומם, תרגם את התחושות למנגינות, הרמוניות מקצבים. כמי שמכיר את המוסיקה של מסס – בשבילי היצירה הזו אינה צפויה.
ואחרי ששמעתי, אני יכול לקבוע כי זוהי היצירה המשמעותית ביותר, גם המיוחדת ביותר של מסס כמוסיקאי, והדגש הוא על מוסיקאי.לא כל שבעת הקטעים – על רמה שווה מבחינת רעיונות יצירתיים, תזמור ועומק, אבל הסך הכל הוא יצירה ישראלית ששוזרת מוטיבים מההוויה המקומית על מזרח ומערב, המנגינות, הסולמות, הכלים. המוסיקה נעה בין פס קול סינמטי, ניסיון להרחיב יריעה ל"מוסיקת עולם" ועד יצירות ייחודיות העומדות בפני עצמן. תחכום לשוני יפה קיים בשמות הקטעים, על בסיס משחקים בהברות ובמצלולים.

מ-אור וחושך: צליל חליל הניי שבוקע מתוך קולות הברקים מבשר על בקיעת העולם. קטע אווירה עשיר, בשילוב יפהפה בין האקוסטי לאלקטרוני, בין המערבי למזרחי.
שם-מים: כמו בקטע הקודם, מסס מכניס קצב לבריאה. תדמיינו מים נוגעים בשמיים. הקודם גם כאן כלי נשיפה אקוסטיים פותחים, המוסיקה מואצת באמצעות ביטים אוספת עוצמה.
פעמיים-כי טוב: גם כאן כלי נשיפה בפתיחה – קלרינט ששוזר מוטיב כליזמרי. האווירה הקוסמית עוטפת בצלילים אלקטרוניים. ההמשך קצב בגוון פופי לאונג'-דאנסי, מסוג ה"איזי ליסניניג".
מאור-אות: צלילי נשייפה יוצרים את החיזיון בקצב מארשי, כשהסיום המינורי מעניק תחושה של כיבוי המאורות בצליל חלילים אדמתי. משמיים לארץ.
ב-על חיים: מתחיל בצלילי אמביינט (הבריאה) שלאחריהם תזמור קצבי המלווה את היוולדות החי (ציוצים וקולות) במעברים ואלתורים-קישוטים סגנוניים ממערב למזרח וחוזר חלילה.
א'ב תשרי: קולות בעלי החיים מגיעים גם לכאן. אחרי פתיחת פסנתר בפתיחה, מגיע מעבר שמטעין במתח ובהמשך מעבר לאווירה שמיימית. לדמיין את הנרטיב שלו. ללא ספק אחת משתי היצירות היותר משמעותיות בדיסק.
ו-יכל אלוקים: צלילי גיטרה קלאסית פותחים את היצירה המורכבת גם המרגשת בדיסק, מעברים ומוטיבים במרקם של יצירה סימפונית עם מעברים קצביים מלהיבים. כשש וחצי דקות שהן תמצית העולם המוסיקלי (מנגינה, סגנונות, עיבוד) העשיר של יצירת מסס. הישג נפלא וחשוב בדרכו המוסיקלית.

יהודה מסס
: לחנים, עיבודים, הפקה מוסיקלית, קלידים, פרוגרמינג, בס אקוסטי וסינטי בס, סאונדים, עוד, גיטרות.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן