עושה לך טוב

אביהו

Play
3.5/5

על אלבום הבכורה של אביהו שבת כתבתי: לא להאמין שבחור צעיר שר כל כך הרבה סבל- אהבה, לב מתפרע, גופו מתפרק, איבוד בתוך עצמו. אני שומע את "תישארי", השיר הפותח את תקליטו השני, ואומר: אמנם התבגר בשנה וחצי, אבל צער האהבה נשאר כשהיה. סובל. מה קורה פה? בחור יפה תואר, נחשק. נעים הליכות. מה רע? מה קרה? היא פרצה לחייו. גלומר: בינתיים, המצב קשה, חברים אומרים לו שהוא "רזה נורא". עכשיו הוא מוכן להעניק לה – כל מה שתרצה. רק שתישאר. הוכחה? שתבוא ותראה איך הוא "מתפזר לרסיסים". על המלל והלחן חתום גילי זכאי, גם הוא מיצרני הקונפקציה בזמר הים-התיכוני.
המוסיקה – פופ אוריינטאלי מידטמפו, מנגינה לא מתוחכמת, אבל מספיק קליטה כדי לכבוש איזו פסגה, גם בזכות הטון המתייסר של אביהו שבת. העיבוד וההפקה המוסיקלית מנסים לייפות את הדרמה, אביהו ממשיך בקו המוכר שלו. אחרי הכל זוהי המוסיקה שקידמה את אביהו באמצעות ההפקה הפופית המלוטשת, אבל למרות הטון המתכוון, עדיין תחושה שלא מדובר באמירה אישית אלא בפופ ים תיכוני ממוסחר.
שנרד מהדיכי? השיר הבא "לבד" שלו ושל ניצן קייקוב – להיט רחבות ים תיכוני מופק היטב לשמחות – והפעם הוא מציע לך בריחה, עוד אקט שמאפיין את תעשיית השירים היום תיכוניים: "בואי נברח ונשאיר את המחשבות בצד/ נשכח מהפחדים/ אני ואת אחד" הבריחה "רחוק מכאן" ללילה אחד, כי בסוף היום יהיה לבד. זה מה שנקרא יסורי אביהו הצעיר. האמת? מה נשבור ראש על טקסט. נשאיר מחשבות בצד. יש שמח. קייקוב יודע את העבודה.
לפחות דבר אחד טוב קרה: אביהו שבת כבר חתום על לא מעט שירים חדשים. לקח אחריות. קחו את "עושה לך טוב" שכתב בשיתוף איתי זילברשטיין. ושוב הבריחה איתה. "הכרית חמה בואי נברח מפה" וגם "אני צריך אותך לדעת לאהוב" מה תעזור הבריחה? איך מלמדים "לדעת לאהוב"? סוג של השכלה שנבצרה מבינתי. רומנטיקה סנטימנטלית של אנשים צעירים 2011. לומדים לאהוב ברגשנות מעט בכיינית, דרמה ללא דרמה. המוסיקה שייכת ליצרני להיטים מיומנים, שלמדו יותר מפרק בהלכות הפקת פופ ים-תיכוני. רגש שרץ לפניו, קצב + מלודיה + תזמור רחב יריעה מייצר להיט סנטימנטלי-רגשני.
אביהו הוא מסוג הזמרים שגם אם הטקסט על הנייר מאיים לחסל את השיר, והעיבוד גורר למלודרמה קיטשית – עדיין אתה מאמין שהוא מאמין למה שהוא שר, שזה לא מעט. וכשאבא שלומי מצטרף לדואט – "אמונה" זה אפילו הרבה יותר משכנע. שיר פסנתר מיתרים מלודי. צער השבתים. "לא צריך עוד דבר בעולם כשאת איתי". קניתי. משתתף בצערם. הקולות הנרגשים אינם משקרים, הסנטימנטליות חובקת, העיבוד האתני-מערבי משדרג, צליל הנשיפה הערבי-אוריינטאלי של אמיר שסהר – לווית חן, הקולות שמתמזגים – מעצימים התחושה. תן לרגש ללכת במקומך. לטפס לשיאיו. והטון המשותף שאכן משדר אמונה. להיט הורס.
קיטש וראפ? הולך? מה זה הולך. "את כל כך יפה" עם הראפר קאשי. גם כאן האוהב מציע ליפה לברוח. (מה יש להם עם הבריחה הזו?) כבר כתבתי על הלהיט הזה: אנשים צעירים מחרטטים את עצמם לרחבות. העיקר שזה יסחוף במנגינה ובתזמור גועשים. מנגינה ומוסיקה קליטים-לוהטים-מזיזים. מה צריך יותר. האמנות תחכה, כנראה עד בוש.
אורינטאלי ודאנס? קבלו את רגב דהן ב"אי אפשר איתך". נכנס לשירים של אביהו. סוף סוף תוכן בשיר. יש לו סיבות להיות קשוח איתה. כל דבר פשוט היא עושה מסובך. או שזה ייגמר ברבנות או במעון לנשים מוכות. מצד שלישי: אולי בכל זאת יגמר בסדר, כי דווקא משום שהיא קשה ובלתי מושגת – הוא נמשך אליה.
מבחינת שיקולים מסחריים – שיחק אותה. ירקדו את היענו-טראומה ביחסים בינו ובינה. יש שמחה בשיר למרות שהוא עוסק בגבר סובל מיחסה אליו. בחתונה ישראלית יפזזו גם את ה"למה את כל כך קשה אלי " תוסיפו סאז, צליל מיתר מזרחי, ביטים אלקטרוניים. קייקוב יודע איך להזניק שיר כמו טיל לשחקים. זה שאני לא מאמין למילה בשיר הזה – בעיה לא רלוונטית, כשמדובר בהפניה של להיט לכל הפלטפורמות הרלוונטיות, מהסלולר ועד ה – FM הים תיכוני המחניף שעושה טוב לאנשים.
הפשטות היפה מגיעה לקראת סיום בבלדת סלואו "היום" – אפשר מסתבר גם בלי מלודרמת ה"בריחה" אלא פשוט "להגשים חלום", משהו שהתחיל ב"מבט אחד קטן". והנה, מתברר שאביהו עושה את זה גם ככותב, גם כזמר.

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות