מאיה בלזיצמן Maya Belsitzman

מאיה בלזיצמן Maya Belsitzman

היי פידליטי
4.5/5

מאיה בלזיצמן מדברת הרבה על המחווה למועדון הרוקסן של שנות ה-80. כשמאיה היתה בת 8, כותב שורות אלו בילה שם הרבה, כולל רדיוהד בראשיתה, אבל האוסף הזה לא עושה לי דז'ה וו לרוקסן. מה שיותר קנה אותי ב-ep הזה (למה לא אלבום שלם?) הוא בעיקר היכולת של מאיה בלזיצמן לפרשן ולעבד שירים בדרכה כצ'לנית שהתערתה חזק בעולם הרוק והפופ על ערוציו השונים (הצ'לנית המבוקשת ביותר בהקלטות, הופעות) ומאתגרת עצמה בפרויקטים עצמאיים. המיוחד כאן – הניסיון לגשר בין אהבותיה (הרוקיות) ומיומנויותיה (הקלאסיות).
את ההופעה של מאיה בלזיצמן כבר ראיתי. הדיסק משלים את התמונה. המבחר של בלזיצמן הוא בין אהבה של התרפקות שאין בה ערכים מוספים ובין פרשנויות מחדשות: "עוד שיר אחר" של החברים של נטאשה נאמן פחות או יותר לגרסת המקור (מעבר אורגן יפה) אלב ללא חידוש מיוחד, הצ'לו נכנס נוגה וקודר ב"מתח מיני" של "המכשפות" – כאן זו כבר אינטרפרטציה בלזיצמנית רווית אווירה מיוחדת.
"בשמלה אדומה" (רותי ספרוני-יאיר רוזנבלום) הוא מחווה כפולה ללהקת הנח"ל ולמופע הארנבות של ד"ר קספר (קאבר על קאבר) עם עיבוד יומרני לכלי מיתר שנוסק לדרמה מיוחדת. "מאוד פרוע" של איגי וקסמן הוא רוק שדורש מבלזיצמן ביצוע דרמטי. היא עומדת בזה כולל עיבוד סהרורי שטוען את השיר במתח. 
את "כל החבר'ה", השיר החזק ביותר בדיסק,  של מוניקה סקס היא לוקחת לחלקתה ומטעינה אותו בדרמה אותנטית מתוך הזדהות עם הסיפור הטראומטי של האונס הקבוצתי, שימוש מרשים בטווחי קולה ובתזמור קצבי שמשדר את עוצמת הסיפור. (הזכירה לי במשהו את נינט) פרשנות מרטיטה.
בעיבוד ל"מישהו שומע אותי" של "איפה הילד" – מחלקת מאיה בלזימצן אנרגיות, מדגיש בפתיחה את השקט והאינטימי בעיבוד מינימליסטי ובהמשך מטפסת אל הדרמטי כדי לסיים שוב בשקט. יופי. "איפה הילד" לא היו מאמינים, שהשיר שלהם זוכה לפרשנות שכזו.
האיפוק מאפיין את גרסתה ל"יש בה" של "החברים של נטאשה", טון מהורהר שיש בו געגוע, עיבוד אווירה יפה כלי הקשה-בס-קלידים, במיוחד תפקיד מצוין של הבס, שהוא לא פחות "דובר" בשיר. "לילה" של "נוער שוליים" מחזיר בעיקר ללילות ההם שבהם רוח נעורים פופית ראשונית נשבה ברדיו, עיבוד טיפה בומבסטי, אבל מצליח להשיב אותה רוח מהימים ש"נוער שוליים" עשתה הרבה רוח. הסיום – קטע אינסטרומנטלי, עיבוד מיתרים מבריק ל"בשמלה אדומה" כד י סוף-סוף ליישם את מיומנויותיה הקלאסיות באווירה קאמרית מכובדת. אמרתי כבר שחבל שבלזיצמן לא הלכה על דיסק שלם?
עיבודים: מאיה בלזיצמן בשיתוף מתן אפרת ואיתמר גרוס.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. שמעתי אותה ברדיו. מדהימה!!
    אבל למה אני לא מוצאת את האלבום הזה בחנויות? זה לא יצא על דיסק? כבר חרשתי את כל גוש דן בטלפונים 🙂
    אולי אפשר לקבל עזרה בבקשה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן