פסטיבל ג'אז תל-אביב 2012

מרי סטולינגס, הנרי גריימס, באטיסט טרוטיניון

סינימטק ת"א החדש
4/5

העיניים של הנרי גריימס משדרות ספק טירוף ספק תמהוניות, כשהוא פורט על קונטרבס. הג'אז החופשי שהוא והטריו שלו מנגנים מגיעים גם מהבעות והשתיקות. בתוכנייה אני קורא, כי האיש נעלם באופן מסתורי בסוף שנות השישים וחזר להופיע רק כעבור ארבעים שנה. עשיתי גוגל כדי להבין שגריימס בן 77. ב-1967, כשהוא בן 31, אחרי שהופיע עם כל צמרת הג'אז, ביניהם נגן הבס צ'ארלס מינגוס, בלעה אותו האדמה, כלומר הוא הפך לנעדר החשוב ביותר בג'אז בכל הזמנים. ב-2002 עלה מן האוב. גילה שהוא חי במלון בלוס אנג'לס. תסכול מעולם הג'אז, גם כמה בעיות נפשיות גרמו לו לנטוש. הוא עבד בבניין, שרברבות. כשהתגלה חסר כל, הביע רצון לחזור לבס. ההרכב שניגן איתו על הבמה כבר זכה לתואר "טריו הג'אז של השנה" ע"י הניו-יורק טיימס ובעשרות תארים נוספים. בסינמטק גילינו אינדיווידואליסט, שהולך למקומות הכי לא צפויים. אחרי שלושים וחמש השנים האבודות, הוא נשמע כאילו הוא ממציא את המוסיקה מחדש עם שני נגנים ציוריים שותפים לדבר המעשה ההרפתקני. קוראים לזה free-floating jazz, שזה הרבה יותר מג'אז חופשי. זה כל כך חופשי, שגריימס עוזב את הבס והכינור, לוקח מקרופון ומקריא שיר משיריו.

הנרי גריימס: קונטרבס וכינור, אנדרו לאמב – כלי נשיפה, ניומן טיילור בייקר – תופים

בת כמה היא? 72? שבעים ושתיים??? מאזינים לדיוות ג'אז, ששרה ג'אז כמו דיוות ג'אז, ומשתחרר חצי פיהוק. איך? ברור לך שזוהי זמרת ג'אז גדולה. יש למרי סטולינג כל מה ששמענו אצל הגדולות. אז מה קרה? יש לה דלקת אוזן, היא הסבירה בסוף הערב. האם אינה שומעת את עצמה? את הנגנים? הצחקתם.
בתוכניה נכתב, כי היא נולדה מחדש אחרי שני עשורים של פרישה למחצה. גם הוציאה אלבום חדש – Dream. שלא תטעו: סטולינג היא באמת דוגמא, לאיך לזמרת ג'אז מדור הענקיות צריכה להישמע. היא גדלה על ננסי וילסון. על כרמן מקריי. הניו יורק טיימס כתב עליה – "Perhaps the best jazz singer alive today is a woman that everybody seems to have missed". אז נכון: האולם החדש בסינמטק אפשר לה להוכיח. היא לא עשתה את זה בגדול. מרי סטולינג לא נתנה את ההופעה של חזרתה לחיים. ועדיין הרגשת: הגברת הזו קורצה מחומרים של אגדות ג'אז.

מרי סטולינגס – שירה, דיויד יודולף – פסנתר, טל רונן קונטרבס, גספר ברטונצ'לי – תופים.

כמה פסנתרני ג'אז מקומיים הגיעו לאולם מס. 4 בסינימטק החדש כדי לשמוע איך מנגן פסנתרן צרפתי מהגדה השמאלית בפריס ששמו באטיסט טרוטיניון? בושו והיכלמו. שמענו כבר יותר משניים שלושה טריו פסנתר בחיינו. אבל הטרוטיניון הזה הוא קוסם. בן 38, חיוניות, מקצוענות, וירטואזיות. מישהו כתב על נגינתו שהיא "צרפתית טיפוסית, רומנטית, אבל לא מדי סנטימנטלית". אני לא הייתי מגדיר את נגינתו של טרוטיניון לפי מוצאו. יש לו סווינג נפלא, ואיך אומרים את זה בפשטות – הוא פסנתרן שאתה יכול לשמוע שעות ולבקש עוד. אינטיליגנטי, טכניקה נדירה, מבנים הרמונייים מתוחכמים. ענק ג'אז, שכבר מזמן חצה את הגדה השמאלית בדרך לכל הנהרות בעולם.

בטיסט טרוטיניון – פסנתר, תומה בראמרי – קונטרבס, אנדרה פלאמרטס – תופים.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. ממש מסכים עם ההתלהבות מבאטיסט טרוטיניון. אני בהחלט גיליתי פסנתרן "חדש" ועוד איזה פסנתרן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן