מוריסי כתב – "המלכה מתה" בשיר שיצא לפני 38 שנה. החיצים שלו כוונו אל המטרה – מלכת אנגליה. שיר הנושא , מתייחס בצורה אירונית לצנזורה במונרכיה הבריטית, ומשקף את השקפותיו הביקורתיות של מוריסי על התרבות והפוליטיקה הבריטית. מוריסי אמר בראיון לעיתון הרוק "ניו מיוסיקאל אקספרס" כי הוא כתב את השיר לא מנקודת מבט של פרחח שתוי, אלא מתוך תפיסה שהמלוכה ומלכת אנגליה – במקום להפוך קוריוז – מתעצמים בעיני הציבור, שמקנה להם לגיטימציה של ממש, למרות שמדובר בבדיחה. מוריסי מתקשה לתפוס את ההתמכרות של הציבור לבית המלוכה.
Oh, has the world changed, or have I changed?
המוסיקה של השיר נוצרה אחרי ג'ם סשן של 13 דקות עם ג'וני מאר, שהעיד כי ניסה לעשות משהו בסגנון ההגראז' רוק (Garage Rock) האמריקני, אבל לבסוף יצא משהו מקורי, השיר הכי hard rocking של הסמיתס עד אז.
כמו God Save the Queen של הסקס פיסטולס, השיר פונה לציבוריות הבריטית כביקורת ברורה נגד המלוכה הבריטית גם באוריינטציה מעמדית. זו הסיבה שהמוסיקה היא רוק נוקשה מנוגן מהודק. גיטרת ה – wah-wah של ג'וני מאר עושה את העבודה ביעילות. הפתיחה נלקחה מהשיר "Take Me Back To Dear Old Blighty" ששרה השחקנית הבריטית Cicely Courtneidge בסרטו הבריטי של בראיין פורבס, The L-Shaped Room.
גם האלבום של הסמיתס נקרא The Queen Is Dead. הוא יצא בשנת 1986 ונחשב לאחד מאלבומי הרוק החשובים והמשפיעים ביותר בשנות ה-80. זהו האלבום השלישי של הלהקה, והוא מפגין את שיא היצירה המשותפת של הסולן מוריסי והגיטריסט ג’וני מאר.
כמו ברבים משיריהם של הסמיתס, המילים של מוריסי עוסקות בנושאים כמו ניכור, אהבה אבודה, פוליטיקה ותרבות. האלבום משלב בין רוק אינדי לפוסט-פאנק, עם נגיעות ז’אנרים נוספים כמו רוקבילי, פופ בריטי ואלמנטים אתניים. ג’וני מאר הציג נגינת גיטרה מורכבת אך קליטה, בשילוב עם טקסטים עוקצניים ואירוניים של מוריסי.
3. שירים בולטים נוספים
• “There Is a Light That Never Goes Out”: אחד השירים המוכרים והאהובים ביותר של הלהקה, עוסק בבדידות ובתשוקה לבריחה מהחיים האפרוריים.
• “Bigmouth Strikes Again”: שיר אנרגטי ומלודי עם מילים שמתייחסות לחוויותיו של מוריסי מול התקשורת.
• “The Boy with the Thorn in His Side”: שיר שמבטא את תחושת הרדיפה של מוריסי מהמבקרים והמערכת.
למרות שהסמיתס לא זכו להצלחה מסחרית ענקית בזמן אמת, האלבום הפך לאייקוני עם השנים, וקיבל שבחים רבים על הכתיבה העמוקה והסאונד החדשני. “The Queen Is Dead” השפיע על להקות ואמנים רבים שהגיעו אחרי הסמיתס, בעיקר בסצנת הרוק הבריטית והאינדי.
שם האלבום, שמבטא חוסר כבוד לכאורה כלפי המוסד המלוכני, עורר תגובות מעורבות. עם זאת, המילים לא נועדו לתקוף באופן אישי את המלכה אלא לבקר את המערכת הפוליטית והחברתית בבריטניה של אותה תקופה.
האלבום נתפס עד היום כאבן דרך במוזיקת הרוק האלטרנטיבי, ומשפיע על דורות של מוזיקאים ומאזינים.
Farewell to cheerless marshes
Hemmed in like a boar between arches
Her very lowness with a head in a sling
I'm truly sorry, but it sounds like a wonderful thing
I said, "Charles, don't you ever crave
To appear on the front of the daily mail
Dressed in your mother's bridal veil?"
So, I checked all the registered historical facts
I was shocked into shame to discover
I am this 18th pale descendant
Of some old queen or another
Oh, has the world changed, or have I changed?
Oh has the world changed, or have I changed?
Some 9 year old tough who peddles drugs
I swear to God, I never even knew what drugs were
So, I broke into the palace
With a sponge and a rusty spanner
She said, "Eh, I know you, and you cannot sing"
I said, "That's nothing, you should hear me play piano"
We can go for a walk where it's quiet and dry
And talk about precious things
But when you're tied to your mother's apron
No one talks about castration
Past the pub who wrecks your body
And the church, wants to snatch your money
The queen is dead, boys
And it's so lonely on a limb
Past the pub who wrecks your body
And the church, all they want is your money
The queen is dead, boys
You can trust me, boys
Life is very long, when you're lonely
Life is very long, when you're lonely
Writer/s: MORRISSEY, STEVEN PATRICK/MARR, JOHNNY
הסמיתס The Queen Is Dead סרטו של דרק ג'רמן
תגובה אחת
אחת הלהקות הטובות של שנות ה 80 , והטובות שהעולם ידע, די קשה למצוא שירים של הסמית'ס שהם לא טובים,כשאוהבים את הסגנון ומתמכרים לקול של מוריסיי כל שיר הוא מאסטר פיס ועולם ומלואו !!
לי יש את כל האלבומים שלהם וזאת הלהקה שממש השפיעה על חיי ..