ליאם פיין

"תעשיית המוזיקה מפעילה לחצים עצומים על צעירים" אומר ברוס ספרינגסטין על רקע מותו של ליאם פיין

כשדיבר על יומנו בפודקאסט בשנת 2021, ליאם פיין אמר על המאבקים שלו: "דאגתי עד כמה עמוק התחתית שלי עומדת להיות. איפה התחתית בשבילי? מעולם לא היית רואה את זה. אף אחד לעולם לא היה רואה את זה."

/5

בעקבות מותו של ליאם פיין, כוכב וואן דיירקשן, משתף ברוס ספרינגסטין את מחשבותיו על הלחצים שעומדים בפני צעירים בתעשיית המוזיקה. פיין נפטר בשבוע שעבר בגיל 31, לאחר שנפל ממרפסת בקומה השלישית במלון CasaSur Palermo בבואנוס איירס, ארגנטינה. מאז מותו בטרם עת, רבים הטילו את האשמה על תעשיית המוזיקה, כאשר שרון אוסבורן, אשתו של המוזיקאי אוזי אוסבורן, שופטת אקס פקטור לשעבר, אמרה באותו עניין: "איפה הייתה התעשייה הזו כשהיית צריך אותם? היית רק ילד כשנכנסת לאחת התעשיות הקשות בעולם. מי היה לצידך?".
הערותיה הגיעו בעקבות הצהרה של קייטי וייסל, שהתחרתה לצד וואן דיירקשן ב-X Factor, וקראה ליותר "טיפול ותמיכה באמנים צעירים". באופן דומה, רבקה פרגוסון, שסיימה במקום השני באותה עונה של התוכנית, ספדה לפיין ובמקביל התבטאה נגד "הניצול והרווח של כוכבים צעירים".
ספרינגסטין שיתף את מחשבותיו בשיחה ל"טלגרף", ואמר שאמנים שמתים צעירים הם "לא דבר יוצא דופן" בחוויותיו בתעשייה.
"זה דבר נורמלי," אמר. "זה עסק שמפעיל לחצים עצומים על צעירים. לצעירים אין עדיין את הכוח הפנימי או את האני הפנימי כדי להיות מסוגלים להגן על עצמם מפני הרבה מהדברים שמגיעים עם הצלחה ותהילה. אז הם הולכים לאיבוד בהרבה מהדברים הקשים שלעתים קרובות גורמים לכאב… בין אם זה סמים או אלכוהול כדי להוריד חלק מהלחץ הזה".
"אני מבין את זה טוב מאוד", הוא המשיך והוסיף כי גם הוא וגם הלהקה שלו "נאבקו בבעיות משלהם".
הוא המשיך ואמר שהוא "הכי גאה" שאם "אחד מהחברים שלי הלך לעולמו, זה היה מסיבות טבעיות". ספרינגסטין הזכיר דמויות כמו ג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין וקורט קוביין "אנשים ממשיכים ליפול לזה. זו כת מוות, זה חלק מהסיפור שמבאס צעירים מצליחים. מבחינת התעשיה – מת צעיר – טוב לחברת התקליטים, אבל מה יש להם לעזור להם מכל בחינה נפשית?".
"תתכונן, יהיו לא מעט מהמורות בדרך."
זה היה המשפט הראשון במכתב שכתב ליאם פיין לעצמו בן ה-10, אותו קרא ברדיו של ה-BBC ב-2020.
"תהיה לך את התקופה הכי מדהימה בחייך, תטייל בעולם ותחיה חיים שבקושי דמיינת", אמר. "ואז זה יסתיים לזמן מה, ולא ישאר לך שום דבר מלבד עצמך. זה ירגיש מפחיד, כאילו אתה לבד."
הכוכב, שזכה לתהילה עולמית בגיל 16 כחבר וואן דיירקשן, דיבר במשך שנים על המאבקים שלו בבריאות הנפש – ועל אתגרי ההסתגלות לכוכבות.
בסדרת אקס פקטור 2010 (מקום שני) , וואן דיירקשן היו להקת בנים חדשה בסגנון שונה – נגישה, ניתנת לקשר, וחוץ מהכישרונות המוזיקליים שלה, "נורמלית".
הם היו הנערים מהשכונה (boys-next-door), שגילם ומראם הטוב הפכו אותם לחביבי מיליוני מעריצים צעירים ברחבי העולם.
הם מכרו יותר מ-70 מיליון אלבומים, השלימו חמישה סיבובי הופעות עולמיים, הפיקו סרט עלילתי וכיכבו בקליפ צדקה לצד ראש הממשלה דאז דיוויד קמרון.
"כלומר, זה היה כיף," אמר פיין מאוחר יותר בראיון למגזין Men's Health Magazine. "זה היה פיצוץ מוחלט, אבל היו חלקים מסוימים בו שזה פשוט נהיה קצת רעיל".
צלמי פפראצי. עיתוני צהובונים. לילה אחר לילה בחדרי מלון, מופרדים מהמשפחה. אוטובוסי טיולים מושחרים. מעריצים זועקים לחתימות. והעולם החדש והצומח במהירות של המדיה החברתית.
מעטים, הוא הרגיש, יכולים להבין את הלחצים העזים של כוכבות בגיל כה רך.
"זה כמעט כמו ללבוש תחפושת של דיסני לפני שאתה עולה לבמה", אמר.
הוא גם הודה שהוא השתמש באלכוהול כדי להתמודד "מכיוון שלא הייתה דרך אחרת להסתכל על מה שקורה".

כשוואן דיירקשן התפרקה ב-2016, התהילה העולמית הייתה כל מה שפיין בן ה-22 ידע כמבוגר.
"זה יכול להיות די קשה לוותר על הציפיות להיות מגה-כוכב", אומר פרופ' ג'ון אוטס, שהיה מעורב במיזם של האגודה הבריטית לפסיכולוגיה עם הממשלה בנוגע לילדים כוכבים וחובת הזהירות של מבוגרים מולם.

"להיות בלהקת בנים מפסיק להיות כל כך אפשרי כשאתה כבר לא ילד או נער. זה מצב שיש צורך להפוך, במובן מסוים, לאדם מפורסם מסוג אחר, וזה אתגר חדש".

חברו ללהקה של פיין, הארי סטיילס, נראה מתאים יותר לאתגר הזה. הוא חי יותר בהרמוניה עם הכיוון שבו התקדמה תעשיית המוזיקה בשנת 2016. הוא גם התחיל לשחק, והופיע בשובר הקופות ההוליוודי Dunkirk, בשנה שלאחר מכן. פיין, לעומת זאת, נאבק לעשות את המעבר.
ב-2019 הוא הוציא אלבום בכורה שכלל שמונה רצועות של R&B. האלבום לא כבש את קהל מעריצי וואן דיירקשן, ולא הצליח להמריא. כאן החל המשבר שלו שהוביל בסופו המר לטרגדיה.

המאבקים של כוכבים מתבגרים הם נושא מוכר , מבריטני ספירס ועד ג'סטין ביבר.
כוכבי טלוויזיה בריאליטי התמודדו עם אתגרים דומים, התאבדו באופן טרגי בשנים האחרונות.
כשדיבר על יומנו בפודקאסט בשנת 2021, ליאם פיין אמר על המאבקים שלו: "דאגתי עד כמה עמוק התחתית שלי עומדת להיות. איפה התחתית בשבילי? מעולם לא היית רואה את זה. אף אחד לעולם לא היה רואה את זה."

אתגר מרכזי עבור כוכבים צעירים, לדברי פרופ' אוטס, הוא ניהול קריירה לאחר תקופה ארוכה של תהילה.
"אם התהילה הייתה כל כך חשובה להם בגלל ההערכה העצמית שלהם, איך אפשר לעזור להם לנהל את האובדן שלה?" הוא שואל.
"מהלך חשוב בהתפתחות האישית הוא מעבר ממקורות חיצוניים של הערכה עצמית למקורות פנימיים. חלק מזה קשור למשהו שנקרא תפקוד רפלקטיבי, שאתה מסוגל לשקף את עצמך כאדם ואתה עלול להיות פחות תלוי באחרים לתחושת העצמי שלך.
למי שנכנס לבגרות ככוכב, התהליך הזה יכול להיות קשה במיוחד," הוא אומר.
זמן קצר לאחר מותו של פיין, רבקה פרגוסון, המתחרה ב"אקס פקטור" לשנת 2010, כתבה מחווה: "שנינו נפגשנו במונית לקראת בדרך לאקס פקטור. אני לא יכולה שלא לחשוב על הילד הזה שהיה מלא תקווה שעתידו הזוהר לפניו.

"אם הוא היה קופץ על הרכבת ולא קופץ למונית הזו, אני מאמינה שהוא היה חי היום".

בתמונות למטה: ליאם פיין בן 14 כאשר הופיע לראשונה למבחנים באקס פקטור 2008, ועם מעריצות של וואן דיירקשן בימי התהילה של הלהקה

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן