אריק איינשטיין

האהבה פנים רבות לה.

אריק איינשטיין, יוני רכטר

1976 הדיסק – 1995.
4/5

אני מקשיב לאלבום הזה ממרחק של כ-31 שנה. בטח הפרספקטיבה שונה. כללית, התחושה שהאלבום הזה אפיין תקופה מאוד תמימה אצל איינשטיין ורכטר – שני שירים יפים כשלעצמם של לאה גולדברג – "מה עושות האיילות" ו"דג הזהב", שניהם לטעמי משירי הילדים היפים שנכתבו בעברית, שכדאי להעביר אותם גם לילדים של ימינו ולילדים שיבואו. התמיהות ה"ילדותיות" של המשוררת על חלומותיהן של האיילות בלילות בלחן הראשוני היפה של רכטר והחום והתום שמשדר אריק.
"דג הזהב" הא כבר סיפור אגדה פחות תמים, אפילו טראומטי – על דייג שלא חזר מהים ואמו המצפה לשובו. רכטר הלחין מעין פסקול לשיר הזה עם עיבוד מיוחד למיתרים.
את אריק הרומנטיקן-נוסטלגי מקבלים ב"זו אותה האהבה", (דגימת סאונד למטה) על האהבה שפעם פרחה לה, והנה גם היום אחרי שנים – אין אחרת וכמה טוב שהיא איתו. איזו אידיליה. תמימות? תלוי מי מקשיב לשיר. יש שיסכימו עם המילים של איינשטיין. הלחן, מכל מקום, חד-פעמי, מהיפים והמקסימים בכל הרפטואר של רכטר את איינשטיין, כולל העיבוד לפסנתר ולסקסופון חם (מורטון קם)
ועוד שיר אהבה יפה ונצחי – "שיר האהבה סטנדרטי" – על הקאמבאק של האהבה מפעם. היו ימים שהרגיש זר, אבל עכשיו הכל חזר. שיר הלל לאהבה הישנה והטובה, וזה גם שיר הלל שלי ללחן והעיבוד שלא נס ליחם. ועוד אחד יפהפה, שהוא לטעמי אחד הלחנים (יוני רכטר-אבנר קנר) היפים בדיסק – "לא היה מה שהיה" על חלום ושמו שלום, לחן מינורי שמבחינתי הוא מעין גילוי מחדש.
לא כול השירים עשויים מאותם חומרים שהופכים אותם נצחיים: לא מת על שיר השלום "עוד יהיה" (מילים ולחן: אריק איינשטיין) , גם לא על שיר הניחומים העצמיים – "זה לא בושה להיות עצוב" (אריק איינשטיין, יוני רכטר-אבנר קנר), "נגמרו לי המילים" לפי Love Me Tender של אלביס – קוריוז נחמד ולא מעבר לזה.
שיר מיוחד שחות זכור מהתקליט הזה הוא דווקא השיר שעל שמו נקרא האלבום – "האהבה פנים רבות לה" למילים של גידי רוזנטל. יוני רכטר לקח כאן את אריק איינשטיין לכיוון אחר, ניסיוני. זהו שיר א-סימטרי, אנטיתיזה לשירה בציבור. מעניין, מיוחד, מורכב, אבל בטח לא בשביל השיר הזה קונים את האלבום הזה.

וידיאו: "זו אותה האהבה"

לכתבה – שנתיים למותו של אריק – האהבה פנים רבות לה

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן