הכבש השישה עשר

הכבש השישה עשר עם יהונתן גפן, יוני רכטר, גידי גוב, יהודית רביץ, דויד ברוזה

קלאסיקה לילדים ולמבוגרים, יצירה שתמשיך לשמור על איכותה לנצח

מילים: יהונתן גפן
5/5

שירי הכבש השישה עשר אהובים עלי כ"ילד מבוגר", כי נקודת המבט של יהונתן גפן היא של מבוגר שמנסה לראות בצורה מודעת את מה שלא היה מודע אליו כילד. זהו יהונתן גפן שכתב את השיר הארס פואטי "איך שיר נולד", הפותח את אלבום.
זהו גפן שכתב, שירים חכמים לקטנים כגדולים, כאילו הוא עצמו ילד, כאילו רק אתמול היה בן חמש.
הכבש השישה עשר התחיל מספר ילדים, הפך לתקליט ב-1978 בהפקת דודו אלהרר בהשתתפות יהודית רביץ, גידי גוב, יוני רכטר ודויד ברוזה, וגם להצגת ילדים ב-1991 בתיאטרון הקאמרי בבמויו של מיכאל גורביץ'. מקור שם הספר בסיפור, שבו מתאר המספר כיצד הוא נרדם תוך כדי ספירת כבשים, בהגיעו לכבש השישה עשר.
שירי התקליט, שהתבססו על שירי הספר עברו מדור לדור – בזכות הלחנים האלמותיים שכל אחד יכול לזמזם, רובם של יוני רכטר, מיעוטם – דויד ברוזה, יצחק קלפטר, עדה נסטוביץ', שפי ישי. לכך יש להוסיף את העיבודים המצוינים של רכטר, את הביצועים הלא מתיילדים. השירים עודכנו כדי להתאים ללחן או לספק חווית האזנה לילדים. לדוגמה, ל"איך שיר נולד" התווספו שורות שמקבלות את פני הילדים ומספקות מתכון ל"יצירת שיר". בשיר "מי שמביט" מתווספת השורה "עכשיו תיקחו את התקליט ותהפכו לצד שני" כדי לידע את הילדים שהתקליט לא הסתיים.
רמת התובנה ה ב"הכבש השישה עשר" היא של גפן הבוגר, של מי שמרגיש וחושב עדיין בעוצמה רבה את היותו ילד, מייצג את נקודת החיתוך בין שתי נקודות מבט כבן וכְּאָב.
"יש אבאים שהולכים בשמונה לעבודה/ ובחמש וחצי חוזרים/ יש אבאים שבקושי רואים/ ואבא שלי יושב וכותב שירים". בשיר הילדים מפריד גפן את מקצוע "כותב השירים" משאר המקצועות. הדיאלוג של גפן עם קהל נמעניו הוא הרבה יותר פתוח ואינו מכוון לגיל או לנמען מסוים.
החיבור למקצוע הזה של "כותב שירים" פותח את הדיסק: "איך שיר נולד?" שואל גפן ומשיב בתיאור רגיש ומינימליסטי: "כמו תינוק/ בהתחלה זה כואב/ אחר-כך יוצא החוצה/ וכולם שמחים/ ופתאום – / איזה יופי/ הוא הולך לבד". הלחן משובב הנפש, הוא שהופך את השיר נגיש לילדים ומבוגרים כאחד.
מהיבט של מבוגר הג'ירף נראה כך: "לָגִ'ירָף יֵש צָוָאר אָרוֹך/ הוּא רוֹאֶה עָנַנִים/ בִקְצֵה הָעוֹלָם,/ וּמָכְרִיז:/ "חָבֵרִים/ בְעוֹד חוֹדְשָיִים/ יֵרֵד פֹה גֶשֶם"/ מִגוֹבָה שֶל גִ'ירָף כוּלָנוּ נִרְאִים נְמוּכִים/ וְהָבְעָיוֹת הָכִי גְדוֹלוֹת שֶלָנוּ הֶן רָק נְקוּדוֹת קְטָנוֹת בִשְבִיל גִ'ירָף".   קלאסיקה לילדים ולמבוגרים, יצירה שתמשיך לשמור על איכותה לנצח

*** מצ"ב כתבה מ"מעריב" 14 בנובמבר 1978

 

הכבש השישה עשר "גן סגור" 1978 

וידיאו: איך שיר נולד 1995 

;


.1 "איך שיר נולד
2. "ברקים ורעמים"
3. "כשנסענו העירה לבקר את דוד אפרים"
4. "אני אוהב"
5. "לג'ירף יש צוואר ארוך"
6. "יש ילד שאבא שלו"
7. "הילדה הכי יפה בגן"
8. "הסיפור על האיש הירוק"
9. "מי שמביט"
10. "היי, אני כבר לא תינוק"
11. "כשאהיה גדול"
12. "ריח של שוקולד"
13. "ריבים קטנים"
14. "יוסי, יוסי"
15. "כשאומרים"
16. "כמו ים"
17. "האיש עם השערות"
18. "גן סגור"
19. "הכבש השישה עשר, לילה טוב"

צילום: מרגלית חרסונסקי

יהונתן גפן פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן