חוכמת החיים – להתחיל משאלות. מהותנו מאז היוולדנו – נמצאת בשאלה. בדרך כלל השאלה השכיחה – מאין באת ולאן אתה הולך, או במדויק יותר, לפי מסכת אבות – "דע מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון", נאמר בלשון ציווי תכליתית,שפותחת פתח לשאלות.
כי כאשר יש לאדם ספקות לגבי הדרך שלו – העיסוק בהן עשוי לקדם אותו לדרך נכונה יותר. יהודה מסס מתמקד בעיקר בסוגיית ה"לאן אתה הולך" בהקשר הכי מיידי – האם אנחנו עושים משהו עם עצמנו באשר לדרכנו בעתיד, או שנותנים לגורל לשלוט בחיינו. והמסקנה היא פוזיטיבית – שרק הבנאדם הוא שיכול לקבוע את מנת חלקו העתידית גם כשהוא נמצא בשעות קשות, וההצעה היא לחשוב חיובי כי התמורה היא מיידית.
המוסיקה מלודית להפליא, ראשיתה שירת יחיד, אחריתה – שירת רבים, כאילו מסס משתף את הציבור ומביא אותו לשירה בנוסח המנון, כי הרי השאלה הנ"ל אינה נחלתו הפרטית, היא שייכת לכלל הציבור. טון קולו של מסס משדר נינוחות לוטפת ורוגעת שחוברת לשורת המסקנה, ומזמינה הצטרפות. הפשטות היפה.
לאן אתה הולך בן אדם
לאן אתה נוסע
איך הגעת עד לכאן
האם אתה יודע?
האם לקחת משהו, משהו לדרך
או שמא השארת זאת כך לגורל
האם לקחת בחשבון שיש גם הפתעות
האם אתה מוכן לבשורות?
האם אתה יודע בן אדם
שרק אתה קובע
איך תגיע עד לשם
גם אם אתה שוקע?
אולי תשקע במחשבות טובות עכשיו
כי לא קיים מקום שהוא רחוק מאד אליך.
4 Responses
אובייקטיבי….זה עניין של טעם.. לפי דעתי העיבוד מקסים והשיר סוחף ומסקרן ככה שאתה חייב לשמוע אותו עד הסוף..
בכל מקרה.. יהודה מסס מתי נזכה לשמוע ממך יותר??
חוסר אובייקטיביות בהימנעות לדבר על העיבוד הכושל לדעתי.
ואכן מסס הוא יוצר ענק!
למר אובייקטיבי…אם אני טוב בהבנת הנקרא אז יוסי לא דיבר בכלל על העיבוד,הוא דיבר על המלודיקה של השיר ואכן הוא שיר מלודי וסוחף.
וחוץ מזה,אני לא יודע אילו רמקולים יש לך אבל אני שומע אותו ברמקולים שבהם שומעים את כל הצלילים המובלעים כביכול ולדעתי העיבוד מקסים!
יהודה הוא אמן ענק ויוצר בחסד ולצערי לא מקבל את ההערכה המגיעה לו…
יוסי אתה חוטא בחוסר אובייקטיביות בכל מה שנוגע לעמיר
אכן השיר נחמד אבל העיבוד זוועה