מרים אביגל

הקול שנדם

מרים אביגל אוקטובר 2016

/5

שושנה דמארי ויפה ירקוני היו המלכות הבלתי מעורערות של הזמר הישראלי הישן. השבוע, כשמרים אביגל הלכה לעולמה, נזכרו שהייתה עוד מלכה. מלכת שירי הילדים של פעם.
נזכרתי בדיסק כפול של שיריה. שישים ושבעה שירים. הראשון נפתח ב"בת הדייג" (של בנימין אביגל ומרים אביגל עצמה) וב"בדרך לתבור". הדיסק השני מוקדש כולו לשירי ילדים וחגים. מ"עוד לא אכלנו" ועד "סלינו על כתפנו".
איך שכחו אותה? אולי מפני ששירתה ביטאה את התום של פעם, שלא עבר את מחסום הזמן. האם עכשיו ישמיעו הורים את השירים שלה לילדיהם? לא בטוח. מצד שני: אוהבי הנוסטלגיה הארץ ישראלית יורידו אותה מהבוידעם. יאווררו תקליטיה. גם אני הצבתי סולם ושמחתי כשמצאתי את אסופת שיריה.
הביוגרפיה של מרים אביגל זכתה לפירוט  בספרון הדיסק ע"י ערן ליטווין. הורים מיוון. ילדות בפלורנטין ת"א. פנימייה – בה היא פוגשת מורה למוזיקה ששינה את חייה. שמו היה עמנואל זמיר. היא המשיכה להופיע גם בשנות השמונים במסגרת מקהלות (יעקב הולנדר, רפי פסחזון) ובשנות התשעים – מופע משותף עם המשורר חיים גורי. מרים אביגל לא הרבתה להופיע. היא עסקה בעיקר בהקלטות של שירים המיועדים לגיל הרך.
היא זכתה  לתהילה מחודשת בתוכנית הלילה שדורון נשר הגיש בשנים 1993-1998, שנפתחה בשיר "בת הדייג". לעיתים השמיע את השיר כמה פעמים במהלך התוכנית. השיר, שהילך עליו קסם מאז היותו ילד, סיפר על ילדה קטנטנה אפורת העיניים שנשאה תפילתה לרחוק: "אלי נצור מצולות האין סוף ושמור נתיבות בימים, כמוני עומדים ילדים על החוף והמה בני דייגים".
זהו השיר הראשון באוסף, שהוא מסע לאורך נתיב של הזמר העברי בעשורים הראשונים של המדינה. קולה של מרים אביגל טבוע כחותם על התקופה ההיא של סוף שנות החמישים (1959), כאשר "בת הדייג" יצא על תקליט 10 אינץ' יחד עם "בדרך לתבור".

השיק הדייג סירתו אל המים / לעבר הים העמוק / ילדה קטנטנה אפורת העיניים / נשאה תפילתה לרחוק 
אלי, נצור מצולות האינסוף / ושמור נתיבות בימים / כמוני עומדים ילדים על החוף / והמה בני דייגים 
רחק הדייג נעלם אל האופק / ורוח נשבה בהמיה / אי שם על החוף עמדה היא באופל / ילדת דייגים הומיה 
אלי, נצור מצולות האינסוף… 
חתר הדייג אל החוף, אל הסלע / מגל אלי גל במשוטיו / ילדת דייגים מי ידמה מי ישווה לה 
לים לחשה אל גליו / אלי, נצור מצולות האינסוף…

*** כחלק מהפרויקט שלו לתיעוד תולדות המוסיקה הישראלית לדורותיה, ביקר דודי פטימר, את הזמרת מרים אביגל בבית החולים "הרצפלד" שבגדרה. במסגרת ראיון שערך איתה, ביקש ממנה לשיר לו בספונטניות את להיטיה "בת הדייג" ו"בדרך לתבור".  את מה שאירע שם מתאר פטימר במילים: "מרים בכתה מהתרגשות, ושלמה ואנוכי ושאר הנוכחים בחדרה הזילנו דמעות התרגשות"

וידיאו: מרים אביגל שרה להיטיה ב"דרך לתבור" ו"בת הדייג" במיטתה בבית החולים הרצפלד שבגדרה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן