מנהרת הזמן של יצחק קלפטר. ננדוד דרכה תחילה ל-1979. הלהקה: "צליל מכוון". השיר – "שיר אהבה בדואי". כך נפתח הדיסק הכפול. "צלילי חליל אל החולות של המדבר היה שולח/ ליטף הוא את גופה הרך והסופה טרפה הכל" . המילים הלא שגרתיות של איציק ויינגרטן. שיר שחוק, אבל בלעדיו הרטרוספקטיבה הזו בת 36 השירים היתה חסרה.
בקומוניקט מדברים על "האיש והאגדה". גם אם לא נכנסים להגדרות מיתולוגיות, קלפטר אכן נמצא כמעט בכל צומת חשוב של המוסיקה הישראלית. "כוורת", "שיחות סלון", "צליל מכוון", מיטב אלבומיו, השירים ששרו מיטב הזמרים והזמרות. זה אינו רק המלחין, זה הגיטריסט הבלעדי, המוסיקאי. גם הזמר. הפופיסט, הבלוזיסט, הרוקיסט. קלפטר התבלט בכתיבת לחנים זכירים, מלאים רגש ועומק, שנשארים בזיכרון לאורך זמן. הוא הצליח לשלב בין פשטות מוזיקלית לבין מורכבות רגשית, מה שיצר מוזיקה נגישה אך עמוקה, עם יכולת לגעת בקהל רחב. נגינתו מצטיינת באקורדים פתוחים וסאונד רך ומלטף, שהפכו אותו לאחד מהגיטריסטים המזוהים ביותר במוזיקה הישראלית. קלפטר הצליח להעביר רגשות בנגינת הגיטרה באופן שמעטים יכולים, ולעיתים הקרין אפילו יותר רגש דרך הנגינה מאשר דרך המילים שמתאפיינו בפשטותו היפה כשמחברים את כל השירים היפים, מבינים את מהות התרומה שלו למוסיקה הישראלית. שילוב נפלא של כישרון מלודי, פשטות כובשת, אקלקטיות מפתיעה.
קלפטר בלט בכתיבה לזמרים שונים, בשיתוף פעולה עם אמנים כמו אריק איינשטיין, ולהקת כוורת, והיווה חלק משמעותי מה”סאונד” של המוזיקה הישראלית של שנות ה-70 וה-80. השילוב שלו עם אמנים נוספים תרם רבות להצלחה שלהם ולהתפתחות המוזיקה הישראלית בכלל.. הוא הצליח להגדיר מחדש את מה שאפשרי בגבולות הרוק והמוזיקה הישראלית, ויצר תבנית למוזיקה שהיא אישית אך גם אוניברסלית.
1. דמיון חופשי 2.בואי נישאר 3. לוקח את הזמן 4. נפגשנו 5. האהבה שלי היא לא האהבה שלו 6אני ואת אז 7. אם אתה בסביבה (העיירה שלי) 8. יושב על הגדר9. צליל מכוון 10 שיר אהבה בדואי
צילומים: מרגלית חרסונסקי
עשרת השירים גדולים של קלפטר דמיון חופשי – סינגולדה וחברים מארחים את יצחק קלפטר
7 Responses
לדעתי העשרה שלו הם
מבלי להפריע
מחזיק מעמד
סליחה חבר
אף-אחד כבר לא מתגעגע
הלאה
בוקר טוב אמיר
סוף העונה
תמונה
נוהג במכונית
ואלה שלושת השירים עם הסולואים הכי יפים שלו
דרך מוצא
נוהג במכונית
באה מוזיקה
הלחין לדעתי את השיר הכי יפה של אריק-מבלי להפריע.
למילים של אלתרמן .
לא רק לדעתך.. אכן הלחין אותו והוא אכן נפלא
חסרים ברשימה:
בלילה
סוף העונה
בלדה לנאיבית
דמיון חופשי ממש אוברייטד
שביר גם חסר ברשימה
לילות ארוכים חרשנו את העיר ולא הפסקנו עד שהשחר עלה.
השופטים כפתיחה בחצות ( יצחק לא התחיל את הלילה לפני 00 ). שלושים ומשהו בהמשך זיגל ( זוהרה ) בהמשך המשך..והרצל בירמיהו לסיום. עוד לילה עבר על כוחותינו.
יצחק בעיקר שתק ולפעמים צחק. לשתיינים שהטרידו אותו היה קורא מברגים ( הבריגו לו למח שטויות )
אתה איתנו יצחק!
אכן מהחשובים שבמוסיקה הישראלית הן כמוסיקאי מחונן והן כאדם אהוד וחסר אגו.