אהרלה קמינסקי והאולד סטארס חגיגות השמונים נמשכות צילום מרגלית חרסונסקי

אהרלה קמינסקי והאולד סטארס חגיגות השמונים נמשכות

שעה וחצי של שיוט מונומנטלי במנהרת הג'אז הישראלי. ההיינו כחולמים?

4/5

אהרלה קמינסקי נולד ב-10 בנובמבר 1941 בתל אביב. הוא יהיה בן שמונים בחודש הבא, אבל את יום הולדתו ה – 80 חוגגים כבר מיולי בהופעות מיוחדות, ששיאן בפסטיבל ניו אורלינס, באולם רקאנטי במוזיאון תל-אביב עם הרכב אולסטארס של "דור המייסדים" בג'אז הישראלי, שראוי גם לכינוי "דה יזרעאליז אולד סטארס".
יש מי שישאל למה חגיגות כאלו לא נערכו למי שעלו איתו לבמה – דני גוטפריד (כבר 82) ואלברט פיאמנטה (כבר 83)?  האם מתופף בן 80 הא אטרקציה גדולה יותר מפסנתרן בגיל הזה? אבל למה שנחפור. הפי ברסדיי, אהרלה. יש סיבה למסיבה. ניתן למתופף את מלוא הקרדיט והכבוד. צריך לשלוח מתופפים בני עשרים  ושלושים כדי לראות איך מנגן מתופף בן 80.
קמינסקי וגוטפריד אכן מזוהים עם מייסדי הג'אז הישראלי מאז הופיעו ב"רביעיית הג'אז של קול ישראל" (1962) עם הסקסופוניסט מל קלר. הם ניגנו משהו בין סווינג מאוחר למודרני מוקדם. מאז לא נפרדו דרכיהם. מנגנים ביחד כמעט 60 שנה. על חבורת המייסדים נמנים גם אלברט פיאמנטה (סקסופון קלרינט) וממלו גיאטנופולוס (חצוצרה, סקסופון).
החמישיה בחרה רשימה מאוד מגוונת לערב. מוסיקה מקורית של ממלו (Red Sea), קטע מיוחד בעל גוונים אוריינטאליים שממלו כתב לכבוד הופעת חמישיית גוטפריד בהודו, ובהמשך באותו מסע, קריצת עין ג'אזית – "מיילס סונג" מעורב בשיר ההודי העממי "איצ'יקידנה".
ניו אורלינס? Joe Avery Blues קטע ממוסיקה המנוגנת בהלוויות הנקראת Second Line (*), הבלוז הותיק Basin Street Blues המוכר מלואיס ארמסטרונג, Bourbon Street Parade, שיר ג'אז פופולרי שנכתב על ידי המתופף פול ברברין בשנת 1949. השיר הוא דוגמה לאופן שבו השפיעו להקות צעידה מוקדמות על הג'אז של ניו אורלינס. זה הפך לסטנדרט קלאסי של ג'אז דיקסילנד וניו אורלינס, ומבוצע לעתים קרובות במסגרת מצעדי ה"קו שני" (*) בניו אורלינס.
בהמשך ניגנה החבורה משהו קרוב לסגנון הניו -אורלינסי – St Thomas, סטנדרט של סוני רולינס במקצב קאריבי תוסס.
שעה וחצי של מסע מונומנטלי במנהרת הג'אז הישראלי. ההיינו כחולמים? כמו שהחבורה הזו מנגנת – זוהי תחילתה של תחייה מחדש. לא ברור עדיין כמה זמן יימשכו חגיגות השמונים של קמינסקי, אבל כל עוד הן נמשכות, מומלץ להגיע להשתתף בשמחתו ובשמחת האולד סטארס הישראלים.

* "הקו השני" הוא מסורת במצעדי להקות נשיפה בניו אורלינס בהלוויות. "הקו הראשי" או "השורה הראשונה" הוא החלק המרכזי של המצעד בו צועדת משפחת הנפטר, השורה השנייה מורכבת מאנשים שעוקבים אחר הלהקה, כדי ליהנות מהמוזיקה ולחגוג בריקודים.

צילום סטילס: מרגלית חרסונסקי

Summertime

Joe Avery Blues

Basin Street Blues

Bourbon Street Parade

St Thomas

אהרלה קמינסקי פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

  1. דני, תודה על התיקון. טוב לדעת, ומגיע לך. ההבדל הוא שעם קמינסקי מדובר כבר במסע הופעות לרגל 80.

  2. הי. רציתי לתקן פרט הנוגע לי בכתבתכם. בשנה הראשונה לקיומו של פסטיבל זה, 2019, המפיק זיו בן הקדיש לי מופיע מיוחד ליום הולדתי ה- 80 ״חוגגים 80 לדני גוטפריד״ ובפני אולם גדוש ומלא במוזיאון ת״א ופעתי עם חברי הותיקים + 2 גגנים אורחים, חצוצרן מאמגליה וטרומבוניסט מארה״ב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן