יענקל'ה רוטבליט הוצאו מהקשרם שרים רוטבליט צילום מרגלית חרסונסקי

הוצאו מהקשרם שרים רוטבליט

מעט שירים "הוצאו מהקשרם" לטובת גרסאות חדשות שמרעננות את הישן/ מתעלות עליו.

נענע דיסק
3.5/5

מה המניע ל-23 קאברים לשירים של יענקל'ה רוטבליט? האוסף "הוצאו מהקשרם שרים רוטבליט" הוא סתם הצדעה ליוצר השירים או מתן הזדמנות  ליוצרים שונים, חלקם המוגדרים Indie, להתבטא בקאברים חדשים לשירים הישנים? שתי התשובות נכונות?
הביטוי שנבחר לאוסף – "הוצאו מהקשרם" מעט בעייתי. הוא אומר – גרסאות המנותקות מגרסת המקור, אלא שעדיין מדובר באותם לחנים. ההוצאה מהקשר מבחינה זו היא  באינטרפרטציות – בביצוע, בעיבוד.
"כיסוי" מגיע מלעז – "קאבר ורשן" (Cover Version) למה "כיסוי" ? כי מדובר ב"כיסוי" המאפיינים המקוריים של השיר לטובת ביצוע חדש.
מה מושך לזה? הזמר, השיר? השאיפה לעשות את זה אחרת? יש שירים שמזוהים לחלוטין עם מבצעיהם. את "צמח בר" אי אפשר לקחת מחוה אלברשטיין. את "אפר ואבק" יכול לבצע הכי נכון פוליקר. את "יצאנו אט" לא תפרידו מאריק איינשטיין. איינשטיין קיים ברבים משיריו של רוטבליט, מה שיוצר בעיה לא קטנה למי שמכסים אותו באלבום החדש.
יש יוצרים ששיריהם הם "סטנדרטים", זוכים לאינספור ביצועים – ז'אק ברל, למשל. הביטלס היא הלהקה הכי מכוסה בהיסטוריה של המוסיקה. בישראל קשה להצביע על השירים היותר מכוסים, אבל בין המלחינים שזכו לגרסאות כיסוי רבות – נעמי שמר, סשה ארגוב, מתי כספי.
יש גרסאות שאינן מתעלות על המקור, אבל יש שירים שבעקבות ה"כיסוי" הם "מתגלים" מחדש, ביצוע שמעניק להם חיים חדשים, אפילו בסגנון-עיבוד אחר, העברה מז'אנר לז'אנר (פופ לרוק כבד). יש עיבודים שלוקחים את השיר למקומות אישיים אינטימיים מרגשים, כאשר גרסת הכיסוי הופכת ל"גרסת גילוי" (Uncover Version) שמחדדת את היופי של המקור או מעצימה אותו. באוסף החדש מעט שירים "הוצאו מהקשרם" לטובת גרסאות חדשות שמרעננות את הישן/ מתעלות עליו.

גרסת "מלך אפס" ל"בוקר של כף" של "תיסלם" מאוד לא כיפית בביצוע איטי מאיים ומעיק בקול מנסר.
אהבתי את עיבוד הגראנג' רוק של האחים צברי ל"שיר לשלום" הטעונה בזעם ומוציאה את השיר מההקשר ההמנוני שלו.
ישי ברגר הוסיף מטען רוק  ל"באה מאהבה" אבל לא כזה חריג שיוציא ישן (יהודית רביץ) מפני חדש.
יערה שאוליאן שרה את "שבתות וחגים" בעידון שברירי נוגע שמעניק לשיר זווית חדשה מול המקור של רביץ. גם הפקת האמביינט מוסיפה ריענון יפה לשיר.
ההרכב  Not On Tour העביר את "יש לי חולשה לרקדנים" של ריקי גל להילוך שישי. לשבויים בגרסת המקור זה עלול להישמע סתמי עד קקפוני.
גרסת גלי אלון את אליוט ל"אצלי הכל בסדר" היא דאנס קליל "בסדר" אבל ללא ערך מוסף.
"קיץ שחור" הטעינו את "חוזה לך ברח" של אושיק לוי באנרגיות רוק חדשות מרעננות, בזכות נגינת הגיטרות וביצוע הקולי של איתי אלזרדל.
זוהר גינזבורג, סטלה גוט אינן מאפילות על גרסת אריק איינשטיין ל"היא  תבוא", אבל העיבוד והביצוע מיוחדים בשירה המאופקת והבהירה.
האיפוק והעיבוד השמימי המיוחדים מאפיין גם את גרסת עומר מושקוביץ ל"ימי הפרח והאהבה" של  קורין אלאל במקור.
החידוש של רננה נאמן ואיתמר פינצי ל"צא מזה" מבליט עיבוד מרענן לשיר בחיבור בין קולות שרים וצלילי אווירה.
אלון לוטרינגר שר את "אמא אדמה" על בהונות אצבעותיו, בקול חם נרגש, מעניק לשיר קו אווירה חדש באמצעים אלקטרוניים.
גרסת רם אוריון ושילה פרבר ל"סוף הסיפור" של יהודית רביץ מעניקה לשיר חיים חדשים מכל בחינה – קולית, עיבוד, סאונד.
נומקה האיצה את "רחבת הריקודים" של רביץ בעיבוד דאנס אלקטרוני, אבל האינטפרטציה לא מוסיפה ערך משמעותי למקור.
פיי שפירו לקחה את "בדרך אלייך" של "צליל מכוון" לחלקתה הלירית בהבעה של ריגוש עמוק בעיבוד פונקציונאלי צנוע.
יוגב גלוסמן שר יפה את "דברים שרציתי לומר", אבל מול גרסת המקור של פוליקר זה נשמע אודישן בינוני להכוכב הבא.
העיבוד של יובל רוזין, עדי שחם, טל אורן בקו בס מודגש ל"סוס עץ" (אריק איינשטיין) חובר לפרשנות מאוד אחרת-ייחודית של טל אורן, שמעניקה לשיר "נרטיב מוסיקלי" יפהפה.

הוצאו מהקשרם שרים רוטבליט המקוריים והחדשים

1.    בוקר של כיף ביצוע מקורי: תיסלם (באלבום "תיסלם 2", 1982) ביצוע חדש: מלך אפס
2.    שיר לשלום ביצוע מקורי: להקת הנח"ל, 1969 ביצוע חדש: האחים צברי
3.    בלדה בין כוכבים ביצוע מקורי: פופיק ארנון (באלבום "כל אחד", 1970) ביצוע חדש: BĘÃTFÓØT, ADI BRONICKI
4.    באה מאהבה ביצוע מקורי: יהודית רביץ (באלבום "באה מאהבה", 1987) ביצוע חדש: ישי ברגר
5.    ימי ראשית הקיץ ביצוע מקורי: ג'וזי כץ, 1977 ביצוע חדש: אור אדרי, ג'נגו
6.    שבתות וחגים ביצוע מקורי: יהודית רביץ (באלבום "באה מאהבה", 1987) ביצוע חדש: יערה שאוליאן
7.    במקום חוברת לזכרו ביצוע מקורי: יענקל'ה רוטבליט (באלבום "כך שחררתי את ירושלים", 1978) ביצוע חדש: דן תורן
8.    יש לי חולשה לרקדנים ביצוע מקורי: ריקי גל (באלבום "חפש בי", 1993) ביצוע חדש: Not On Tour
9.    אצלי הכל בסדר ביצוע מקורי: החלונות הגבוהים (ג'וזי כץ), 1973 ביצוע חדש: גלי אלון, אליוט
10.    חוזה לך ברח ביצוע מקורי: אושיק לוי (באלבום "קצת שקט", 1971) ביצוע חדש: קיץ שחור
11.    על מות האימפריה ביצוע מקורי: יענקל'ה רוטבליט (באלבום "מכתבים מבית רביעי", 1989)  ביצוע חדש: Malox, יובל מנדלסון
12.    היא תבוא ביצוע מקורי: אריק איינשטיין (באלבום "בדשא אצל אביגדור", 1971) ביצוע חדש: זוהר גינזבורג, סטלה גוט
13.    מכת שמש ביצוע מקורי: יובל בנאי (שיר הנושא לסרטו של יקי יושע, 1984) ביצוע חדש: מיכאל וקנין
14.    ימי הפרח והאהבה ביצוע מקורי: קורין אלאל (באלבום "זן נדיר", 1992) ביצוע חדש: עומר מושקוביץ
15.    ואז כמי נחל ביצוע חדש: תמר אפק
16.    צא מזה ביצוע מקורי: אריק איינשטיין (באלבום "בדשא אצל אביגדור", 1971) ביצוע חדש: רננה נאמן, איתמר פינצי
17.    אמא אדמה ביצוע מקורי: אריק איינשטיין (באלבום "יסמין", 1972) ביצוע חדש: אלון לוטרינגר
18.    סוף לסיפור ביצוע מקורי: יהודית רביץ (באלבום "באה מאהבה", 1987) ביצוע חדש: רם אוריון, שילה פרבר
19.    רחבת הריקודים ביצוע מקורי: יהודית רביץ (באלבום "באה מאהבה", 1987) ביצוע חדש: נומקה
20.    בדרך אלייך ביצוע מקורי: צליל מכוון (באלבום "צליל מכוון", 1979) ביצוע חדש: פיי שפירו
21.    מה איתי ביצוע מקורי: אריק איינשטיין וג'וזי כץ (באלבום "פלסטלינה", 1970) ביצוע חדש: לא, רותם אור
22.    דברים שרציתי לומר ביצוע מקורי: דני בסן (באלבום "הילד שבי", 1989), יהודה פוליקר (באלבום "פחות אבל כואב", 1990) ביצוע חדש: יוגב גלוסמן
23.    סוס עץ ביצוע מקורי: אריק איינשטיין (שיר הנושא לסרטו של יקי יושע "סוסעץ", 1978) ביצוע חדש: טל אורן

אוסף משירי רוטבליט

יענקל'ה רוטבליט פייסבוק

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן