maxresdefault

השירים הגדולים של שנות השבעים

פרוגרסיב רוק. הרד רוק. גלאם רוק. פאנק. סול. דיסקו. ג'אז רוק פיוז'ן

5/5

שבעים מי יודע? מי יודע? כלומר איך אפשר לאפיין עשור כל-כך עשיר במוסיקה, למצוא מקשר בין טום פטי, לד זפלין, פליטווד מאק, קווין, ג'טרו טול, איי.סי/די.סי, סקס פיסטולס, אבבא, טוקינג הדס, בלונדי.
תגידו סגנון: פרוגרסיב רוק. הרד רוק. גלאם רוק.פאנק. סול. דיסקו. ג'אז רוק פיוז'ן. רגאיי.לאטין. משימה בלתי אפשרית, ללא ספק. פשוט התרחשו יותר מדי דברים בשור הזה ברחבי העולם כדי לשקף במדויק את המוזיקה הטובה ביותר של שנות ה-70.
קצת קשה להאמין, אבל הרוק היה בן כמעט בן שני עשורים בתחילת ה-70 עם זאת, במאפייניו הבסיסיים לא התחוללו שינויים מהותיים: גיטרות חשמליות ואהבה לבלוז עמדו בבסיס כל כך הרבה ממה שהיה לאריק קלפטון, ג'ניס ג'ופלין, הרולינג סטונס ורבים אחרים עם זאת, ככל שהעשור התקדם, הרוקנ'רול ספג יותר ויותר השפעות. "Bohemian Rhapsody" של קווין ו- “Mr. Blue Sky” של אלקטריק לייט אורקסטרה שאבו בנדיבות מהקלאסיקה והאופרה. מול הרחבת האופקים הזו, נוצר רוק מקורי – שירים נהדרים על השבריריות של יחסי אנוש. בין אם זה "Go Your Own Way" של לינדזי בקינגהאם מתוך Rumours של פליטווד מק או "Born to Run" של ברוס ספרינגסטין, משירי הרוק הטובים ביותר בתולדות הז'אנר.
אלה סוונטיז שנפתחים על רקע התפרקותה של הלהקה החשובה ביותר בשישים ובכל הזמנים – הביטלס. סוונטיז של פריצות דרך במוסיקה. המוסיקה הניסיונית הגרמנית ה- Kraut music ששורשיה במוסיקה הקלאסית האקספרמינטלית – והשפעותיה על הפרוגרסיב, הארט והפאנק רוק.

ההרכבים הבולטים בפרוגרסיב רוק – ג'נסיס, ג'טרו טול, פינק פלויד, קינג קרימסון, ג'נטל ג'איינט, אמרסון, לייק ופלמר. ההרד רוק מזוהה עם בלאק סאבאת', לד זפלין , דיפ פרפל.
שנות השבעים שהיו קרקע פורייה לעלייתם שלמגה סטארים כ דיוויד בואי, ברוס ספרינגסטין. לו ריד.
סוונטיז של סופט רוק
להקות כקנזס, סטיקס, בוסטון. אלקטריק לייט אורקסטרה. להקות דיסקו סוחפות כבוני אם. של מוסיקה נשמה שחורה מלודית – הג'קסון פייב ו"אדמה, רוח ואש".
סוונטיז של סגנון קרוסאובר הנוצר בחיבור בין ג'אז לרוק ה-Jazz-rock Fusion – מיילס דיוויס, מאהווישנו אורקסטרה, צ'יק קוריאה וה- Return Forever, סופט מאשין, ג'ו זאווינול וה-Weather Report. מצמיחת לייבל הג'אז הגרמני ECM, המשמש אכסניה לג'אז החדש של Terje Rypdal , Jan Garbarek .

קנזס – Dust in The wind, "אבק ברוח" 1977.
את השיר העצוב כתב קרי ליבגרן, הגיטריסט של קנזס אחרי שקרא שורה משיר For All We Are Is Dust In The Wind. השיר השקט והאקוסטי לא היה טיפוסי ללהקת קנזס וליבגרן אפילו סירב להכניסו לאלבום של הלהקה בגלל האופי השונה שלו. זה היה הלהיט השני הגדול של קנזס אחרי Carry On My Wayward Son.

לו ריד – להלך על הצד הפראי Walk On The Wild Side 1972.
השיר נכתב על טרנסווסטיט שהגיע לניו-יורק והפך לזונה. Take a walk on the wild side הוא משפט שאומרים ללקוחות פוטנציאליים. כל משפט מציג דמות אחרת – הולי, קנדי, ג'ו הקטן, שוגר פלאם פרי, ג'קי – דמויות מה- Factoryשל אנדי וורהול, אמן ציור הפופ האמריקני. מיוחד" הבס-ליין של השיר.

מוט דה הופל Mott The Hoople – All The Young Dudes, כל הגנדרנים הצעירים. 1972.
השיר נכתב והופק ע"י דיוויד בואי עבור להקת הקאלט האנגלית (בזמנה) שבואי נמנה על מעריציה. הבעיה עם הלהקה הייתה שהלהקה עמדה בפני פירוק בגלל כישלון מסחרי (מיעוט במכירת תקליטים) בואי הציע את עזרתו בהפקת אלבום ללהקה ואף הציע שיר תחילה את Suffragette City. כשהתברר לו שהם אינם להוטים אחרי השיר, הוא מסר להם את All The Young Dudes, שבפך למגה להיט של כל הזמנים.

פאטי סמיתס Patti Smith בגלל הלילה – Because Of The night 1978.
להיטה היחיד של זמרת הרוק פאטי סמיתס. את השיר כתב ברוס ספרינגסטין. הוא מסר אותו לסמיתס ב-1976, מפני שחש כי יתאים לקולה ולסגנונה. הסיבה שספרינגסטין עצמו לא ביצע את השיר – הוא היה באום שנים במאבק משפטי עם מנהלו שמנע ממנו להקליט כמעט 3 שנים. סמיתס היססה לקבל שיר שאינו שלה, אבל השתכנעה אחרי ששמעה את הדמו של ספרינגסטין. אחרי שהשיר הפך להיט היא כינתה אותו "שיט מסחרי"…

טוטו – הישארי על הקו Toto Hold On The Line 1978
"טוטו" הייתה למעשה חבורת נגני אולפן מוכשרים שליוו בין השאר את אריתה פרנקלין, ברברה סטרייסנד, ג'קסןן בראון. השיר העוסק במסתורי האהבה נכתב ע"י הקלידן דיוויד פייץ' (Davis Paich) הוכיח כי כדי ליצור להיטי פופ רוק מוצלחים לא צריכים יותר מאשר 6 נגנים בעלי כישרון מלודי. ל"טוטו" היו 9 להיטי טופ טן במהלך השמונים.

סנטנה – בלאק מג'יק וומן Santana Black Magic Woman 1970
אולי הלהיט הגדול ביותר של סנטנה, אבל רק מעטים שמים לב לכך שמדובר בשיר המבוסס על שיר בלוז של פיטר גרין שבוצע ב-1968 ע"י להקת פליטווד מאק שהגיע למקום ה-37 בבריטניה באותה שנה, שבגרסתו הראשונה נקרא – I Loved Another Woman. בסנטנה ביצע אותו הזמר גרג רולי, בסגנון הרוק הלטיני המוכר כשקרלוס סנטנה מנגן בגיטרת Gibson Les Paul.

השירים הגדולים של שנות השבעים קט סטיבנס – Wild World

Christie – Yellow River

The O'Jays – Love Train

share

5 אהבו את זה

share

5 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן