יהודית רביץ אילה

יהודית רביץ – אילה

ברוך שובה של ציפור שיר עבריה בשיר של יונה וולך המלווה אילה שותה מים בנקיק נסתר בצוקים

מילים – יונה וולך לחן – יהודית רביץ עיבוד – עיליי אשדות, יזהר אשדות, יהודית רביץ הפקה מוסיקלית – עיליי אשדות, יזהר אשדות
4/5

ברוך שובה של ציפור שיר עבריה. וידוי קטן: חסרה לי. עכשיו היא מלווה אילה שותה מים בנקיק נסתר בצוקים. יהודית רביץ בחרה לחדש ימיה בשיר לירי קצר (23 מילים) של המשוררת יונה וולך שפורסם ב- 1983 בראש ספר שיריה 'אור פרא',  שיר בהיר ומזוכך על תמצית החיים,  שונה מאוד מן השירים הבוטים שכתבה, מעין דיאלוג עדין ועמוק בינה לבין עצמה.
השיר מתבסס על מטפורה – החושפת את וידויה:  במהותי אני איילה השותה מים בנקיק נסתר בצוקים. השאלה הרטורית "מה לי ולה?" החוזרת פעמיים, מקבלת תשובות שמתחילות במילה "אלא", מילה שנועדה להראות על משהו הפוך או שונה ממה שנראה מלכתחילה. לכאורה, אין הרבה משותף ביני לבין האיילה, אבל במהותנו הפנימית אנו מאד דומות, אולי גם זהות. המטפורה הופכת לתיאור עמוק, של נפשה וחייה של יונה: לא רק פגיעותה, חיוניותה, רגישותה אלא היא גם "צוקים" כלומר פראות, סכנות, לא רק החיים והרעננות של "מעין חיי", והיא גם החיוניות של איילה פראית בטבע.
זהו אתגר לא קטן לבחור שיר קצר ובעל שורות קצרות להלחנה. יהודית רביץ הציבה את המטרה הזו, כשהיא מסמנת קו של התמקדות באמנות, לא באופנות מוסיקליות. קוצרו של השיר גרם לחזרה על משפטים, מה שמן בסתם הפקיע את השיר מצורתו המקורית הראשונית. מצד שני,  הלחן והעיבוד שומרים על קו לירי בהיר ומזוכך. המוסיקה מעניקה לטקסט אותו רגש שמשלים את התמונה הלירית במנגינה, בהרמוניה השמיימית בשירה המתכוונת. מבחינה זו רביץ הפיחה חיים של ממש בטקסט של יונה וולך – על כל משמעויותיו.

צילום סטילס: ניר סגל

יהודית רביץ אילה אנימציה : גיא חיות מציורים של יהודית רביץ

בנקיק נסתר בצוקים
אילה שותה מים
מה לי ולה
אלא מעין חיי
אלא נסתר
אילה
מה לי ולה
אלא אהבתי

 

יהודית רביץ פייסבוק

share

4 אהבו את זה

share

4 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן