ינון מועלם Norwegian Oud

ינון מועלם Norwegian Oud

אף שהאלבום הוקלט בתקופות קשות וטראומטיות, Norwegian Oud נשמע קשת מופתית של מוזיקה מודאלית, שמשדרת פסקול רגשי שבין עגמומיות לאופטימיות מאירה.

Galileo Music
4.5/5

ינון מועלם הוא ממוסיקאי הוורלד מיוזיק החשובים והמיוחדים שיצאו מישראל. אני אומר "וורלד מיוזיק", בלי להתחייב לדיוק בהגדרה – אבל ברור שהמוסיקה שלו היא סוג הכלאה קוסמופוליטית נדירה ביופיה בין מזרח למערב, בשילוב מנגינות, מקצבים וכלים שמקורם בתרבויות שונות.
Norwegian Oud מהווה המשך המסע חוצה התרבויות של מועלם, נגן העוד וכלי ההקשה.  זהו אלבומו האחד עשר, שיוצא אחרי Back Home, אלבום אתנו ג'אז מודרני, שראה אור ב-2019 בחברת Galileo הגרמנית המתמחה במוסיקת עולם וג'אז. הוא הוקלט בתקופת הקורונה באולפנים ביתיים ברחבי העולם, ולמרות התקופה המטלטלת, והתחושה שלא יוכל להשלים אותו, חש מועלם שזהו האלבום החשוב ביותר שהקליט עד היום דווקא על רקע העובדה, שהוקלט בתנאים הכי קשים ובזמן הכי מאתגר מבחינתו בטורקיה.
אחרי שהאזנתי פעמיים, התחושה היא שהאלבום הוא מן המשובחים שהוציא מתחת לידיו, אם לא הטוב ביותר. Norwegian Oud  נוצר כמובן על בסיס עיבוד אינסטרומנטלי ל – Norwegian Wood של הביטלס בשיתוף פסנתרן הג'אז הישראלי אייל לובט, שחי בדנמרק. זוהי דוגמא לאוריינטציה שמניעה את היוצר, שלאחרונה עזב את איסטנבול, ששימשה לו בית מאז 2002 ועבר להתגורר בשטוקהולם. המוסיקה נוסקת אל כנפי הדמיון והחופש בצלילים אקוסטיים שיוצאים מהיער המערבי לשוטט ביער המזרחי. אנחנו במסע עולמי אותו מנווט מועלם עם מצפן מוסיקלי שמאפשר חופש קונסטרוקטיבי.
"Father" מוקדש לאביו השופט בדימוס והמוזיקולוג דוד מועלם, שהלך לעולמו במרץ 2021. הקטע משדר את הקשר העמוק שהיה לו עם אביו גם על רקע המוסיקה. היצירה הוקלטה וצולמה בישראל ובתורכיה בהשתתפות נגנים שהכירו וחוו את אביו מקרוב, ובראשם הזמר זיו 'מאוול' יחזקאל, בקול שמביע את עומק הגעגוע בזעקה חנוקה ובצלילים שנעים במרחב הנצח ונוגעים בעומק הצער.  החיבור בין מנגינה ואלתור, בין סולם מזרחי  למערבי הומוגני.
את "שחרחורת" אנחנו מכירים מאסתר עופרים, גם מגרסאות של עפרה חזה ושלמה בר. ינון מועלם, הקליט את השיר עם הזמרת הטורקיה שנסין טוזון בטורקית ובעברית. נגינתו במגוון כלים אוריינטליים מעניקה לשיר ניחוח מזרחי אקזוטי יפהפה. אייל לובט עיבד למועלם את Sketches, חיבור בין מוסיקת המקאם הטורקית לסולמות וההרמוניות מעולם הג'אז.
Heal מוביל לפתיח פסנתר החובר לצלילי עוד מלודים מעודנים ואילתור מניע. זוהי קורלציה שפותחת למאזינים שער כפול לדיאלוג ענוג בין תרבויות.
'SMS להודו' מוביל למוסיקה הודית מפולפלת, בעיבוד שמייצר מארג של מלודיות וקצבים בין מועלם לאנסמבל הרב תרבותי העשיר שלו, הנבנים לשיא וירטואוזי. מהקטעים היותר מיוחדים -מורכבים באלבום מבחינת מפגש תרבויות.
"מעגלים מזרחיים" Oriental Circles מחובר לקלאסיקה העות'מאנית בנגינת קאנון של אריאל קסיס והבנדיר והדף של מועלם. התוצאה היא קומפוזיציה מקורית אנרגטית, במקצב הסמאי המפואר של 10/8 בעיבוד יפהפה לחצוצרה, שמעניק ליצירה מהלך ג'אזי פריך.
למרות המגוון התרבותי והסגנוני, אין כאן "סלט ושאר ירקות". מועלם שומר על לכידות לאורך כל הדרך, בחוש המלודי מפותח, בבחירת הנגנים המיומנים.  Norwegian Oud נשמע קשת מופתית של מוזיקה מודאלית, שמשדרת פסקול רגשי שבין עגמומיות לאופטימיות מאירה.

ינון מועלם: עוד, כלי הקשה קולות, אייל לובט – פסנתר, נטליה מאן – נבל, סטפן אנגלמן – בס, עידן לו – תופים, ארדי ארסלן – דודוק, קאבאל

צילום: מרגלית חרסונסקי

ינון מועלם Norwegian Oud

ינון מועלם פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן