מפגשים רגעים גדולים בג'אז

מפגשים רגעים גדולים בג'אז

בלדות הג'אז הגדולות: המוסיקה הבלתי כתובה הזו נשמעת לעיתים – כקומפוזיציות שנרשמות חזק בזיכרון.

נגנים שונים
5/5

אחת ההגדרות הראשוניות והמקובלות ביותר של הג'אז היא "אימפרוביזציה מוסיקלית קולקטיבית" היינו –  "אלתור קבוצתי". אלתור על מה? הנגנים לוקחים נעימה כלשהי ויוצאים לדרך. האלתור הא נשמתו של הג'אז, אולם האלתור הוא בסופו של דבר גם קומפוזיציה – יצירה.  כל הקטעים למטה, ה"בלדות" – הן קומפוזיציות. בג'אז  כמו בג'אז – לא ניתן לבצע אותן שנית בצורה זהה. קטעי הסולו הם חלק בלתי נפרד מאישיותו של נגן ואינם ניתנים לחיקוי. אי אפשר לרשום אותם בתווים כפי שנרשמת המוסיקה הקונצרטנטית. בהבדל מהנגן הקלאסי, נגן הג'אז מסוגל מתוך השראה של הרגע וכישרונו להפיק אלתור על כל נעימה, יותר שפה משלו, גמישה וחופשית המושתתת על קצב ותחושה. ועדיין המוסיקה הבלתי כתובה הזו נשמעת לעיתים – כקומפוזיציות שנרשמות חזק בזיכרון.

צ'ט בייקר – Alone Together

צ'ט בייקר בחצוצרה ברגע השראה מופלא ליווי רביעייה חלומית: פפר אדאמס בבריטון סקסופון, הרבי מאן בחליל, , ביל אוואנס – פסנתר, קוקי קיי – בס, פילי ג'ו ג'ונס – תופים.  האלבום: Chat הקלטה: 30 בדצמבר 1958.

אדי אנדרסון – if One Only Could See

הבלדה היא תמצית יכולתו הלירית של  אדי הנדרסון, החצוצרן שניגן לצידם של ענקים כהרבי הנקוק (השישייה שלו בתחילת ה-70), ארט בלייקי, קני בארון ואחרים. בקטע בולטת נגינתו של ג'ו לוק על הויבראפון האלבום:  Inspiration נגנים: אדי הנדרסון – חצוצרה, קווין הייז – פסנתר, ג'ו לוק – ויבראפון, אדהווארד – בס, לואיס נש – תופים. הקלטה: 8-9 ביולי 1994.

קני בורל וג'ון קולטריין – Why Was I Born

דואט אינטימי יפהפה מלא השראה בין שני ענקים, ג'ון קולטריין בטנור סקסופון, קני בורל בגיטרה. האלבום: Kenny Burrell & John Coltrane הקלטה: 7 במרץ 1958

לי מורגן – A Waltz For Fran

לי מורן מגדולי החצוצרנים בכל הזמנים. ניגן בגיל 18 עם דיזי גילספי, עם ארק בלייקי בגיל 20. נגנים: לי מורגן – חצוצרה, קליפורד ג'ורדן – טנור סקסופון, בארי האריס – פסנתר, בוב קרנשו – בס, לואיס הייס – תופים. האלבום: Lee Morgan Quintet – Take Twelve. הקלטה: 24 הינואר 1962.

ביל אוואנס – On Green Dolphin Street

הגדולה של ביל אוואנס שהוא מצא דרך לשלב שכלתנות ורגישות. זהו אחד הקטעים היותר מפורסמי שלו  בליווי נגן הבס המעולה פול צ'יימברס. נגנים: ביל אוואנס – פסנתר, פול צ'יימברס – בס, פילי ג'ו ג'ונס – תופים. האלבום: Bill Evans with Paul Chambers Philly Joe Jones. הקלטה: 19 בינואר 1959.

ג'ין אמונס – My Rommance

ג'ון אמונס בטנור סקסופון עם אחד ההרכבים המבריקים של תחילת השישים. הרכב: ג'ין אמונס – טנור סקסופון, טומי פלנגן – פסנתר, דאג ווטקינס – בס, ארט טיילור – תופים. האלבום: Gene Ammons – Boss Tenor. הקלטה: 16 ביוני 1960.

סוני כריס – Black Cofee

סוני כריס, מענקי הסקסופון בהסטוריה שלנ הג'אז, ניגן בחוף המערבי, עבר לצרפת בהיותו בן 35, וחזר כעבור 3 שנים, אז הקליט את הבלדה הזו. אלבום: Sonny Criss – This Is Criss הקלטה: 21 באוקטובר 1966. נגנים: סוני כריס – סוני כריס – סקסופון אלט, וולטר דיוויס – פסנתר, פול צ'יימברס – בס, אלן דוסון – תופים.

דיזי גילספי – Septemer Song

ענק החצוצרה, מחלוצי הבי-בופ, מנגן את שירו של קורט וייל במצב רוח מהורהר, חורפי משהו, בניגוד לקטעים האחרים באלבום, המבליטים את הוירטואז שבגילספי. האלבום: Dizzy's Big 4. הרכב: דיזי גילספי – חצוצרה, ג'ו פאס – גיטרה, ריי בראון – בס, מיקי רוקר – תופים. הקלטה: 17-19 ספטמבר 1974.

קני דוראהם – Old Folks

מאלבומי המופת של החצוצרן היחיד במינו, שלא תמיד זכה להערכה והמוניטין המגיעים לו. את הקע הוא מנגן עם רביעייה נהדרת. האלבום: Kenny Dorham – Quiet – Kenny, נגנים: קני דוראהם – חצוצרה, טומי פלנגן – פסנתר, פול צ'מברס – בס, ארתור טיילור – תופים. הקלטה: 13 בנובמבר 1959.

מיילס דיוויס – Four

ענק החצוצרה ידע לשלב בלדות באלבומים מלאי שמחת חיים כמו זה.  האלבום: Workin' with Miles Davis Quinet. נגנים: מיילס דיוויס – חצוצרה, ג'ון קולטריין – טנור סקסופון, רד ג'ראלד – פסנתר.

ג'ון קולטריין – Lush Life

מתוך האלבום הנקרא בשם הזה, מהטובים ביותר של קולטריין שמנגן טנור סקסופון, דונלד ברד – חצוצרה, רד גרלאנד – פסנתר,פול צ'מברס – בס, לואיס הייב – תופים. קטע חלומי של כ-14 דקות בין ההרכב מופלא הנ"ל, בעיקר הפסנתרן רד גרלאנד.

דיסק שני

מיילס דיוויס – Walkin

הקטע התפרסם עוד לפני שהביצוע הזה הפך אותו סטנדרט מבוקש ומן המנוגנים ביותר. הלחן הוא קלאסיקה פנטסטית. מיילס ביצע אותו לעתים קרובות בלייב, אבל הוא בדרך כלל הכפיל בערך את הקצב, מה שהפך אותו לכמעט תזזיתי, כאן הוא לוקח את המנגינה בקצב נינוח יותר וזה מלהיב. בהרכב מיילס דיוויס החצוצרה, ג'יי ג'ייי ג'ונסון – טרומבון, לאקי טומפסון – טנור סקסופון, דייב סקילקראוט – סקסופון אלט, הוראס סילבר – פסנתר, פרסי הית' – בס, קני קלארק – תופים.

סוני רולינס – You Don't Know What Love I

מתוך האלבום Colossus אחד האלבומים הטובים והחשובים ביותר של סוני רולינס מבין מאות שהוא הקליט במשך חייו. באלבום שהוקלט בשנת 1956, כל שיר מרגיש כל כך מתוחכם, ועם זאת מלא נשמה ונגיש. סוני מנגן ביבופ מורכב בחוש מלודיה נהדר.

ביל אוונס – Waltz For Debby Take 2

מהאלבומים הקלאסיים של ביל אוונס (פסנתר) עם סקוט לאפארו (בס) ופול מוטיאן (תופים). זהו גם שמו של האלבום (Waltz For Debby) – קטע אותו ניגן  לפני כן ב-1956 באלבום New Jazz Coceptions. "ואלס" הוא האלבום הרביעי והאחרון של השלישייה, שהוקלט בהופעה חיה, ביוני 1961, ימים ספורים לפני תאונת הדרכים שגבתה את חייו. "Waltz for Debbie" מראה כמה אוונס הצליח לעשות ג'אז סווינגי מלהיבלמי שחשב עליו רק במונחים של מוסיקת אווירה וצלילים ליריים. אוונס והטריו מייצרים כאן צלילים אנרגטיים שמניעים אותך פיזית וגם רגשית.

טלוניוס מונק וג'ון קולטריין – Ruby My Dear

"טלוניוס מונק עם ג'ון קולטריין" הוא מאלבומי החובה בכל ספריית ג'אז. מפגש מדהים בין שני ענקים שהתרחש במועדון הג'אז Five Spot. קולטריין בטנור סקסופון, טלוניוס – פסנתר, ווילבור ווייר – בס, "שדו" וילסון – תופים. Ruby My Dear הוא בלדה מלודית להפליא טעונה ומרגשת שהלחין מונק. האלבום משנת 1961  מורכב מחומרים שהוקלטו ארבע שנים קודם לכן כאשר מונק עבד רבות עם ג'ון קולטריין. הוא יצא לאחר שקולטריין הפך למנהיג וכוכב ג'אז בפני עצמו.

ווס מונטגומרי – I Wish I Knew

מונטגומרי, הגיטריסט המהולל מנגן הנק ג'ונס – פסנתר, רון קרטר בבס, לקס האמפירס – תופים באלבום So Much Guitar משנת 1961. מבקר AllMusic, סקוט יאנוב, כינה את האלבום "אחת ההקלטות הטובות ביותר של ווס מונטגומרי… כל שמונת הביצועים בלתי נשכחים בדרכם. מבקר PopMatters, ניל קלי, כתב: "כל כך הרבה גיטרה!"אחת ההקלטות הטובות ביותר שתכניסו לנגן שלכם". והוא התכוון גם לסאונד המופלא.

דקסטר גורדון – Jodi

ענק הסקסופון באחת הבלדות המענגות מאלבומו Resurgence (תחייתו של דקסטר), שהקליט אחרי היעדורת ממושכת מאולפני ההקלטות. זהו אלבום שלמנגינות מורכבות המספקות תובנה ליכולת האלתור חסרת הפגמים של גורדון. תחייתו של דקסטר גורדון חושפת את הכישרונות הבלתי ניתנים למדידה של אמן שמסעו המוזיקלי עובר צומת דרכים קריטי בפרויקט הזה. דקסטר גורדון בטנור סקס, דולו קוקר – פסנתר, צ'ארלס גרין – בס, לורנס מרבל – תופים.

רד גרלנד – The Masquerade Is Over

הפסנתרן שניגן לצידו של מיילס דיוויס בחמישייה המפורסמת  הפעם בשלישייה מצוינת שניגנה איתו באלבום Red Garland Revisited – פול צ'מברס בבס, ארט טיילור בתופים. מרבית הקטעים באלבום לקוחיים מהרפרטואר של מיילס. מגדולי פסנתרני הג'אז האמריקאים. סגנון הבלוק-קורדס (*) שלו השפיע ועודו משפיע על פסנתרנים רבים אחר ים.
* טכניקה זו פותחה על ידי הפסנתרן ג'לי-רול מורטון ואומצה אל תוך עיבודי ג'אז רבים גם ככלי לעיבוד כלי נשיפה ומיתרים. בטכניקת הבלוק-קורדס, שתי הידיים מנגנות אקורדים שיוצרים מצלול של מנגינה עם ליווי בו זמנית. הסגנון מפיק מהפסנתר צליל גדול, כך שהוא מתאים לנגינה ברגעי השיא של הסולו.

ארט פפר – The Summer Knows

ארט פפר, נגן האלט סקסופון בקטע מהאלבום The Trip משנת 1976 – מינור, נוגה. מנגינה יפהפייה. פפר דמות מרכזית בג'אז של החוף המערביהתפרסם בתקופתו בביג בנד של סטן קנטון והיה ידוע בהופעותיו הטעונות רגשית ובשינוי סגנון הנגינה שלו במהלך הקריירה.

מיילס דיוויס – Just Squeez Me

מתוך אלבום הבכורה של החמישייה המהוללת: מיילס דיוויס –  חצוצרה, ג'ון קולטריין טנור סקסופון, רד גרלנד – פסנתר, פול צ'מברס – בס, פילי ג'ו ג'ונס –  תופים. שיר פופולרי משנת 1941 שהלחין דיוק אלינגטון, עם מילים של לי גיינס. השיר הוקלט פעמים רבות על ידי מספר אמנים בשנים שחלפו מאז, לאחר שהפך לסטנדרט ג'אז. מתוך The New Miles Davis Quintet שיצא באפריל 1956. זהו תקליט הבכורה של חמישיית מיילס דייוויס, ומוכר בדרך כלל בשם המקורי "מיילס" כפי שמצוין על העטיפה.

 

 

 

בלדות הג'אז – קובץ ראשון

שיתוף ב facebook
share

2 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

2 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן