קרלה בליי פסנתרנית הג'אז האגדית מתה בגיל 87

קרלה בליי פסנתרנית הג'אז האגדית מתה בגיל 87

קרלה בליי הייתה מוזיקאית ג'אז חופשי, מלחינה, פסנתרנית uמעבדת אחת מהדמויות הבולטות והמוערכות בעולם הג'אז החופשי.

/5

קרלה בליי, הפסנתרנית מאחורי כמה מהיצירות הבולטות  ביותר בקאנון הג'אז החופשי , שהקליטה למעלה משני תריסר אלבומים בין 1966 ל-2019, הלכה לעולמה בגיל 87. דבר מותה אושר על ידי בעלה ומשתף הפעולה הוותיק שלה, הבסיסט סטיב סוואלו. הסיבת מותה: סיבוכים מסרטן המוח.
קרלה בליי הייתה מוזיקאית ג'אז חופשי, מלחינה, פסנתרנית, מעבדת מוזיקלית ומובילת הרכבי ביג בנד אמריקאית. אחת מהדמויות הבולטות והמוערכות בעולם הג'אז החופשי. מוגדרת על ידי מבקרים כפוסט מודרנית ו"היפר מודרנית". פעילותה כמוזיקאית השתרעה נעה בין המיינסטרים והאוונגרד, כולל בשילובים עם עולם הרוק
נולדה כלבלה מיי בורג באוקלנד, קליפורניה ב-1936, היא למדה פסנתר מגיל שלוש אך עזבה את בית הספר בגיל 14 והתפרנסה כפסנתרנית במועדוני ג'אז באזור מועדוני סן פרנציסקו. . לאחר מכן עברה בליי לניו יורק בגיל 17 ועבדה בתור נערת סיגריות (זו שמוכרת סיגריות למבלים) במועדון הג'אז בירדלנד, מאוחר יותר סיפרה: " כמעט ולא מכרתי שום דבר כי הקשבתי למוזיקה", ומדובר במיילס דייויס, ג'ון קולטריין, קאונט בייסי ועוד.
היא פגשה את הפסנתרן פול בליי, נישאה לו ב-1957 וחזרה יחד לקליפורניה והלחינה מוזיקה עבורו והרכב בלוס אנג'לס שכלל את אורנט קולמן ודון צ'רי. אחרי שהזוג בליי חזרו לניו יורק קרלה התערתה עמוקות בסצנת הג'אז החופשי בעיר: "רציתי לשנות את כל המערכת שהייתה קיימת בעולם המוזיקה" היא הסבירה מאוחר יותר.
המחויבות שלה למוסיקה הרפתקנית לא הייתה מוטלת בספק. אחד החיבורים המשמעותיים ביותר של בליי הייתה עם צ'רלי היידן ותזמורת ה-Liberation Music שלו, שנמשך משנת 1969 ועד מותו של היידן בשנת 2014. האלבום האחרון של החבורה Time/Life, יצא ב-2016.
"אני מנסה למתוח את ההרמוניה לכמה תווים שלא שייכים," אמר בליי. "ביצירה שכתבתי עבור צ'רלי האדן, יש צליל אחד שהוא שגוי – הצליל הכי שגוי שכתבתי אי פעם. ועשיתי את זה נכון".

share

1 אהבו את זה

share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן