לנון את מרקטני הוא שיתוף הפעולה המוזיקלי המצליח בעולם המוסיקה המוקלטת. השותפות ביניהם התבטאה בכ-180 שירים, שרובם המכריע הוקלטו על ידי הביטלס.
בניגוד לשותפויות רבות בכתיבת שירים שמרכיבות חלוקה ברורה בין תמלילן ומלחין כמו ג'ורג' ואיירה גרשווין, ריצ'רד רודג'רס ואוסקר המרשטיין, או אלטון ג'ון וברני טופין, לנון ומקרטני כתבו מילים ולחן. לפעמים, במיוחד בשלב מוקדם, הם היו משתפים פעולה באופן נרחב בעת כתיבת שירים. מאוחר יותר, כשאחד מהשנים כתב (או תרומתו היתה גדולה מזו של השני) – שניהם קיבלו קרדיט על השיר. לפי הסכם שנעשה לפני שהביטלס התפרסמו, לנון ומקרטני זכו באותה מידה לשירים שאחד מהם כתב כל עוד השותפות שלהם נמשכה.
אלבום הקאברים Lennon & McCartney Songbook מוקדש לשותפות הזו. גיליתי לא פעם, שאני נמשך לשמוע גרסאות לשירי הביטלס יותר מכל קאברים אחרים. האינטרפרטציות לעיתים רחוקות מרגשות מאשר המקור. השירים של הביטלס הם המכוסים ביותר במוסיקה. נמצא להקות מטאל, שעשו "Love Me Do", ראפרים, שעשו פרי סטייל על "Come Together". יש מאות אם לא אלפים קאברים של הביטלס בכל ז'אנר שאפשר להעלות על הדעת: R&B, קאנטרי, רוק ניסיוני, פוסט-פאנק, פאנק (פ' רפויה). הקאברים של הביטלס הן עדות לאיכות כתיבת השירים של הלהקה, חושפים את העומק של יצירותיהם.
Lennon & McCartney Songbook Volume 1
Cd1
נצא לדרך בשירת You've got to hide your love בסלון עם הביץ' בויז?
תמיד אעדיף לגעת בלוסי בשמי הביטלס (Lucy In The Sky With Diamonds), אבל כמה יופי בנטלי קול שלקחה את לוסי לשמיים שלה לסול מלהיב. נוסקים אותה מעלה. קאבר של 8 פלוס דקות! צורחת את נשמתה.
אסתר פיליפס מתייחדת עם And I love him בקולה האקזוטי. ווקאליות ג׳אזית נדירה. שמעתי שהביטלס אהבו את הקאבר הזה.
הקריקטס קרובים מאוד לביטלס בביצוע – I want to hold your hand ברוח הצעירה השובבה ובעיבוד לגיטרות.
סרג׳יו מנדז לקח את Fool On The Hill לחלקת הבוסה איזי ליסנינג שלו בהרמוניה טיפוסית של שירה נשית, יצא very smooth.
ריצ׳י הייבנס העניק טאץ׳ רגאיי לאלינור ריגבי ולקח את השיר לחלקה המסוגננת שלו בקול נשמה צרדרד נדיר.
אייק וטינה טרנר מבצעים Come Together בגרוב קצבי המקושט בקול החצץ המאומץ של טינה בעיבוד אפלולי.
קליף בנט הכניס רוח התלהבות ל got to get you into my life בעיבוד ר-נ-ב תוסס לכלי נשיפה בקול soul ענק.
טוד רנדגרן לקח את Rain לחלקת הפופ הפסיכדלית שלו בהרמוניות קוליות נישאות השמיימה.
ספוקי תות׳ כיסו את I Am The Walrus בגרסת רוק כבדה מחוספסת דרמטית וארוכה בקולו של הסולן.
ג׳ף בק מנגן She's a woman בגרסת רוק אינסטרומנטלי לגיטרה חשמלית פיוז׳ן ג׳אז רוקית וירטואוזית
צ׳יפ טריק יצאו ל Magical Mystery Tour בכיסוי משדרג ביטלס מכל בחינה. שירה, עיבוד, סאונד.
ניק הייווד שר All my loving בפופ אוורירי מאיר פנים ברוח המקור.
בילי אושן יצא ל – Long and Windin Road להתאהב בקול הגבוה טעון נשמה, שמבליט את יופיו המלודי של השיר בעיבוד יפהפה.
Lennon & McCartney Songbook Volume 1
Cd 2
פטס דומינו הרוקיסט האגדי מעצים את Lady Madonna בדרכו המיוחדת.
בובי מקפרין מאלתר From me to you ומפעיל את הפירוטכניקה הווקאלית שלו באקפלה.
אריתה פרנקלין שרה Let it be בגרסת סול בקול נשמה שנוגעבגוספל כנסייתי. קולות נשות מקהלה וסולו סקסופון מרטיט מגבים אותה.
צ׳אקה קאן לקחה את We can work it out לקאבר סול רווי גרוב בתזמור פאנקי מתדלק.
אוטיס רדינג עושה את A hard day's night בקול בלוז מחוספס המשדר את אווירת הלילה הקשה בגרסת הרד סול.
פורמוסט Hello little girl גרסת סיקסטיז טיפוסית בשירה ובגיטרות. להחזיר לביטלס.
סילה בלאק Step inside love בלאק בעיבוד בומבסטי לשיר שיותר מאשר מוסיף – גורע.
מרמלייד Ob La Di Ob La Da הכי קרובים לביטלס גם בשירה גם בעיבוד.
סנדי שאו Love Me קול תמים מוסיף תוספות מתיקה וגרוב לשיר הנעורים הקליט הפשוט.
פלמינג גרוביס Misery הרמוניות טיפוסיות בנוסחי להקות סיקסטיז
רוזיין קאש I don't want to spoiil the party מתרגמת את השיר בנוסחי קאנטרי מיוסיק מובהקים
ואנילה פאדג׳ Ticket To Ride פתיח ארוך מאוד לגרסה תיאטרלית ארוכה ומסורבלת ומוזרה לשיר.
רוברט פאלמר Not a second time פאלמר מכסה את השיר בעיבוד רוק ישיר אפקטיבי.
אקו והבנימן All you need is love אוונגרד עם סממנים של מוסיקת מזרח רחוק
אל גרין Get Back קול נשמה גבוה נשאר נאמן לרוח המקור אלא שהיא הופכת לרוח פרצים
Lennon & McCartney Songbook Volume 2
Cd1
פיירגראונד אטרקשן Do you want to know a secret קול נשי מלא השראה מעניק לשיר עוד מגע קסום בנוסף על מה שהוא
נילסון She's leaving home נילסון בקול גבוה בהיר שומר על מהות הביצוע המקורי ועל יופיין של ההרמוניות
אלה פיצ׳גארלד Can't buy me love צליל ביג באנד עשיר עוטף את המנעד הג׳אזי שמכניס את השיר למתחם סווינג תוסס
מרווין גיי Yesterday – קול הטנור הגבוה מפרשן את הקלאסיקה בצליל של מוטאון. התוצאה היא סול במלוא מובן המילה.
בילי פרסטון Blackbird גרסת ריתם נ בלוז בעיבוד לקלידים טעונה בעוצמות גרוביות. הפסנתר של פרסטון נותן את הטון.
חוזה פליסיאנו Here There and Everywhere גרסה אינסטרומנטלית.עידון בנגינת הגיטרה בפתיח, צלילי כלי מיתר שעוטפים.
אמילו האריס For no one זמרת הקאנטרי בגרסה של שירת הלב בקול צלול יפהפה מעניקה לשיר יופי מיוחד.
צ׳ט אטקינס If i feel – תן לגיטרה לשיר את השיר הזה ולהפיק מטעם צלילי נפלא. צליל מפוחית – תוספת במקומה.
פיטר וגורדון A world without love הרמוניות להקות שישים טיפוסיות מתקתקות זורמות נפלא עם הפופ הקצבי הזה.
טרמולוס Good day sunshine הקולות מתחברים לאנרגיות והרמוניות של יום שמשי נפלא. להצטרף לטרמולוס. שיר שמשיב רוח נעורים.
מריאן פיית׳פול I'm a loser פרשנות שיש בה ריחוף ושחרור/
אוברלנדרס Michelle יופיו של השיר כמו משרטט את ההרמוניות המתחייבות מגרסת הביטלס. שיר להתאהב בו מדי פעם מחדשבכל צורה.
ג׳ודי קולינס In my life מבצעת את השיר בליריות צנועה וכובשת בנוסח שירת פולק
האמהות והאבות I call your name – מגרסת פופ קולית רעננה לשיר בסגנון שניתן לזהותו מהלקה שעשה את ״קליפורניה דרימינג״
ביץ׳ בויז With a little help from my friends פסנתר ובס והרמוניות טיפוסיות מעניקות חשיר רעננות צעירה של קולות גבוהים
Lennon & McCartney Songbook Volume 2
CD2
וילסון פיקט – Hey Jude וילסון פיקט נשמע יותר טום ג׳ונס מאשר פיקט. התזמור הריתם אנד בלוזי מעניק חשיר את המצע הנכון לזמר הסול הזה שמצליח לטעון את השיר בהרבה נשמה כשהוא לא חוסך גם בצרחה בשיא השיר.
קליף בנט Back in the USSR בנט וה Rebel Rousers הם להקת ריתם נ בלוז בריטית בשנות השישים. הגרסה הזו מעצימה את סגנון הרוק הכבד של השיר מהאלבום The Beatles
סוזי והבנשיז – Dear Prudence השיר שמגיע הישר אחרי ״חזרה לברה״מ״.נעטף בצליל פסיכדלי. הבנשיז נאמנים לסגנונם בעיבוד שיש בו הצדעה מסוימת למקור.
ליל שלושת הכלבים – It's For You להקת הפופ-רוק האמריקאית יצרה עיבוד קולי הרמוני לשיר שלא העניק לו ערכים מוספים.
פליימינג גרוביס – There's A Place תום נעורי להקות הסיקסטיז שוטף את הגרסה הזו בכיסוי שאינו מתעלה על המקור.
טיפאני I Saw Him Standing There – גרסת רוק מחוספסת עתירת קלידים חשמליים מלאת אנרגיה מלהיבה של טיפאני דרוויש משיבה רוח פרצים בשיר.
טוד ראנדגרן – Strawberry Fields Forever הזמר-יוצר הרוק הפרוגרסיבי נכנס על קצות אצבעותיו לשדות התותים של הביטלס בעיבוד ששומר על קווי ההרמוניה הפסיכדליים של הביטלס בלי להתחכם יתר על המידה.
אן מוריי – i'm Happy Just To Dance השיר מתוך A Hard Day's Night בגרסה פולק רומנטית עגמומית, שתחזיר לביטלס.
בילי ג'יי קרמר – Bad To Me גרסתו המאוד "סיקסטיית" של קרמר לשיר שהביטלס הוצעאו ב-1963. לנון כתב תגובה על השמועות שהוא קיים יחסם הומוסקסולאלים עם אמרגן הלהקה בריאן אפשטיין.
גלין ג'ונס – I'll Follow The Sun מהאלבום Beatles for Sale שיצא בשנת 1964. השיר נכתב ע"י מקרטני עוד ב-1959 בביתו באלרטון שבליברפול. הוא הוקלט עוד קודם לכן כשעוד הופיעה הלהקה בשם "החוצבים" (The Quarrymen). ג'ונס שר אותו במנעד נמוך מאוד אישי וייחודי.
ויילון ג'נינגס – Norwegian Wood מהקלאסיים המופלאים של הביטלס מתוך Rubber Soul, שיצא ב-1965. גרסת זמר הקאנטרי ויילון ג'נינגס נשמעת אופראית-פומפוזית, וגם כאן נעדיף לחזור למקור.
קני בול – When I'm 64 מוסיקאי הג'אז האנגלי נשאר בגרסה תאטרלית מהסוג הקברטי לשירו של פול מקרטני. לא משהו שמעניק לשיר ערכים מוספים.
דילארדס – I've Just Seen A Face השיר יצא באוגוסט 1965 באלבומם Help!, מלבד בצפון אמריקה, שם הוא הופיע כרצועת הפתיחה במהדורת Rubber Soul בדצמבר 1965. הביצוע באוסף הוא לל להקת הבלו גראס האמריקנית , שהסבו את השיר לסגנון האסם הטיפוסי. אל תחפשו כאן ביטלס.
אוטיס רדינג – Day Tripper לפי שמועות, לנון ומקרטני כתבו את השיר תחת השפעת LSD. השיר יצא כסינגל יחד עם השיר We Can Work It Out ונכלל באלבום Yesterday… And Toda. רדינג לקח את השיר לשדות הסול-פאנקיים, והביטלס הפכו לאמצעי.
טינה טרנר – Help מאלבום האולפן החמישי של הלהקה ופסקול הסרט Help – ביצוע ייחודי של טרנר לשיר שלוקחת אותו למקומות שלה – תחושת כאב ונואשות עמוקה, קול שבא מהמיתרים ומתחתם, גרסת soul בלעדית לקלאסיקה של הביטלס.