האלבום נפתח במנגינת רומבה פלמנקו מרקידה, הנושאת את לחשה של רוני דלומי בספרדית Primero Y No Ultimo/ Primero Y mio. ככה מתחילים אלבום בעברית? – בספרדית?
הפתיחה – כמבוא להמשך. רוני דלומי שאחרי כוכב נולד עשתה החלטה עם עצמה ובסיוע יועציה – ללכת על גרסאות משלה ללהיטים דרום אמריקנים שהותקנו להם מילים בעברית. המגמה: למה לשבור את הראש, כשיש לחנים מחניפים שהיא אוהבת. מגובים בתזמור ובעיבוד מסוגננים. כמו "כוכב נולד" – גם זה סוג של קיצור דרך.
אלבום באוריינטציה של פופ ספרדי. השירים יפים, מחניפים, מלודיים מאוד, ורוני דלומי כמי שזכתה ב"כוכב נולד" אינה מאכזבת. היא שרת אותם בהתרגשות, בכוונה. קחו את השיר "תן" על ניפוץ "קירות בדידותה" ושריפת "חומות שתיקתה",מוסיקה קליטה מאוד, העיבוד הוא ברוח הפלמנקו.
אז גם אם הדימויים שבלוניים, הביצוע – ממחיש שהשיר בעורקיה ובעצמותיה. העיבוד לוקח את השיר לאוריינטציה לטינו מלודרמטית, צלילי גיטרת פלמנקו ופרקשנס פריכים מקשטים.
גם השירים הבאים מראים שדלומי נכנסת למסלול מיינסטרים חף מיומרות, ואולי זה מה שהיא רוצה בסופו של דבר להיות גלוריה איסטפן פופ אקלקטית מקומית.
"אם בא לך" בתזמור בראס-פאנקי הוא פופ דאנס לטיני אפ טמפו קליט, וגם כאן הלחן אינו מקורי וגם המטפורות המנופחות (דורון מדלי) משדרות סתמיות: פונה למישהו שיתן לה "אש" ו"צוהר" ו"מחר" כדי "להחזיר את הזמן" כדי לנפץ את (עוד פעם?) "קירות בדידותה", טקסט דביק, שניצל הודות לעלה התאנה של הלחן והתזמור המחניפים.
אבל ב"כך או כך" – היא שרה יפה את המלודרמה הפנימית, גם כאן בלחן לא מקורי יפה ברוח הרומבה פלמנקו – וידוי חושף של חולשותיה. "אל תדאג" – נפתח בקצב סלסה סוער – כנגד קולה המרוכך המהווה קונטרסט יפה. אורי זך – אשר על העיבודים וההפקה המוסיקלית כתב מילים סתמיות של עידוד כמו "אל תדאג הלבנה תחייך אליך/ כל הפחד יתחלף בבת אחת באור יום".
כשדלומי ויתרה מראש על טקסטים אישיים, נסללה הדרך למיני שירים "אוניברסאליים" מיופייפים כאלה. לזכותה ייאמר כי היא שרה אותם בתחושתיות מתכוונת. תקשיבו ל"אחרי האור" – שיר עם אור בקצה המנהרה שקורא למי שהלכה לאיבוד – "יש לך תמיד לאן לחזור/ הכול עד רגע יעבור/ רק תעקבי אחרי האור".
"די לה" לפי לחן של מרתה גומז המוכרת מהפרויקט של רייכל – שהצטרפה לרוני לדואט. שיר על מי שמשהו מת בה והיא כבר אינה זקוקה לאיש, די לה במה שיש לה – "די לה בצחוק ודמע שמאשרים את חייה" (טקסט עברי טוב של דניאל אפרת) שיר מלודי מיד טמפו – להצטמרר.
.אורי זך המעבד שדרג את ב"קצת אחרת" (מילים: נתן גושן. לחן: סנטנדר) – שיר שעל שמו נקרא האלבום בצליל פופ עשיר וסוחף.
הסיום בספרדית – גרסתה לשירם של מרתה גומז ועידן רייכל – אקפלה בחלק הראשון, גיטרה אקוסטית במשך. למרות ביצוע רגיש – הייתי משאיר את הספרדית לזמרות שזו שפתן.
השאלה מה היא עושה עם פופ ספרדי קליט כשמתכננים קריירה אומנותית? מה עם איזושהי "אמירה" אישית משלה. תגידו: מי צריך אמירה אישית: יש להיטם קליטים, יש זמרת ששרה אותם ברגש מלא. מה צריך יותר? זו בדיוק הנקודה: רגש גואה, ביצועים דרמטיים ושירים קליטים עדיין אינם יכולים להתוות תוואי דרך אומנותי משמעותי – זמרת כדלומי לא יכולה ללכת על קיצורי דרך. קיצורי דרך הם המהות של "כוכב נולד". היא צריכה לצאת לדרך ללא קיצורים.
25 Responses
אני כל כך אוהבת את הזמרת הזאת,קיבלתי את האלבום במתנה לחג השבועות וזו המתנה הכי יפה שקיבלתי. כל שיר שלה מעלה חיוך על הפנים ושלווה מיידית בלב.
אלבום מצויין. מגיע לו יותר מ3.5 כוכבים.
יוסי, קצת נסחפת עם הביקורת הלא טובה…
אתה כאילו מתלהב אבל נותן מתחת לחגורה עם עובדות לא נכונות.
השתמשת במילים מאוד לא יפות לתאר את האלבום הכי טוב שיצא השנה.
ואני מזמין אותך לברר ברשת מי אני ומה הידע שלי במזיקה עברית..
מילים כמו :"דביקות" "סתמיות"…לא במקום.
אני מעריך שזה אלבום השנה שיצא ב-2010.
שמעתי אגב את הביצועים המקוריים, ורוני עולה עליהם בביצוע.
Abrazame Muy Fuerte של David Bustamante
פחות מרגש מ"קצת אחרת"…
רוני מצליחה לצמרר בכל ביצוע, וחבל על המגמתיות נגדה שנמשכת עוד מכוכב נולד .
Robi Draco Rosa שביצע את Crash Push מתקנא בודאי בביצוע שלה לכך או כך.שירה מהלב של שיר הזה גורמת להתרגשות שעוברת בך.
רוני מתכוונת לכל מילה, כאילו זה יוצא לה מהלב,כאילו היא כתבה את המילים.
לזהכירך יוסי, יהורם גאון ואריק איינשטיין עשו את הקריירות הגדולות בארץ בלי שהם כמעט כתבו שיר משמעותי.
אריק עוד כתב פה ושם ,אך יהורם גאון כמעט לא..
ושניהם הקרם דה לה קרם שלנו, למרות המלעיזים שתמיד יקומו וידברו.
גם בשיר Quiero Ser של Amaia Montero ,הביצוע פחות טוב משל רוני.(זמן לחייך)
אפשר לומר שגם בשיר "אם בא לך" רוני כמעט ברמתה של ג'ניפר לופז הגדולה שמבצעת את השיר המקורי.
אוכל להמשיך כך גם לשירים האחרים.
אין ספק שמדובר באלבום שבו כל השירים מעולים.
תמיד אתה קונה דיסק ויש שם שיר או שניים טובים.
פה יש 9 שירים מעולים של רוני שנותנים הנאה צרופה ושמחה.
והנה בדיוק מה שטענו גם הזמרים המזרחיים…
שרק מוזיקה מזרחית יכולה להקפיץ ולשמח.
רוני דלומי מוכיחה אחרת.
קצת מזכיר לי באיכות את התקליט הנפלא של ישראל גורי
לא כל כך מסכים,לדעתי היא התחילה ברגל ימין לגמרי
אהבתי והתרגשתי מכל אחד ואחד מהשירים בדיסק בהצלחה רוני
יופי של אלבום! חיכינו לו שנה וחצי והיא לא איכזבה
הקהל הגדול שבחר בה מעריך את קולה ואת ההגשה הייחודית והממיסה שלה,בשלב כזה היא לא צריכה חומרים אישיים והיא לא צריכה לכתוב (למרות שהיא הוכיחה בדיעבד שהיא יכולה,אחרי האור פשוט מצויין).מספיק שהיא תשיר. רוני,תשירי,וכמה שיותר! מצידי תעשי את זה בעיראקית-העיקר תשירי! כי זה עושה לנו טוב על הנשמה!
הבחורה עושה אחלה מוזיקה,כיף להאזין לה.
היא ענקית והיא רק בתחילת הדרך
זה סימן לבאות.
אני חייב רק מילה על "אחרי האור"-
מדובר בשיר הכי יפה ששמעתי בארץ כבר שנים
הייתי בטוח שבגלל שכותבת המילים היא רק בת 19 המילים יישמעו ילדותיות וקלישאתיות אבל טעיתי בענק
השיר הכי עמוק בתקליט…הכי בוגר והכי מרגש.
לשמוע ולבכות…
שמעתי את האלבום,
כל שיר-יהלום.
רוני דלומי תשאר כאן לעוד עשור,שניים או יותר
שמעתי את האלבום,
כל שיר-יהלום.
רוני דלומי תשאר כאן לעוד עשור,שניים או יותר
ליוסי:
1. לדעתי, אין עניין לבקר אלבום כשמגיעים עם דעה קדומה. האם זו שאתה הגעת איתה בבואך לבקר את האלבום: מכיוון שהמלודיות לא מקוריות, מלכתחילה נקודת הפתיחה היא "לא נכונה" – לא פגמה בביקורת?
2. בשקלול כל המרכיבים – העובדה שבישראל אין מלחיני פופ טובים (יש רק שניים כאלה, למען האמת, והם יצאו מכל החורים), העובדה שאין מלחינים מפותחים בסגנון הספציפי אליו כיוונה ואותו היא אוהבת (פופ לטיני), והעובדה שהיא, כמו שדלומי ציינה בעצמה בצניעות לא מבוטלת, "פשוט לא בשלה מספיק" – מדובר באלבום מצויין, כאלבום בכורה. הוא מגובש, מהודק, קוהרנטי ובכל זאת מצליח לשמור על תום שנסוך לכל אורכו, כראוי לאלבום בכורה.
3. כלי של זמר מבצע הוא קול, לא מילים ולא לחן. יש בישראל אינפלצייה של המונח "זמר יוצר". כאילו השתרשה פה כל כך חזק התפיסה שעדיף יוצר בינוני על מבצע טוב. אם היא הצליחה להביא את הקול הפנימי שלה – המתוק, הנאיבי, המרוגש – לידי ביטוי באלבום הזה, זה לא מספיק עבור המבקרים רק כי באלבום הבכורה שלה (שהיא הוציאה תוך כדי שהיא מסיימת בגרויות ומתגייסת לצבא) היא החליטה לאמץ לחיקה שירים שבוצעו בעבר?
זמרת מדהימה….שמה את כל הלב והנשמה שלה בתוך השירים,זה ניכר בכל הברה שיוצאת לה ממיתרי הקול.
יש הרבה שמנסים לזייף את הרגש הזה והמתיקות הזאת,אצלה זה פשוט בא טבעי.
זה סוד הקסם שלה,זה מה שגורם לעיניים לדמוע ולרצות לחבק אותה חזק.
אני כבר מחכה לאלבום השני.
10/10 כוכבים
ל-15 (יוסי חרסונסקי).
אף אחד לא אמר שכל הקריירה שלה היא תתבסס על חומרים לא מקוריים, פשוט באלבום הראשון היא רוצה לתת לקהל להכיר אותה קודם כל לפני שהיא מפתחת קריירה אומנותית, ואין דבר שלילי בלהשתמש בלחנים זרים, על מנת לתת לקהל להתחבר אליך.
הערה ל-14: אם פוליקר היה מתבסס רק על חומר בלתי מקורי, הוא לא היה מגיע לאן שהגיע. על מנת לפתח קריירה עצמאית מרשימה, לא די בכך שאתה או את זמרים טובים. ראוי שיהיה רפרטואר מקורי, אמירה אישית.
בסה"כ ביקורת טובה למדי, אבל מגיעים לה 4.5 כוכבים או קצת יותר. רונ י דלומי בת ה-19 הולכת להיות הזמרת מס' 1 של ישראל ואני לא שולל קריירה בינלאומית. אני סבור כך לאור התמיכה העצומה החמה שהיא מקבלת מקהל שאוהב אותה מאוד מאוד. רוני יכלה לבחור בין אלבום מקורי עם שירים לא קליטים ולא מעניינים איש אך עם תמיכת המבקרים לבין אלבום עם שירים קליטים במיוחד יפים ומרגשים – אך עם מחאה של המבקרים כנגד קו זה. רוני בחכמתה בחרה באופציה הנכונה מבחינתה והתוצאות מראות שצדקה. יש מידה לא קטנה של צביעות לשלול אלבום המבוסס על מלודיות שלא מכאן, שהרי זמרים גדולים כגון פוליקר הלכו בדרך זו ורק יצאו נשכרים. באלבום שיר שרוני דלומי חיברה וזה כנראה יהיה הקו לעתיד. ברכות רבות לרומי דלומי על האלבום המדהים שלה. מומלץ לקנות אותו – ההנאה מובטחת.
לא ממש אהבתי את הביקורת. לדעתי האלבום שלה הוא מצוין, ורוני עצמה מדהימה באלבום, ואני לא חושב שאם זמר אחר היה שר את האלבום הוא היה נשמע טוב יותר. הביקורת שלך על רוני בנוגע לזה שהיא חיפשה קיצורי דרך לא במקום, מכיוון שצריך לזכור שהיא רק זמרת מתחילה, וכמו שכתבו אנשים לפני, לפני שאדם בונה לעצמו קריירה אומנותית, הוא צריך קודם כל לתת לקהל להכיר אותו ולהתחבר אליו, גם לקול וגם לאישיות. ההחלטה של רוני לקחת לחנים דרום אמריקיים הוא צעד נבון מאוד, והדרך הכי טובה לתת לקהל להכיר אותה כזמרת ולא כבוגרת כוכב נולד. מה גם שנקודת ההתחלה שלה קצת גרמה לה להיות חסרת ביטחון, מכיוון שאחרי זכייתה בכוכב נולד כל המבקרים קטלו (שלא בצדק לדעתי), וקברו את הקריירה שלה לפני שהתחילה. צריך להוריד את הכובע בפני רוני על מה שעשתה בשנה האחרונה, ולא לקטול אותה. אני מאחל לה להצליח כמה שיותר, כי באמת שאני לא זוכר זמרת שכל כך אהבתי את השירים שלה.
כל כך מוכשרת,לא להאמין שהיא עדיין לא עברה את גיל 20. קשה למצוא זמרות בגיל שלה שעושות מוזיקה כל כך טובה.
אני נורא אהבתי את האלבום! קשה להתעלות על עצמך משיר לשיר אבל למרבה ההפתעה זה בדיוק מה שהיא עשתה באלבום,העלתה על עצמה בכל שיר מחדש
פופ מצויין קליט ונעים והיא שרה עם המון המון רגש
המון המון בהצלחה לה!! [הלוואי אלבום זהב!]
אני מתאר לעצמי שהילדה יושבת עכשיו על קוצים ומחכה לביקורות גם עם עיניים טרוטות מעייפות בגלל אירוע פסטיגלי מסויים שנמרח יתר על המידה
אז רוני,תהיי רגועה,את פשוט מצויינת!
קשה לקבוע אחרי ימים ספורים בלבד אבל אני חושב שאת מבחן הקהל כבר עברת ובענק
מצפה לראותך קורעת את הבמות עם שירי האלבום…
יוסי נראה לי שפיספסת כי השיר cada dia הוא חלק הכרחי מהאלבום, רק בגללו היא הלכה על הדבר הזה (פופ לטיני). היא שרה את זה בכוכב נולד, וכולם נורא התלהבו… והיא בכלל לאמדברת ספרדית בכל זאת היא ממצליחה להעביר כל מילה ומילה. כבוד
השיר "אם באלך" פחות עמוק משאר השירים (דורון מדלי….) היה יכול להיות בקלות מלכודת
אבל הוא קליט,מהיר,ורוני שרה אותו פשוט מקסים
"אולי זה קצת רומנטי מצידי,אבל כזו אני
ולא יקרה לך דבר אם רק תאהב אותי"
קצת נמסתי,אני מודה
סוג של קריצה לכל מתוסכלי גמר כוכב נולד(-;
אם כך,לא נשאר שיר מיותר/חלש באלבום
התחלה מצויינת לרוני דלומי
אלבום זהב-בטוח, עם סיכוי לא רע לפלטינה.
רוני המדהימה
מלכההה
מלכהה
מלכההההההההההההההההההההההה♥♥♥
היאא פשוט שלמוווווווותתתתתתתתת!!!!!!!!!!!!!!!!
אני מצדד במגיבים לפניי
רוני שיחקה אותה
היא מגלה בגרות,הבנה,רגש ויכולת הגשה שכל זמר מעל גיל 40 יכול רק להתקנא בה
כל השירים טובים,אחד-אחד,כולם היו יכולים להפוך ללהיטים אילו היו יוצאים לרדיו
החיסרון היחיד שיש בה הוא שרוני דלומי לא מעריכה את עצמה במידה הנכונה ,הייתה יכולה להרגיש נוח לכתוב את כל השירים באלבום
אחרי האור הוא השיר הכי יפה באלבום,גרם לי לדמוע ,ואני מאמין שגם להרבה אחרים,היא צריכה להוציא אותו כסינגל,לדעתי יהפוך ללהיט על-זמני כמעט כמו תן
אבל נו,לא נאשים באותה בחוסר ביטחון לנוכח העובדה שלאן שהיא לא הולכת היא רק חוטפת בראש מאנשי מקצוע-ולא בצדק.
מגיע לה 5 כוכבים,אם לא יותר.
קראתי באיזו כתבה עליה טוקבק שגרס כי "היא מעצבנת, שומעים את החיוך שלה גם ברדיו". לדעתי, מדובר בתיאור הכי מדוייק שאפשר, כמובן להוציא את שתי המילים הראשונות. לא יודע מה מעצבן במתוק, לא מבין מה מפריע כל כך במתיקות הזו. יש ניסיון חוזר ונשנה להוציא את הפשוט, את החיובי, את הטוב מחוץ לגדרות המוזיקה ה"לגיטימית". כאילו יש נכון ולא נכון במוזיקה.
קיצור דרך? זו הדרך שהיא בחרה, קצרה או לא – היא עשתה את העבודה. היא נתנה ביטוי קולי, כפי שראוי לזמרת *מבצעת*, למי שחסרת נסיון ונמצאת במרחב מאוד מוגבל מבחינת החומר הפופי שהיא יכולה להשיג. מה לעשות, בישראל אין מלחיני פופ טובים כפי שהיא מכוונת.
ועל אף הטקסטים השבלוניים או הדרמטיים יתר על המידה, הביצוע הכל כך מתכוון שלה הופך את השירים לחמים ונגישים. למי זה רע?
בקיצור: זמרת מוכשרת, זמרת רגישה, זמרת מרגשת – ומה לעשות, גם זמרת מאוד מתוקה. או במילים אחרות: טרף קל לציניקנים. אני לגמרי, אבל לגמרי, בצד שלה.
מסכימה עם הרוב
אבל לא עם השורה התחתונה
זמרת כמו רוני דלומי,שהיא כזכור הזוכה הכי צעירה של כוכב נולד, לא צריכה יותר מאלבום קליט ומרגש
היא רק בת 19,הדיסק הזה הוא סוג של חקירה והתנסות ונועד לתת לקול שלה "להפגש" עם הקהל,להטביע אצלו חותם,לכבוש את הפלייליסט
היא לא צריכה לשאוף לקריירה אומנותית בגיל כזה
היא ילדונת ומעדיפה להנות כמה שיותר לפני שהיא מתחילה לשקול בכובד ראש קריירה ,כמו שאתה אומר,אומנותית.
נכון,היא יכולה הרבה יותר,הפונטציאל של הילדה הזו הוא עצום
אבל כדי שהיא תמצה אותו עד תומו צריך לחכות עוד שנה שנתיים כדי שהיא תעבור את גיל העשרה ותפשוט את המדים
עד אז מותר לה להנות, ולנו מותר להנות מהקול היפהפה וההגשה הכובשת
לא אתנגד לאלבום המשך=]
לדעתי אנשים יותר מדי מקפידים איתה ולא בצדק.
קודם כל, לדעתי האלבום טוב מאוד, והשירה של רוני דלומי מצוינת, ומצדיק יותר מ-3.5 כוכבים. אני לא זוכר אלבום שכל אחד ואחד מהשירים בו כל כך שונה, ובאמת שכולם יפים, וגם ההתקדמות שרוני עשתה מאז כוכב נולד היא יותר גדולה ממה שאנשים חשבו שהיא תעשה.
לדעתי הטענה נגדה שהיא משתמשת בקיצורי דרך לא מוצדקת. אין שום דבר רע בשימוש בלחנים זרים על מנת ליצר מהם להיטים. דבר שני צריך לזכור שהנקודה שרוני דלומי התחילה ממנו את הקריירה לא שיחקה לטובתה, גם מכיוון עצם היותה בוגרת כוכב נולד, שעם השנים חשיפתם לא רק שלא עזרה להם, אלא אפילו קצת הפריעה להם לפתח קריירה טובה, וגם בגלל שהיא התחילה את הקריירה בעידן שבו אם אתה לא זמר מזרחי או זמר שכבר מוכר, כמעט בלתי אפשרי להצליח. אז בעיני הצעד של רוני להשתמש בלחנים לא מקוריים ראוי להערכה, ובטח שלא לביקורת. אם כי לדעתי הטעות שהיא עשתה זה שהיא נתנה לאחרים לכתוב לה, ולא היא כתבה לעצמה, כי מבחינת טקסט, אז "אחרי האור" באמת לוקח את כל השאר. בנוסף, אני לא יודע אם ילדה בת 19 עדיין בשלה לכתוב אלבום אישי, כי זה לא ישמע אמין. לסיום, הבעיה העיקרית שלי עם המבקרים היא שהם מתייחסים למה שקורה מחוץ לאלבום, ולא לאלבום עצמו נטו, כי האלבום עצמו שווה המון, וכל זמר היה מתהדר באלבום כזה בתחילת דרכו.
אהבתי מאד את ההתחלה בספרדית
הגייה מתוקה יש לה,לילדה
אין שום רע ברצועה שכל מטרתה היא להכניס לאווירה לטינית של האלבום
אחלה אלבום לפתוח איתו את הדרך,מצדיקה בהחלט את תואר זמרת השנה
קניתי ונהניתי מכל שנייה של האזנה.
אחרי האור הוא השיר הכי מדהים ששמעתי כאן כבר שנים(למה נתנה לאחרים לכתוב עבורה? היא כותבת מחוננת)
ורוני שרה מקסים בספרדית,הביצוע החצי א-קפלי לקאדה דיה מצמרר
לסיכום-אלבום מצויין.מבין כל האלבומים של יוצאי כוכב נולד-האלבום שלה מתמקם בבטחה בצמרת.
רוני,יישר כוח!!!