ehud-manor-new2-b.jpg

אחי הצעיר יהודה

האובדן של אהוד מנור הפך את השיר "אחי הצעיר יהודה" משיר פרטי לשיר של נחלת הכלל

מילים: אהוד מנור לחן: יוחנן זראי
5/5

האובדן של אהוד מנור הפך את השיר "אחי הצעיר יהודה" משיר פרטי לשיר של נחלת הכלל. הספד לכל המשפחות השכולות שאיבדו בנים, הורים, אחים. יהודה וינר, אחיו של אהוד, נהרג בקרב בפורט תאופיק, ליד תעלת סואץ שבסיני, בספטמבר 1968, בעת מלחמת ההתשה. הוא היה בן 19 במותו.
אהוד מנהל בשיר דיאלוג עם יהודה, האח המת, באמצעות שאלות רטוריות "האם אתה שומע?", "האם אתה יודע?" שנותרות, כמובן, ללא מענה. הניגוד המכאיב נוצר מתיאור החיים הנמשכים לכאורה כהרגלם: הבית הראשון מתאר את הטבע הממשיך לשגשג במחזוריותו: השמש זורחת, הרוח מפזרת עלים, הגשם יורד. הבית השני מתאר את מחוזות הילדות, הממשיכים להתקיים, בגן הילדים לומדים שירים חדשים, ובתיכון התלמידים שוב מתעמלים. אולם למרות המראה הַשָּלֵו לכאורה, החיים לא חזרו שוב למסלולם, וספק אם יחזרו. האובדן ממלא את הלב בכל רגע. בסוף הבית השני מעמת המשורר את השלווה המדומה עם העובדה כי, למרות הזמן שחלף, "אמא מחכה בסתר שאולי עוד יגיע מכתב".
הבית השלישי בשיר מעצים את גודל האובדן, ומזכיר כי למרות מחזוריות הטבע והמשכיות החיים של ילדי הגן, "כל חבריך הטובים נושאים דמותך עמם…". בסיום הבית שלישי מבטיח מנור לקרוא לבנו על שמו: "ובני הרך יפה כמוך / בשמך לו אקרא – יהודה". מנור קיים הבטחה זו כעבור מספר שנים עם הולדת בנו ידי (יהודה) בשנת 1974.
אהוד מנור עצמו ביצע את השיר. העניק לו את הטון האותנטי ביותר (הקשיבו מטה).
"אחי הצעיר יהודה, נפל בסוף קיץ ‭'68‬ בתעלה. בחורף אותה שנה הקליטה חוה אלברשטיין שיר שלי שנקרא "מות הפרפר‭."‬ אחי שמע את ההקלטה בתעלה, וכתב לי: "זה הכיוון שאתה צריך לשמור עליו. הכיוון הלירי‭."‬ הוא נהרג אחרי כמה חודשים, ובשבילי הפך לפרפר מהשיר הזה. אנשים לא יודעים כמה שירים כתבתי אודותיו, מבלי שאני מזכיר את שמו בשיר. "אין לי ארץ אחרת‭,"‬ למשל, או "כשתבוא" על רון ארד, שנכתב כששאלתי את עצמי מה הייתי כותב אם היה סיכוי שאחי יחזור. בקיצור, רוב שיריי העצובים באים מיהודה, שהפנמתי אותו, והוא הפך להיות חלק ממני. כשהולכתי את בני יהודה לחופה, לא יכולתי להשתחרר מהתחושה שאני מוליך אותו".

אחי הצעיר יהודה, האם אתה שומע? האם אתה יודע? השמש עוד עולה כל בוקר
ואורה לבן, ולעת ערב רוח מפזרת את עלי הגן.
הגשם הראשון ירד לפני יומיים, בערב יום שלישי, ושוב אפשר לראות שמיים
בשלולית על הכביש הראשי.
אחי הצעיר יהודה האם אתה שומע? האם אתה יודע? בגן הילדים שלך
לומדים כבר שיר חדש, ובתיכון התלמידים שוב מתעמלים על המגרש.
רוחות ערבית מייללות על המרפסת את כל שירי הסתיו, ואמא מחכה בסתר,
שאולי עוד יגיע מכתב.
אחי הצעיר יהודה האם אתה שומע? האם אתה יודע? כל חבריך הטובים
נושאים דמותך עמם,
ובכל הטנקים על קווי הגבול אתה נמצא איתם אחי הטוב, אני זוכר את שתי עיניך, והן פותרות חידה. ובני הרך יפה כמוך בשמך לו אקרא – יהודה.

אחי הצעיר יהודה – אבי טולדנו

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן