סטיבי וונדר

מוסיקת הריתם אנד בלוז – שורשים רבותי שורשים

אמני ה-R&B של היום מושפעים ללא הרף ומשתמשים בדגימות לא רק משנות ה-80 וה-90, אלא מהימים הראשונים של הרית'ם אנד בלוז

0/5

הריתם אנד בלוז (R&B) התפתח במהלך ההגירה הגדולה בין השנים 1916 – 1970 שגרמה לכפריים אפרו-אמריקאים לעבור לערי מטרופולין כדי לחפש הזדמנויות עבודה טובות יותר. עידן זה הוליד צורות רבות של אמנות אפרו-אמריקאית כולל אופנה, קולנוע ומוזיקה. ההתרחבות של R&B קשורה קשר הדוק לערים המאוכלסות בכבדות עם אפרו-אמריקאים כמו אטלנטה, שיקגו, יוסטון, לוס אנג'לס, ניו יורק, ממפיס ודטרויט.
הריתם אנד בלוז הוא סגנון שהתפתח מהג'אמפ בלוז (Jump Blues) בסוף שנות ה-40 (והיווה את הבסיס לרוקנ'רול) נוספו לו (לג'אמפ בלוז) תזמורים, כשהדגש הוא על השיר, לא על האלתור והאקורדים הבלוזיים מנוגנים  בדגשים קצביים.
המונח "מקצב & בלוז"  שימש לתיאור מוסיקה מושפעת בלוז המבוצעת בעיקר על ידי אפריקאים-אמריקאים מאז סוף 1930. המונח “Rhythm and Blues”  נכנס לראשונה ללקסיקון האמריקאי בסוף 1940: מקור השם נוצר לצורך שימוש במונח שיווק מוסיקלי על ידי מגזין בילבורד. ג'רי וקסלר כתב העיתון ב -1949, (הפך מאוחר יותר למפיק מוסיקה), הוא שיצר המונח.
“Rhythm & Blues” נוצר כדי להחליף את המונח "מוסיקה גזעית", למעשה את התפיסה הסטנדרטית בה התייחסו לרוב המוסיקה שנעשתה על ידי השחורים באותה עת. כיוון שהמונח "מוסיקה גזעית" נחשב פוגע, מגזין הבילבורד החליט להשתמש במונח שנוצר ע"י וקסלר. חלק ה"קצב" התייחס למקצב המרובע חלק ה"בלוז" בא מתוך המילים והמנגינות של השירים, במשך הזמן השם קוצר השם   ל – R&B לצורך נוחות.
במהלך שנות ה-60 וה-70, R&B היה הפסקול של התנועה לזכויות האזרח. אמנים לא היו רק מוזיקאים; הם היו פעילים, מרפאים ומחנכים. אריתה פרנקלין, זמרת הנשמה הידועה ביותר בעולם באותה תקופה, נשאה עמה את אותו כובד משקל פוליטי הקשור לאביה, איש תנועה לזכויות האזרח, הכומר סי.ל. פרנקלין. הנושאים בשירים הביעו יותר ויותר את מאפייני התנועה: תסכול, גאווה, התקוממות, חופש וארגון חברתי.
בשנות ה -70, “Rhythm & Blues” שימשו מונח גם לתיאור מוסיקת soul ו-funk.  כיום, המונח יכול לשמש באופן רופף ביותר להגדרת רוב סוגי המוסיקה האפרו-אמריקנית האורבנית..
במהלך שנות החמישים הריתם אנד בלוז  נשלט ע"י זמרים כמו ריי צ'ארלסרות בראון כמו גם להקות כמו הדריפטרס (The Drifters) הקוסטרס (The Coasters) בין צורותיו היותר פופולריות – הסול מיוסיק (Soul) שהיה יות07ר פאנקי וחופשי מהר&ב והתפצל לכמה סגנונות מבוססי ר&ב – כמו הסול הקליט של חברת "מוטאון" (Motown) הסול מתוזמר כלי הנשיפה של חברת סטאקס (Stax).. בתחילת ה-60 ה-Soul עוד היה קרוב לשורשי ה-ר&ב, אבל בהמשך מוסיקאים הרחיבו את גבולותיו לכיוונים שונים. אזורים שונים בארה"ב אופיינו ע"י סוגים שונים של Soul. במרכזים עירונים כמו ניו-יורק, שיקאגו ופילדלפיה הוא התבסס בעיקר על ביצועים קוליים והפקות מלוטשות. בדטרויט, מוטאון התמקדה בסול בעל אוריינטציה פופית עם אלמנטים של גוספל, ר&ב, רוקנרול. בדרומה של ארה"ב המוסיקה השחורה התאפיינה בקשיחותה ובכבדותה, כשהיא נשענת על קצב חזק ומודגש, שירה מחוספסת וחטיבות נשיפה צרחניות. כל הסגנונות האלה שובצו תחת Soul, סגנון אשר שלט במצעדי המכירות במהלך ה-60 וגם במצעדי המוסיקה (Pop Charts) ע"י זמרים כאריתה פרנקליןמרווין גיי, סטיוי וונדר.
עם זאת במהלך ה-60 וה-70, חלה התפצלות – אמנים כמו ג'יימס בראון וסליי סטון היו סנוניות ראשונות של ה-.Funk קני גמבל (Kenny Gamble) וליאון האף (Leon Huff)  פיתחו את הסגנון שנקרא "הצליל של פילדלפיה" (Philly Soul) עם הרכבים כמו האו'ג'ייס (O'Jays) הרולד מלווין והבלו נוט (Herold Melvin & Blue Note). מאוחר יותר בסוף השבעים – פרץ סגנון הר&ב הדאנסי והפך טרנד מסחרי ממדרגה ראשונה. במהלך ה-80 וה-90, המוסיקה השחורה הפכה פחות "אנושית" יותר ויותר אורבנית-מלוטשת נשלטת ע"י מפיקי-על.
בשנות ה-80 של המאה ה-20, כוכבי הפופ הגדולים כמו פרינס, וויטני יוסטון, מייקל ג'קסון וג'נט ג'קסון ביססו את המוסיקה השחורה בעולם תוך שהם ממשיכים להשתמש באלמנטים של R&B בשוק המיינסטרים ומנצלים את התפתחות תעשיית הקליפים באמצעות רשת כמו MTV.. בשנות התשעים אמנים כ- Mary J. Blige, Usher, Brandy ולהקות R&B כמו TLC, En Vogue ו-Destiny's Child הציגו R&B מודרני, האופנה מילאה תפקיד ענק, אמנים נראו לעתים קרובות כשהם לובשים את בגדי מעצבים כטומי הילפיגר, קלווין קליין וראלף לורן בתמונות ובקליפים.
הר&ב סיפק בהמשך רכיבים גם להיפ הופ (Hip Hop) ולקראת סוף המילניום – אמני מוסיקה שחורה רבים מיזגו במוסיקה שלהם גם אלמנטים של ראפ. בשנת 2013, ביונסה מוציאה אלבום בהפתעה מוחלטת שמשחק תפקיד עצום בנוף הנוכחי של תעשיית המוזיקה השחורה מבחינה קולית וויזואלית. זו הייתה הפעם הראשונה אי פעם שאמן יצר סרטון לכל שיר באלבום, ובסך הכל לא פחות מ-17 קליפים מושקעים, שהציגו לעולם ביונסה חדשה ונועזת, מהלך שאפשר לסמן כנקודת המפנה של הזמרת, מכוכבת פופ – למלכה בסדר הגודל של מדונה וגם ציון דרך משמעותי בבעולם ה – R&B.

אמני ה-R&B של היום מושפעים ללא הרף ומשתמשים בדגימות לא רק משנות ה-80 וה-90, אלא מהימים הראשונים של הרית'ם אנד בלוז. הם מסרבים להכניס אותם למשבצת ז'אנרית, מכופפים יותר ז'אנרים וסגנונות מבעבר. R&B עבר כברת דרך מלהיות במקור "מוזיקה גזעית" דרומית וכעת מפגיש בין תרבויות וסגנונות מגוונים.

מוסיקת הריתם אנד בלוז – שורשים רבותי שורשים  R&B Music Mix: TODAY'S RnB

 

Ray Charles – Georgia On My Mind

בתמונות למטה: ג'רי וקסלר וארתה פרנקלין,  גמבל & האף, הרולד מלווין והבלו נוט, ריי צ'ארלס,  סטיווי וונדר, הטמפטיישנס

התגליות של אטלנטיק , סול בראדרז

התגליות של אטלנטיק סול סיסטרס

Ultimate R&B אוסף הריתם נ' בלוז האולטימטיבי
הריתם אנד בלוז האולטימטיבי Ultimate R&B 2009

 

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן