מכל המהפכות הקובניות, זו היתה התקוממות שלווה לחלוטין – אך השפעתה עמוקה ביותר. כשיצא האלבום Buena Vista Social Club בשנת 1997, מעטים פרט לקהל המומחים במוסיקה העולמית התייחסו ברצינות למנגינות המעוצבות באלגנטיות ולמקצבים האקוסטיים החמים.
גם דברי השבח וההלל של כמה מבקרים לא יסבירו את מה קרה אחר כך. ביקורות טובות יוצרות עלייה מוקדמת מסוימת במכירות, אך אם לא מדובר במוסיקת פופ הנתמכת על ידי קמפיין פרסום יקר בטלוויזיה, בדרך כלל ההצלחה הוא מזערית ודועכת אט אט.
מה שקה האלבום הנ"ל הוא שנתוני המכירות שלו המשיכו לעלות בהתמדה משבוע לשבוע. זה כבר לא היו ביקורות או קמפיין קידום מסחרי, אלא מה שעבר מפה לאוזן. כל מי ששמע את התקליט, לא רק התאהב בקסמו, אלא מיהר להמליץ על האלבום לכל מי שהכיר. זה היה אחד מאותם תקליטים נדירים שחצו את מחסומי האופנה, נשמעו נצחיים ורעננים. היה בו ניחוח רומנטי מיושן ללא עכבות.
איך זה התחיל? ריי קודר (Ry Cooder) זמר-יוצר אמריקני הלך לחפש מוסיקה בעולם הגדול, והגיע למועדוני הסלסה בהאוונה. בדיסק שהפיק, בו הוא משתתף כגיטריסט, מציג קודר אמנים קובנים ב-14 קטעים בסגנון הישן והטוב סטייל הפיפטיז.
כשסיימו להקליט, Ry Cooder הבין, שזכה להיות חלק מחוויה מוזיקלית ייחודית. "זה הדבר הכי טוב שהייתי מעורב בו אי פעם", אמר לפני ש"בואנה ויסטה" יצא ביוני 1997. "זהרגשתי שהכנתי את עצמי כל חיי לחוויה הזו"
צריך להאמין לקודר שהפרוייקט הוא הדבר הטוב ביותר בו היה מעורב. ההרכב נקרא על שם מועדון שפעל בהוואנה בירת קובה בשנות ה-40 של המאה העשרים, ושיריו של האנסמבל מהדהדים את השירים והסגנונות הקובנים שהיו פופולריים בתקופת טרום-המהפכה: סגנונות כמו "סון" (son), "בולרו" (bolero) ו"דאנזון" (danzón), המהווים את "מוזיקת-העם" הקובנית. ריי קודר, יחד עם המוזיקאי הקובני חואן דה-מרקוס גונזלס (Juan de Marcos González) קיבצו מוזיקאים קובנים ותקים כמו איברהים פרר (Ibrahim Ferrer), קומפאי סגונדו (Compay Segundo) רובן גונזאלס. היפה הוא שקודר שמר על פרופיל נמוך, והתמקד בלהוציא את האותנטי מההקלטות. התוצאה היתה מפתיעה ומרגשת: נוכחות ותיקי ה – Son הקובני היא שעשתה את המוסיקה כל כך ייחודית – אותנטיות במלוא מובן המילה. הביצועים צנועים ורגועים, ועם זאת המוסיקה מאוד חיה, נושמת.
מקשיבים ל – El Cuarto de Tula עם Barbarito Torres (בתמונה) ומקבלים את הסגנון – בתזמור, בשירה, בפריטה. תמצית הנוסטלגיה של הז’אנר האפרו קובני, מוסיקה נטולת אבק כוכבים. מקסימה, מרגשת. מרקידה. מהאלבומים המובילים ברשימת אלבומי מוסיקה העולם הגדולים בכל הזמנים.
-
Chan Chan2. De Camino a la Vereda3. El Cuarto de Tula4. Pueblo Nuevo5. Dos Gardenias6. Y TÚ Qué Has Hecho7. Veinte Años8. El Carretero9. Candela10. Amor de Loca Juventud11. Orgullecida12. Murmullo13. Buena Vista Social Club14. La Bayames
Luis Barzaga – (chorus vocals), Joachim Cooder – (drums, percussion), Ry Cooder – (guitars), Julio Alberto Fernández – (vocals, maracas), Ibrahim Ferrer – (vocals), Carlos González – (bongos, cowbell), Juan de Marcos González – (tres, guiro, chorus vocals), Rubén González – (piano), Manuel ‘Puntillita’ Licea – (vocals), Orlando ‘Cachaíto’ López – (bass), Manuel ‘Guajiro’ Mirabal – (trumpet), Eliades Ochoa – (guitar, vocals), Omara Portuondo – (vocals), Salvador Repilado – (bass), Compay Segundo – (guitar, vocals), Benito Suárez Magana – (guitar), Barbarito Torres – (laoud), Alberto ‘Virgilio’ Valdés – (maracas, coro), Lazaro Vila – (congas).
Buena Vista Social Club – Candela