מועדון זאפה ת"א

טרילוק גורטו והארק סטרינג קוורטט, Trilok Gutro & Arke String Quartet,

4/5

אשף ההקשה ההודי טרילוק גורטו הוא עולם ומלואו של ממלכת כלי הקשה, פרקשוניסט שבמשך הקריירה שלו מנסה להתחבר אל המערב. הפעם הוא הגיע למועדון זאפה עם רביעיית מיתרים איטלקית שאוהבת אתגרים.

גורטו הוא נגן שמעולם כמעט אינך יודע מה תקבל ממנו. ברור שזה לא פיור מוסיקה הודית. האיש המחויך והאנרגתי שהתיישב ליד מצבור כלי ההקשה (מטבלות ועד דלי מים לאפקטים) הוא פיוז'ונר בעל יצר הרפתקנות בלתי נלאה שמתחבר עם כל דבר. ברקורד שלו חיבורים ל ג'אז, רוק, מוסיקה אלקטרונית, קלאסית, אתנית מכל סוג. הוא עבד עם מפיק הדאנס האלקטרוני רוברט מיילס, עם הבסיסט ומפיק הדאב, ביל לאסוול, ועם אגדות כמו פט מת'יני, ג'ון מקלפלין, ג'ו זאווינול.
כבר בפתיחה, בטרם התיישב גורטו ליד כלי ההקשה, רמזה רביעיית המיתרים הקלאסית על מהות ההרפתקה בקטע עיבוד גרוב-פיוז'ני שנשמעה כמו עברה לאחרונה ניתוח לשינוי מין.
בהמשך התברר כי שני הצדדים מעוניינים בדיאלוג. הוא לא נוצר תמיד, והייתה הרגשה לפעמים של משהו קצת מלאכותי, מעין "מחקר בלשני" בשתי שפות, אבל כשהוא נוצר – קרו דברים מרתקים, לאו דווקא משום שגורטו הוא הרפתקן נועז שאוהב לפרוץ גבולות, אלא משום שהחבורה הזו נורא רוצה ומתלהבת להגיע לחיבור.
והחיבור בשניים-שלושה קטעים אכן היה חם, פריך, מפולפל. גורטו הכתיב תבניות קצב מגוונות, עם נגיעות בהודי, בקלטי, בבלקני. הרביעיה שהגיעה עם קונטרבס (סטפאנו דאלורה) במקום צ'לו, ניגנה לעיתים באוריינטציה של הרכב ג'אז מבלי לאבד את הצבע של קוורטט מיתרים מהסוג הזה.
גורטו עצמו נהנה מכל רגע. הוא נגן פתוח, ורסטילי, גרובי, משתמש במוסיקה ההודית לצרכיו. לפעמים הוא חובט בכלי ההקשה באנרגיה של רוקיסט צעיר, ואבל הוא יודע גם לעדן בצלילים מפתיעים שהוא מפיק מקשקשנים הנטבלים במים. אין אצלו גבולות, וכל ההתנסות הזו היא במסגרת הקונספט הפיוז’ני האהוב עליו. בהדרנים התיישב גורטו על מעין תוף פח וסחב את הקהל לשיר ברזילאי שהוא זכר מאמא שלו, וזה נשמע יציר כלאיים אתני מלהיב ומבדר.

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות