אברהם טל צילום מרגלית חרסונסקי

חוזר ל"שוטי הנבואה"

אברהם טל

/5

אלבומים  ישנים הם אמצעי שיווק יעיל למוסיקאים, זמרים וללהקות. השנים הופכים אותם ל"מיתולוגיים".  התרגיל המסחרי הזה עובד. כמעט רוב ההצדעות – סולד אאוט. מגיעים גם חבר'ה שלא נולדו אז או היו בני שנה-שנתיים. זאפה,עלתה על הטרנד בסדרת  "מנגנים אלבומים" המוגדרת – "האלבומים האהובים ששינו את מפת המוזיקה הישראלית".  המסגרת היא "פסטיבל גולדסטאר סאונד".
במסגרת הזו, יחזור  אברהם טל ב-7.2 לאלבום "שוטי הנבואה"  – הראשון מבין שני האלבומים שיצאו להרכב. הוא יארח חלק מחברי הלהקה. שוטי הנבואה הייתה הלהקה בה החל אברהם טל את הקריירה המוזיקלית שלו  שמה של הלהקה נלקח מ – תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא – "מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות". מייסדי הלהקה היו גלעד ויטל ורואי לוי, חברי ילדות ממטולה.  הם החלו כ"שוטי הנבואה" כצמד מוזיקלי אלקטרו–אקוסטי כבר בשנת 1994. במהלך שנת 1995 הקליטו "שוטי הנבואה" שני סינגלים ("אמא" ו"אגם הברברים") והופיעו במועדונים קטנים בת"א.
הלהקה הוציאה שני אלבומים – הראשון נקרא בפשטות – "שוטי הנבואה" השני – "מחפשים את דורות" לפני שהתפרקה ב-2007. בין השירים הבולטים שהרדיו הרבה להשמיע:  "כל הילדים קופצים רוקדים", "קול גלגל", "עיניים", "אין אני". תשע שנים פעלה הלהקה לפני שחבריה פנו כל אחד לדרך עצמאית.  אברהם טל היה המרוויח הגדול כיוצר וכמבצע עם להיטים רבים  ו- 4 אלבומי אולפן. טל יחזור לשירי הלהקה עם אורחים מיוחדים, ביניהם גלעד ורואי חברי להקת שוטי הנבואה. בהמשך (1998) הצטרף  עמית כרמלי כמפיק, ואסי גבעתי, אברהם טל ועידן כרמלי כחברים נוספים. רק בשנת 2000 יצא אלבום הבכורה של הלהקה, "שוטי הנבואה", בהוצאת חברת "הליקון". 
"שוטי הנבואה
" היתה להקת וורלד מיוסיק אקלקטית מייד אין יזראל. רומסים גבולות. חוצים מהיפ הופ לפאנקי, מראפ לקאריבי, מאפרו לרגאיי. מריתם אנ’ בלוז לדאנס. הם היו שמונה על הבמה, ארבעה שרים, חמישה מנגנים, כולם זזים, בלטו במגוון קולות, תזמורים מהוקצעים תוססים. על הבמה זו היתה קומונה מוסיקלית מאוחדת היטב עם כל השאנטיות, אבל לא מיופייפת בקטע של רוחניות מזוייפת. הם ביצעו שיר שלא יצא מהראש:  "עוד לא הבנתי כלום… הרי ידוע שבאהבה נברא העולם/ שום דבר אינו קבוע/ והנצח לא נמדד בזמן" (השיר "מי") באלבום השני הגיע "קול גלגל" שנשמע קרוב יותר להפרוייקט של עידן רייכל מאשר לפרוייקט של עמית כרמלי ושות’. שיר מלודי, הרמוני מושר בטון עגמומי לירי. הקטע מתארך והופך כמעט למעין ריטואל קוסמופוליטי.
בטקסטים, השוטים הלכו לעיתים על הגיגים באגורה שחוקה מאשר אמירות מקוריות: "כולנו נסיכים ונסיכות שמבלים את הימים בתקווה לגלות את היופי באין סופי". האחדות הקוסמופוליטית הזו שמאחדת את כולם. ה"שאנטיות" המיופייפת הזו.  ב"ידיעה",  הלהיט שהושמע נונסטופ ברדיו בסגנון מקהלתי, לועסים את שאלת הנצח – מיהו אלהים? השירה נעטפת בסאונד אלקטרוני, ויש גם קישוטים מזרחיים. פשוט ויפה. החידוש בעיבודים: לקחת נשימה מוסיקלית ארוכה, עד כדי נתק מוחלט מהטקסט כמו לומר למאזין: תישאר במוד. אל תלעס מהר את הטקסט ששמעת. תהגה בו עוד כמה שניות. מקצב רגאיי שמתחבר עם היפ הופ משמש פסקול לאמירה באנאלית על המון שמאמין באשליה, על "כולנו כחומר ביד היוצר" ו"עוד לא הגענו למקום שבו הזמן עוצר".
ויש להם גם משהו על אמונה שיוצרת שוויון בין כול בני האדם בצלילים נינוחים יותר שמכניסים למצברוח מדיטציוני. "הרי ידוע שבאהבה נברא העולם/ שום דבר אינו קבוע/ והנצח לא נמדד בזמן". נכון. אז מה? "שוטי הנבואה" נמצאים בקטע שאנטיי כזה, של "כולנו העולם",העדיפו לרקוד מאשר לבכות, לגייס את כול המקצבים כדי להגיע לחגיגה פופ-אתנית עשירה ולקחת את אל רחבת הריקודים בכייף. מעניין איך הצליל של ההרכב דאז ישתלב עם המוסיקה של אברהם טל 2019.

קליפ: "ידיעה"

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן