אייל גולן - מכאן ועד הנצח

מכאן ועד הנצח

אייל גולן

אפריל 2020
3.5/5

אלבום חדש של אייל גולן הוא עניין כמעט מחזורי, כמו עונות השנה. שנה עברה מאז "הפוך מהיקום", היקום התהפך, העולם שבת מול המגפה, ואצל גולן – עסקים כרגיל. לפי הקומוניקט הוא "החליט להעניק מתנה" לעם ישראל "כדי לשמח, לעודד ולחזק". אתם  יכולים להיות ציניים. גולן יודע בדיוק למי הוא עמל. לפי אותה הודעה לעיתונות – האלבום הקודם נצפה 65 מליון צפיות, משהו כמו פי שבעה מאוכלוסיית ישראל. גם אם לא נבדוק את אמינות המספר,  מסחרית, גולן הוא אסטרטג שחי בתוך עמו, שמתחבר כל פעם מחדש עם עם הקו האומנותי המאוד מחושב שלו, שאין לסטות ממנו מילימטר.
מה חדש אצל גולן? הופר האיזון הקדוש בין שיר עצב לשמחה. אווירת תוגה השתלטה על האלבום לא מסיבות של עימות עם המצב, מסר חברתי-פוליטי לאומה מדוכאת, אלא המנטרה הקבועה של הגברת האהובה שמלנכלת את מצברוחו.
הסלואו הפותח "אם רק היית יודעת" הוא חלק בלתי נפרד מתורת ניהול הקריירה שלו: שיר נוגה, נעים, מעובד אקוסטית למשעי. גולן ממשיך לעבוד על מוטו שעובר לאורך השירים גם בז'אנר: הגבר הפגוע מבקש נחמה וחמלה מהאהובה, כי המילים שלה עושות אותו רגוע, אפילו השטויות. זהו. נעים, מלטף. עזבו קורונה, ביבי, גנץ. גולן בתוך עמו וקהלו הוא חי. הוא יודע ומכיר את נפשו. כמו פרחים באביב, אין שינויים, חידושים והמצאות.  אבי אוחיון, רותם כהן והמעבד מתן דרור – איתו עקב בצד אגודל. מכירים את הראש שלו. לא יסטו מילימטר.
גם דניאל  חן ופיני נתנאל העניקו לגולן שיר לפי קווי מתאר מחניפים: ב"שומרים אהבה" הוא נשבע לי שהיא הכי יפה בעולם ומציע לה כל מקום בעולם, שיקגו, פריז או ברצלונה (עכשיו?) והעיקר שהחברות שלה כבר יודעות שיש משהו ביניהם. משעמם? הקול של גולן עושה  את ההבדל. גם את הכי נדוש הוא יהפוך לטון נשמה. גם אם זה טייס אוטומטי, יצפו בו מיליונים.
הוא ממשיך לנוע על הקו המוכר של הגבר ההרוס מרוב געגועים לנוטשת, מבקש את חזרתה, תוך שימוש בעוד קלישאה שחוקה – "האהבה היא התרופה" בשיר "אוסף עוד געגוע". ובהמשך – גם "הבגדים" שהיא השאירה זרוקים (מה קרה? היא ברחה?) –  אינם מוסיפים לאמינות/ מקוריות הטקסט.  גולן נהנה להתעצב על סיפור, שכמוהו יחזור בעוד שירים רבים בז'אנר כמו גם ב"רכבת הרים" – על ה"מאמי" שמתמסרת למישהו אחר ומדירה שינה מעיניו. העיקר הם הלחן העגול והעיבוד האוריינטאל-פופ לייט וסלסול הצער הענוג. גם כשגולן שר שיר אהבה ובקשת רחמיםלאל – זה אותו עגמומי ונוגה כמו שהוא משמע לאהובה בשיר "עומד כאן לבדי" ("אבא'לה שלי אני קורא לך אבא'לה שלי/ תגלה רחמייך על כל עמיך ישראל, אהוביך").
הוא שר "קרובה אלי" על  "עוד איזה שיר אהבה" איזה? העובדה שהשיר הוא סתם "איזה שיר אהבה" לא מפריעה לה "לצעוק" ת'מילים. מה הסיפור? אין סיפור. עברו "תקופות קשות – שרק אלוהים שומע". מה אלוהים שומע? את הלב שדופק? נו, אי אפשר  יותר מקוריות?
מי שמחפש שיר הכי בנאלי לקורס בכתיבה יוצרת – בבקשה. יש לו את זה. השיר ששמו כשם האלבום "מכאן ועד הנצח" הוא כתב התחייבות לנצח של גולן לבחירת ליבו. יש כאן כל המרכיבים הנדושים: ים של אושר, חלום שמתגשם, גם גודש רגשנות – את המלאך שלי, אלך איתך באש ובמים, מבטיח לה לשמור עליהם כמו על העינים הירוקות שלה. נתפר הכי אינסטנט להפקת החתונה כמעט כמו חליפה לגזרתו. כל שנשאר לגולן – לתת לרגש להתנגן, לטנור לתרגם את מקבץ הקלישאות  לתעצומות נפש.  גם אם הייתי מוזמן להתרגש בשמחת החתן-כלה, זה לא השיר הזה.
גם המנגינה של  – "מכל האהבות הזמניות",  הדואט עם נסרין קדרי, נוגה-ענוגה, אבל גם כאן  התוכן הנדוש לא ממש יפריע. לא ברור מה בדיוק "אומרים" המלעיזים עליהם, מה מהות הדרמה? בסופו של דבר המטרה לעשות מזה מלודרמה גם אם אין דרמה, לרגש גם כשאין "בשר" לרגש.
"לעשות איתך שלום" מתחיל דאוטמפו ומחליף הילוך לאפטמפו.  לאגולן גם אין בעיה להעביר הילוך מעצבות לשמחה. בהתחלה הוא מלנכולי, בסיום הכי שמח ומאושר. השינו בקצב מוביל לאזורי החפלה המוכרים, וכך גם הקליפ מכניס אותו ואת השיר לשוק בתזמור תואם (צליל זורנה בלקני) בליווי כלים אתניים – קליל ומעותז. את גולן לא מעניין להיות עקיב ולכיד בשיר. עצוב ושמח – משול לתפיסת שתי ציפורים במכה אחת. הוא יודע ומכיר את נפש מעריציו. אני ממתין שהוא יגיע גם אל הנפש שלי. זה לא קורה בזמן האחרון.
אייל גולן כרגיל לוקח מה שנותנים. העיקר – תן לרגש לרוץ לפניך. העובדה שגולן יודע במה "להאכיל" את נפש מעריציו גורמת לו לדשדש, למחזר.  פס הייצור של שיריו מכוון  לספק מוצרי אינסטנט שבלוניים ממוענים אליו, וגולן סומך שהפשטני ימשיך לנצח. כזמר מחושב מאוד, הוא כנראה צודק יותר מאשר כותב שורות אלו. להתחיל לחשוב מחוץ לקופסה? – הצחקתי אותו. גם את עצמי. המלצה לגולן: עזוב אותך מביקורת. פשוט דלג מעליה.

שירים: אם רק היא יודעת, שומרים אהבה, אוסף עוד געגוע, מכאן ועד הנצח, מכל האהבות הזמניות עם נסרין קדרי, עושה עם העיניים, רכבת הרים, קרובה אלי, חוזר הביתה, רק לעוד דקה, לעשות איתך שלום, עומד כאן לבדי, שבוי לאהבה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן