בלאק סאבת' 1970

בלאק סאבת' Paranoid

כאשר אתה מעשן ג'וינט, אתה הופך פרנואידי מוחלט מול אנשים, אתה לא יכול להתייחס לאנשים.

שירי שנות השבעים, רוק מטאל
4.5/5

"פרנואיד" של בלאק סאבת' Black Sabbath מדורג כאחד משירי ההבי מטאל הגדולים ביותר בכל הזמנים. אולי הלהיט הגדול ביותר של חבורתו של של אוזי אוסבורן.המילים נכתבו על ידי הבאסיסט גיזר בטלר, מי שהלהקה כינתה "פרנואיד", למרות שהוא עצמו לא ידע מה פירוש המילה.
כמושהכותרת מרמזת, השיר הזה עוסק באדם פרנואיד. בטלר  הסביר את משמעות השיר למגזין Mojo ביוני 2013: "בעיקרון, זה רק על דיכאון, כי לא ממש הכרתי את ההבדל בין דיכאון לפרנויה".
בטלר אכן מוצג כנער מדוכא שחש כאילו יצא מדעתו. כתיבת השיר, לדברי חברי הלהקה, לקחה לא יותר ב-20 דקות. זה היה אמור להיות רק מה שנקרא "פקק" filler בתוך האלבום, שהיה אמור להיקרא 'מלחמה חזירים'. אחרי שהשיר זכה להצלחה עצומה כסינגל, הוחלט לקרוא לאלבום כולו "פרנואיד". גיזר: "בעיקרון, השיר עוסק בדיכאון, כי אני לא ממש יודע את ההבדל בין דיכאון ופרנויה. זה עניין של סמים. כאשר אתה מעשן ג'וינט, אתה הופך פרנואידי מוחלט מול אנשים, אתה לא יכול להתייחס לאנשים.

בלאק סבאת' Paranoid מילים

Finished with my woman/ 'Cause she couldn't help me with my mind/ People think I'm insane/ Because I am frowning all the time
All day long, I think of things/ But nothing seems to satisfy/ Think I'll lose my mind/ If I don't find something to pacify
Can you help me/Occupy my brain?/ Oh, yeah!/ I need someone to show me/ The things in life that I can't find
I can't see the things that make true happiness/ I must be blind
Make a joke and I will sigh/ And you will laugh and I will cry/Happiness, I cannot feel/ And love, to me, is so unreal
And so, as you hear these words/ Telling you, now, of my state/ I tell you to enjoy life/ I wish I could, but it's too late

"פרנואיד" לא היה רק האלבום הפופולרי ביותר של בלאק סאבת', הוא  גם אחד האלבומים המשפיעים ביותר בז'אנר ה – heavy metal בכל הזמנים. האלבום מגדיר את הצליל של הלהקה  – בעוצמות הקוליות, בסולם הבלוז רוק, בשירים עם ריפים בלתי נשכחים, שרובם נחשבים קלאסיקות בתחום המטאל.
מבחינת המילים – השירים עוסקים בנושאים אפלים – זוועות על טבעיות באוריינטציה של מדע בדיוני והן טראומות של החיים האמיתיים – מוות, מלחמה, השמדה גרעינית, מחלת נפש, הזיות סמים והתעללות בסמים.
בלאק סאבת' עושה את זה לגמרי משכנע, בזכות ההבעה העגמומית, ביטוי הדיכאון. גם האלמנטים שגרמו למבקרים לרדת על האלבום (והלהקה) נזקפו בסופו של דבר לזכותו – הפשטות של השירה של אוזי אוסבורן והטכניקה של טוני איומי בנגינת הגיטרה המובילה; "פרנואיד" הגדיר את הצליל והסגנון של ההבי מטאל יותר מכל תיעוד אחר בהיסטוריה של רוק. Sabbath אולי לא היתה הלהקה הכי הרפתקנית מוזיקלית של הדור שלה, אבל היא עשתה דבר אחד בצורה הכי יעילה ומוכחת. בלי האלבום הזה לא היה סגנון שנקרא heavy metal, ממש כך. .

הרכבOzzy Osbourne, Geezer Butler, Bill Ward and Tony Iommi

בלאק סאבת' – האתר 

שירים:

  1.  War Pigs
  2.  Paranoid
  3.  Planet Caravan
  4.  Iron Man
  5.  Electric Funeral
  6.  Hand of Doom
  7.  Rat Salad
  8. Fairies Wear Boots

מהבלוז הבריטי ועד הדת' מטאל

  בלאק סאבת' Paranoid 

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן