בלי מילים נעימות הזהב של ישראל

בלי מילים נעימות הזהב של ישראל

בין קלאסית לג'אז ופופ, מתוך סדרות, סרטים ותוכניות רדיו

4/5

קטעים כֵּלִיִּים קיימים בכל הסגנונות של המוזיקה, אך הם נפוצים בדרך כלל יותר במוזיקה קלאסית, ג'אז, בלוז, ובמוזיקה אלקטרונית. במוזיקת הרוק התפתח ז'אנר נפרד הנקרא רוק אינסטרומנטלי. במוזיקת פופ הקטעים הכליים קצרים, ובדרך כלל לא יותר ארוכים מ-3 דקות. קטעים כליים ארוכים יותר נפוצים בג'אז וברוק מתקדם. הביצועים הכליים בדרך כלל לא זוכים לאהדה דומה כמו שירים מולחנים, אך היו לא מעט ביצועים כליים שהגיעו לראשי המצעדים.
האוספים האינסטרומנטליים של נעימות מחו"ל מבוקשים מאוד, וכמעט שלא ניתן למצוא אותם בצורת תקליט או סי.די. פחות מוכרים עם אוספי הנעימות הישראליים כמו האוסף שלפנינו.
"בלי מילים" מתפרש על  חמישה עשורים וכלל שמות מרשימים כמו: הצ'רצ'לים, שלמה ארצי, יהודית רביץ, כוורת, יוני רכטר, טיפקס, שוטי הנבואה, אריק איינשטיין, עדנה גורן, שם טוב-לוי, יעל לוי, אריק רודיך, נקמת הטרקטור הפרברים ועוד…
משולבים בו גם קטעים  מסרטים כמו: "השוטר אזולאי", "הצילו את המציל", "כץ וקרסו", "אל תשאלי אם אני אוהב", "חצי חצי", "מלך ליום אחד".
בין הקטעים גם מוסיקה מסדרות, תכניות טלוויזיה ורדיו כמו "עלי כותרת", "חדווה ושלומיק" (טלוויזיה), "על הדבש ועל הכיפאק", "ארבע אחרי הצהרים", "רוק בישראל" ו"כל ההתחלות" (רדיו).

מוסיקה קלאסית:  קיימת בקטעי פופ כמו "קוראל לאוהבים צעירים" של הצ'רצ'ילים. המוסיקה היא של באך, העיבוד הוא של נועם שריף, התזמורת: הפילהרמונית הישראלית. מהשילובים הנדירים בין קלאסית לרוק בישראל (הופיע על תקליטון "צ'רצ'יל סבסטיאן באך" ב-1969) באך קיים גם ב"קונצ'רטו לקול אחד" בביצוע הפרברים. הקטע הקלאסי נחשף על ידי הזמרת הצרפתיה דניאל לע קארי.
ג'אז: "רטט" של אלברט פיאמנטה בבחצוע עדנה גורן
סרטים וסדרות טלוויזיה: "השוטר אזולאי" – נעימת הנושא מפסקול הסרט מאת נורית הירש. את השיר ביצע אושיק לוי.  כמו כן מאתו סרט – שירה של מימי"מתוך  את השיר ביצעה צילה דגן, הנעימות "פשע" ו"אש" 
"להיות לבד"
ו"הבלדה על חדווה ושלומיק" מתוך "חדווה ושלומיק" מאת יאיר רוזנבלום. את השיר  שרה בסדרה מירי אלוני.
"מלך ליום אחד"
מאת נפתלי אלטר,
"אל תשאלי אם אני אוהב" ו"פגישה ראשונה" מפס הקול של "אל תשאלי" מאת נורית הירש,
נעימת הסרט "חצי חצי" ו"שמח במאפיה" מאת דוד קריבושי ששרה בזמנה גלי עטרי.
"עיר מקלט"
מתוך פס קול הסרט "כץ וקרסו" – מוסיקה של נורית הירש. את השיר ביצע אושיק לוי.
"הצילו את המציל" מאת רוני וייס,
סרט בכיכובו של אור זוהר.
"עלי כותרת"
מאת רוני וייס, אות תוכנית האירוח בהנחיית ירון לונדון.
"מסע אלונקות"
מסרטו של ג'אד נאמן, מוסיקה של שם טוב לוי בביצוע להקת ששת.
רוק ישראלי: שבלול – שלום חנוך והצ'רצ'ילים
לחן של שלום חנוך. מתוך האלבום "שבלול",
"אני ואתה" – מיקי גבריאלוב מאת מיקי גבריאלוב, שהופיע לראושנה באלבומו של אריק איינשטיין "בדשא אצל אביגדור". גבריאלוב הקליט גרסה אינסטרומנטלית בראשית שנות התשעים.
פלסטלינה" – שלום חנוך מתוך האלבום "פלסטלינה" של אריק איינשטין ושלום חנוך משנת 1970. שלום הוסיף מילים באנגלית בזמן שהותו בלונדון, והשיר מויע באלבומו האנגלי.
"התמנון העיטר" של כוורת, מתוך האלבום "פוגי בפיתה" (1974) שהלחין דני סנדרסון. הקטע שילב בין רוק למוסיקה מזרחית בנגינת התזמורת הערבית של רשות השידור בניצוחו של זוזו מוסא.
"אח של סאלים" – שוטי הנבואה
קטע רוק אלקטרוני עם נגעיות מזרחיות מאת עמית כרמל מתוך אלבום הבכורה "שוטי הנבואה" שנת 2000
"אדון הסליחות" – נקמת הטרקטור לחן עממי מתוך אלבום הבכורה נקמת הטרקטור 1990
מוסיקה ישראלית מקורית
"תמונה"
מוסיקה מאת יצחק קלפטר עיבוד – דני סנדרסון מתוך התוכנית "שיחות סלון" סוף שנות השבעים. הקטע שימש ומשמש אות התוכנית ארבע אחרי הצהריים בגל"צ.
"אחרית" של אריק רודיך מתוך  אלבומו הראשון "סטאלה" שיצא בתחילת השמונים.
"שיר" ו"קטע נעים" – מתוך "מצב רוח" אלבום הסולו הראשון של שם טוב לוי שיצא ב-1976.
יוני רכטרנעימת פתיחה עם יהודית רביץ מתוך "באופן קבוע וחד פעמי"  משנת 1979.  "קיסריה" מתוך האלבום "קווים משנת 1999, "הנקניק מצייטלין" יוני רכטר ומשתתפי "אנשים אוהבים לשיר" של אריק איינשטיין משנת 1977 עם אסתר ואפרים שמיר ושלמה יידוב
צלילי מזרח
נעימת פופ-עוד עם צלילי העוד מאת מרקו בכר מתוך אלבומה השלישי של הלהקה שנחשבה חלוצת הזמר המזרחי – קטע מזרחי משולב פופ, אות התוכנית "על הדבש וע הכיפאק" בגל"צ

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן