ברוס ספרינגסטין

Born In The U.S.A

ברוס ספרינגסטין

רוק שנות השמונים
5/5

ב"נולד בארה"ב" – ברוס ספרינגסטין כתב על הבעיות שעמדו מול יוצאי מלחמת וייטנאם מאז ששבו משדות הקרב לארצם. וייטנאם היתה המלחמה הראשונה, שארה"ב לא ניצחה בה. בעוד חיילים ותיקים של מלחמות קודמות זכו להוקרה ולהכרה כגיבורים – מלוחמי מלחמת וייטנאם לרוב התעלמו, כשהם שבו למולדתם.
שמו המקורי של השיר היה "וייטנאם".  ספרינגסטין שינה אותו, כאשר קיבל מהבמאי פול שרדר תסריט לסרט שנקרא Born In The U.S.A על להקת רוק וממאבקי ההישרדות שלה על רקע דתי. זה נתן לספרינגסטין את הרעיון לשם חדש לתקליט. כששרדר הגיע סוף סוף להפקת הסרט, השם הנ"ל היה כבר מזוהה עם הלהיט, והוא נאלץ להחליף ל – "Light Of Day".
האלבום השביעי של ברוס ספרינגסטין יוצא אחרי "נברסקה" האקוסטי. המוסיקה נעה במסלול רוקנרוליסטי משנות השישים המוקדמות. את החשמל מספקת  תחנת הכוח של אי סטריט בנד עם סולואים של פסנתר וסקסופון. ספרינגסטין כותב , מספר ושר על האנשים הקטנים התקועים בעיירות ארה"ב, ממתינים להזדמנויות לפרוץ את מעגל חייהם, אך לא ממש מאמינים שבחוץ מצפים להם הזדמנויות גדולות, אבל נותנים לדמיון להשאיר צוהר תקווה להגשמת משהו מהחלום האמריקני.
ספרינגסטין הוא מספר סיפורים מצוין אף יותר מאשר מלודיסט של להיטי ענק. גם כאן הסיפורים בשירים הם שמעניקים לאלבום את ייחודו כמו גם השירה הטבעית, הפשוטה של הזמר שנותנת לשירים אמינות גבוהה.  בשיר My Hometown המסיים את האלבום נזכר ספרינגסטין כיצד אביו אחז בו כאשר נהג בגאווה במכונית ביואיק המשפחתית לאורך העיר. הנער גדל, והנה הוא מחזיק בבנו שלו בנסיעה האחרונה במורד הרחוב בו כל הבתים ריקים ושוממים. "תביט מסביב", חוזר ספרינגסטין על מה שאמר לו אביו – "זוהי עיר הולדתך"
"I'm On Fire" הוא אחד השירים היותר מרטיטים באלבום. ספרינגסטין כמעט לוחש על רקע נגינת הסטקטו של הגיטרות וצליל האורגן המינימליסטי. התשוקה שמבשרת רעות מוגשת כסרט מתח.

Hey little girl is your daddy home
Did he go away and leave you all alone
I got a bad desire
I'm on fire

Tell me now baby is he good to you
Can he do to you the things that I do
I can take you higher
I'm on fire

השיר הוא על אדם שמתעורר בלילה שטוף זיעה, משתוקק לאישה, מרגיש שהוא חם עליה. השיר השאיר מקום לפרשנויות, אבל הוידיאו הבהיר סיפור על מכונאי רכב המשתוקק להינשא לאישה מהמעמד הגבוה, שמתקנת את מכוניתה אצלו. זו היתה הפעם הראשונה שספרינגסטין עצמו שיחק בקליפ של שיר שלו.
ספרינגסטין מצליח להעניק חיים לדמויות עליהן הוא שר, כמו הוא המחזאי של שיריו. השיר Downbound Train, מהשירים העצובים ביותר שלו, הוא דוגמא לדרך בה "המחזאי" מעצב את דמויותיו. השיר הוא על אדם שאיבד הכל בחייו – ג'וב, אישה ועכשיו – "Now I work down at the car wash, where all it ever does its rain".
"Dancing in the Dark" מצטיין בעיבוד המודרני לסינתיסייזר בנגינת הקלידן של אי סטריט בנד רוי ביטן וצלילי תופים ובס רועמים. הנער שרוקד בחשכה עסוק במודעות  עצמית: "אתה לא  יכול להבעיר אש ללא ניצוץ…אני מסתכל על עצמי בראי/ רוצה לשנות את בגדי, את שערי ואת פניי/ לא מגיע לשומקום/ רק חי במזבלה כמו זו"…

והמסקנה היא:

You can't start a fire sitting ’round crying over a broken heart
This gun's for hire
Even if we're just dancing in the dark
You can't start a fire worrying about your little world falling apart

החשכה יכולה לגאול אותך מכל החסכים וההגבלות לתוכם נולדת. בחשכה אתה רוח שיכולה להגשים את עצמה. למעשה – מעין מוטו שמאפיין דמויות רבות המאכסות את שיריו של ספרינגסטין.

Bruce springsteen Dancing in the dark

Bruce Springsteen I'm on fire

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן