ג'ון קולטריין

ג'ון קולטריין Blue Train

צירת מופת בג'אז ובמוסיקה, מסוג האלבומים שהפכו את הג'אז למשפיע על תרבות המאה ה-20.

אלבומי הג'אז הגדולים
/5

Blue Train שהוקלט ב -15 בספטמבר 1957, נמצא ברשימות החובה של חובבי ג'אז רבים. מצד שני, יש לא מעטים שאינם מבינים על מה המהומה. אני נמנה על מחנה המתפעלים. אמנם, קיימת מחלוקת לגבי הביצועים, ויש מבקרים שטוענים כי לי מורגן וגם קרטיס פולר עשו עבודה טובה ביותר בהקלטות אחרות. אבל אחרי הכל מדובר באלבום של ג'ון קולטריין, ענק סקסופון הטנור, עם נבחרת אול סטארס הכוללת גם את קני דרו, פול צ'יימברס ופילי ג'ו ג'ונס.
Blue Train הוא אלבום של הרכב מדויק להפליא שנגניו מנהלים שיחות הרד בופ אלגנטיות וגם מצליחים לעבור לבלדת רכה בשיר היחיד שאינו מקורי של קולטריין – I'm Old Fashioned מתוך חמשת הקטעים.
חותמו קולטריין בולט אם כי הוא עדיין נוטה בשלב זה לבלוז והרמוניות כרומטיות מאשר הצליל העתידי המודאלי. המיוחד הוא בסינכרון המוסיקלי עם שאר הנגנים שנמצאים על אותו תדר.
מעניין מאוד לשמוע איך קולטריין ניגן לפני שסגנונו הבשיל באמצע שנות ה -60. האם ידעתם שכמה שנים קודם לכן קולטריין נחשב נגן בינוני? הנקודה היא שהוא למד והופיע כל כך עד שהפך לאייקון של משמעת מוזיקלית. סיפרו שהוא היה מתרגל גם אחרי הופעות מאוחרות בלילה בזמן שחברי להקה אחרים נפרדו. השירים והביצועים הללו מראים את כוחו העצום ואת עוצמת הנגינה שפיתח עד לנקודה זו.
קולטריין שנודע בכינויו "טריין" ניגן מאז ספטמבר 1955 בהרכב של  מיילס דיוויס, אבל ב-1957 נאלץ דיוויס לפטרו בגלל התמכרותו להירואין. קולטריין חזר לבית אימו בפילדלפיה ונכנס לתקופה של גמילה. בהמשך הוא מצטרף להרכב של טלוניוס מונק ומופיע איתו במועדון ה – Five Spot, ובמקביל מתחיל להקליט אלבומים  כמוביל, ביניהם אלבום ההרד בופ  Blue Train.
רק הרצועה הפותחת (כשמו של האלבום) מצדיקה הגעה לאלבום כמו גם -‘Moment’s Notice’. ללא ספק: ‘Blue Train’ היא יצירת מופת בג'אז ובמוסיקה, מסוג האלבומים שהפכו את הג'אז למשפיע על תרבות המאה ה-20.

Blue Train, Moments's Notice, Locomotion, I'm Old Fashioned, Lazy Bird

  • John Coltrane – tenor saxophone
  • Lee Morgan – trumpet
  • Curtis Fuller – trombone
  • Kenny Drew – piano
  • Paul Chambers – bass
  • Philly Joe Jones – drums
שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן