דוד ד'אור סליחות צילום מרגלית חרסונסקי

דוד ד'אור סליחות

דוד ד'אור לוקח את הסליחות למיינסטרים, עממי לכולם, למסורתיים, לדתיים לייט, לחילונים, לחרדים

4/5

אני סקרן: האם אלבום "סליחות" של  דוד ד'אור הוא תוצר של ביקוש ו"קריאת השוק" לקראת חגי תשרי' או תוצאה אמיתית של התעוררות הנפש והאמונה? אצל ד'אור – אני מאמין – הא בהא תליא. חול וקודש חיים בשלום. דוד ד'אור הוא הזמר לבטא בשירתו את תחושת ההשתתפות הכנה בכל מה שקורה בסביבתו מתוך הבנה וחמלה. לא כעס, ממש לא מחאה. השירים הם ביטוי הזדהות מעמדה של תחושת לב – גם כלפי הצדדים הלא יפים בחיינו, שהרי בתקופת סליחות אנחנו.
אצטט מעצמי ממה שכתבתי על אחד מערבי הסליחות בהם ד'אור אירח את עמיר בניון: "בעוונותי החילוניים, עלי להודות ואולי לבקש סליחה, שאינני הולך לבית כנסת בימים הנוראים הממשמשים ובאים, ומבקש מחילה וכפרה כאחד מבני ישראל. אני מאותם חילונים, שמשתדל לבקש סליחה ממי שפגעתי בו בזמן אמת בלי לערב את הקב"ה. כל הסידור של בקשת סליחה ביני ובין הבורא הוא מנהג שלא התחברתי אליו. והנה, פתאום אני מגלה שמפקיעים משהו מהחלקה הקדושה של התפילה והפיוט בימים ובלילות האלו, ומעבירים אותם לאולמי הזמר והבידור בעיבודים נפלאים של תומר הדדי".
בין ובין נכנסו דואטים שמסתנכרנים: "סליחה" (אהוד מנור / מתי כספי) ששרים ד'אור ועידן עמדי. הקולות והלבבות נפגשים, והשיר חי מחדש בעיבוד יפה לחצוצרה. גם "לבחור נכון" של אמיר דדון ובהשתתפותו – מוסיף לאיזונים בין חול לקודש את הפן האנושי שמעבר לפולחן האמונה. "מתי אלמד לבחור נכון?" – שאלת השאלות של הקיום. הדואט מעלה את השיר לפסגות רגש שהוא עדיין לא טיפס אליהן.
מסורת: בין השירים מחוללי ריגושים חדשים: לך אלי (מילים : רבי אברהם אבן עזרא לחן:יאיר גדסי) בעיבוד עשיר בין מזרח למערב. תומר הדדי שעל העיבודים וההפקה המוזיקלית השיב רוח במפרשי "אדיר ונאור" לפי נוסח יהדות לוב ומרוקו. הקונטרה טנור של דוד ד'אור פותח שערי רצון ב"עת שערי רצון ופתח ליבך", שיר בעל מבנה מורכב שלביצועו נוספו קולות מקהלה. מנגינת הנפש מקבלת מימד דרמטי, שיר שנוגע בשערי שמים.
השזירה של "אל אדון" ו"בזכרי על משכבי" עם ליאור אלמליח, מעבירה ממסלול התפילה הנואשת לרחבות השמחה – טעם הדיאלקט המקורי נשמר. הסלסול חי בשלום עם תזמור שופע לכלי נשיפה.
בשביל "אבינו מלכנו" מגיעים לאלבום הזה. ד'אור מנצל כל חלקיק מנעד בטנור שלו כדי להרעיד לבבות.
ה"חטאנו לפניך" מוציא אותנו בסיום בעיבוד דאנס למעגלי ההרקדות, שזור אלמנטים אתניים מתחבר לשמחה גדולה. צריך לשמח גם את אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ בשעת הודאה בחטא, בקשה ותחינה בעשרת ימי תשובה.
דוד ד'אור לוקח את הסליחות למיינסטרים, עממי לכולם, למסורתיים, לדתיים לייט, לחילונים, לחרדים. זה ממש בסדר, ואני מרשה לעצמי להשתמש בכל קלישאה: הקולות חברו וגבהו, הנשמות עפו, הזמרים התחברו.

דוד ד'אור עמיר בניון מי אל כמוך אדיר ונאור

דוד ד'אור ועמיר בניון מופע סליחות משותף

דוד ד'אור פייסבוק

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

תגובה אחת

  1. סוגה עילית. אין תאור טוב יותר. דוד דאור כמו יין איכותי . קול ניגר שמצליח ליצור חיץ בין החיים שם בחוץ לרוח. לכל מי שיש נשמה או בדרך לאמץ אחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן