הכוכב הבא רגעי התעלות עם שירים של מתי כספי ליבי פנקר - סליחה

הכוכב הבא רגעי התעלות עם שירים של מתי כספי

קרן פלס הרגישה שהיא עדיין מורה בבית הספר למוסיקה ועפה על עצמה, ואילו אמדורסקי נשמע המורה האינטליגנטי

4/5

שמענו שני ביצועים לשירים של מתי כספי – שונים מאוד בצורת ההגשה: ליבי פנקר שרה "סליחה" (מנור-כספי) עדין ומופנם, שיר שביצעה לפי עשור שנים במסגרת "בית הספר למוסיקה". מיטב שרמן בחרה ב"לא ידעתי שתלכי ממני" (מנור- כספי) ולקחה את השיר לחלקת הרוק שלה.
אהבתי את גרסת פנקר ל"סליחה", כי היא שמרה על איפוק רגיש ועדין, כמו שרה את התחושה שבין השורות בסלסולים קטנים מתוך הבנתה את תוגת הנובעת מהטקסט. קרן פלס הרגישה שהיא עדיין מורה בבית הספר למוסיקה, וביקשה ממנה להוסיף אנרגית רוק על ידי שימוש קולי בחזה. "לצעוק לצעוק לצעוק חזק" – הציעה לפנקר בעווית פנים מוטרפת, ועפה על עצמה כאשר היא הדגימה את בקשתה, כאילו גילתה מהי הפרשנות הנכונה.
פלס טעתה. פנקר הביעה נכון את התחושה האישית שלה לשיר במנעד אפרורי-נוגה, בטון נקי. זו היתה בקשת סליחה נכונה. זו היתה הפרשנות שלה. פלס חיפשה החצנה בעוד פנקר העדיפה הפנמה, והיא עשתה אותה הכי נכון מדויק ועם עומק. הביצוע שלה היה יותר אינטליגנטי מהניסיון היומרני של פלס לשנות אותו, שגם איתי לוי רכב עליו כאילו קיבל אישור ל"שפיץ" שדרש מפנקר. לוי טעה כמו פלס, אין בשיר הזה שום "שפיצים", אבל הוא היה צריך "פה" שיגבה את הטעות שלו. פלס עשתה זאת בשבילו.
מיטב שרמן שרה "לא ידעתי שתלכי ממני" (מנור-כספי),  שיר אהבה ואובדנה, שזכה לאריכות ימים גם בזכות הביצוע המשותף של מתי כספי וריקי גל. שרמן לקחה את השיר לחלקת הרוק-סול של בתעצומות קוליות, בנוכחות בימתית, כריזמתית בגיבוי של הרכב מהוקצע. הסכמתי כאן עם ההערה האינטלגנטית של אמדורסקי, ששרמן לא היתה חייבת ללחוץ כל השיר על דוושת הרוק באותם הגבהים, וכתוצאה – חלקים בשיר הלכו לאיבוד. אמדורסקי ציין למשל את השורה "את עצמי אני שונא", ששרמן שרה באותה עוצמה חזקה כמו שאר חלקי השיר, כאשר כאן היא היתה יכולה להרפות. ביצוע טוב לא חייב להיות עוצמתי לכל אורכו, צריך להתחשב בכוונת הטקסט, כדי לשדר נכונה את תוכנו-משמעותו.

הערה 1: המנחים יושבים בין השופטים מן הסתם מתוך מטרה לגוון בעוד גימיק. הבעיה מתחילה כשהם מחליפים תפקידים מליצנים מנחים לשופטים בפועל. זה קרה כאשר רותם סלע, הביעה את דעתה בשפע סופרלטיבים על הביצוע של זוהר יעקובי" ששרה Moves Like Jagger. שום דבר "חכם" לה היה בניתוח שלה, ואז מה הועילה ה"חכמה" שחרגה מתחום ההנחיה שלה?!
הערה 2: כולם דיברו על שירים של מתי כספי והתעלמו מכותב המילים אהוד מנור. זו אגב אחת הבעיות כשמציגים שיר כאילו כולו שייך לזמר המבצע ומתעלמים מיוצריו.
הערה 3: נינט נתנה "אדום" אליאב זוהר על שירו המקורי "אצלי" מול ה"כחולים" של השופטים האחרים. היא הסבירה: "נתתי לך אדום דווקא בגללל שאני אוהבת אותך ואתה אחד הפייבוריטים שלי…" אמרה ולא הסבירה את עצמה. מה אליאב היה צריך להבין ממנה, כשכל השופטים האחרים רק שיבחו?! מה חסר לה בחשיפה
המדהימה שלו בשיר הזה?

ליבי פנקר – "סליחה"

מיטב שרמן – "לא ידעתי שתלכי ממני" 

ינאי בן חמו "נבראתי לך"
יהלום דוד Cada Dia
זוהר יעקובי – Moves Like Jagger
ליבי פנקר – "סליחה"
שלום סבג – Mirrors
מיטב שרמן – "לא ידעתי שתלכי ממני"
אליאה זוהר – "אצלי" (שיר מקורי)

הכוכב הבא פייסבוק

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

תגובה אחת

  1. כרגיל נהנה לקרוא את הטורים שלך אבל הפעם מחילה לא מסכים עם הקביעה שלך ושל אמדורסקי על מיטב , מיטב לא לחצה כל השיר , תשמעו שוב את הביצוע כמה פעמים ותראו שאיפה שהיא הייתה עדינה איפה שצריך וחזקה איפה שצריך , ביצוע אחד הטובים בעונה ובטח לא מצדיק אדום מגוחך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן