יוני רכטר שיר נבואי קוסמי עליז צילום מרגלית חרסונסקי

יוני רכטר שיר נבואי קוסמי עליז

השיר עוסק במהות חיים, ביצר המולד, החוש הטבעי שמנחה את האדם בדרכו, ללכת במסלול ישר, הליכה תמימה, ללא פחד

מילים: יוני רכטר ועלי מוהר לחן: יוני רכטר
4.5/5

השיר עוסק במהות חיים, ביצר המולד, החוש הטבעי שמנחה את האדם בדרכו, ללכת במסלול ישר, הליכה תמימה, ללא פחד, לעיתים כמנהיג בראש העדר (כמו עמוד הענן שהלך לפני בני ישראל במדבר). מצד שני היכולת להבין שמגיע רגע שעליך לחדול. מוהר ורכטר בחרו בבריז'יט בארדו בכוכבת הקולנוע הצרפתייה, סמל סקס של שנות החמישים והשישים, כדי לבטא את התובנה הזו: בשלב מסוים בקריירה שלה, לאחר ש"הבינה את העסק", פרשה מהקולנוע ומאז "על העניינים היא צופה מהמרפסת" והקדישה את חייה למען בעלי חיים ונושאים חברתיים שונים.
"שיר נבואה קוסמי" – מהות השם? לפי עדות יוצריו (מוהר-רכטר) השיר עוסק בעתיד ("לך ישר אל תפחד"), נוגע בקוסמוס ("שביל החלב") ויש בו אלמנט עליז (הסיפור על בארדו)
המוסיקה – יחידה במינה, מלודית וקצבית להפליא, יש בה איזושהי חגיגיות רבת עוצמה שמובילה בכיוון אחד ללא סטיות. זו מן הסתם הסיבה, שהוא משמש שיר המלווה מסיבות סיום בבתי ספר, בצבא.

*** שמעתי גרסה  בסגנון Funk של רותי נבון לשיר, ונתמלאתי געגועים דווקא לגרסה הישנה, שיצאה בדיסק המשותף של יוני רכטר ועלי מוהר בשנת 1986. מאז שמעתי עוד כמה גרסאות של השיר ב"העיקר זו הרומנטיקה" (1991), ערב משיריו של רכטר בהשתתפות גידי גוב, מזי כהן, יהודית רביץ, יובל זמר וחיים צינוביץ', וגם ב"העיקר זו המוסיקה" (2010) שהוקלט במסגרת "פסטיבל הפסנתר". התענגתי על גרסת חבורת "זהו זה" ב-2020 בעיבוד ובהפקה מוסיקלית של  אמיר לקנר ו האורקסטרה – בניהול האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי

זהו זה "שיר נבואי קוסמי עליז" 

יוני רכטר ועלי מוהר – שיר נבואי קוסמי עליז

יוני רכטר שיר נבואי קוסמי עליז מילים

כמו עמוד ענן, כך תלך לפני העדר / תבין הכל, תדע, לא תאמר מילה אחת / כמו עמוד עשן תעלם בתוך החדר / משהו בך יאמר לך המשך / בדרכך.
כמו שביל החלב שחוצה את השמיים / אתה הולך ישר, לא שם לב לכוכבים / שזוהרים כדי לסנוור את העיניים / משהו בך יאמר לך המשך
בדרכך.
הו, לך ישר / לך לבד, / אל תפחד. / אוהו אוהו או. / אל תכעס, / לך תמים, / לך אחד.
כמו אווז הבר שחולף בשמי הערב / הוא טס בראש החץ, לא נרתע מן המרחק / והאינסטינקט מראה ובורא לו את הדרך / משהו בך יאמר לך המשך / בדרכך.
כמו בריז´יט ברדו שתפסה כבר את העסק / השאירה מאחור את הטוב ואת הרע / ועל העניינים היא צופה מן המרפסת / משהו בך יאמר לך / הפסק.
בלי להתכוון תן לעצמך ללכת / כל החישובים ייגמרו מאליהם / כמו העץ שקם לתחייה מן השלכת / משהו בך יאמר לך / המשך
לך ישר…

יוני רכטר – כל עוד

יוני רכטר פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן