עומר אביטל ויונתן אבישי צילום מרגלית חרסונסקי

להגיע מהר להופעה הבאה שלהם

עומר אביטל ויונתן אבישי

5/5

מה כבר אפשר להוציא ממפגש של קונטרבס ופסנתר? נימת הפסימיות שקיימת בשאלה הזו, נמחקת טוטאלית אחרי ששומעים את הדואט עומר אביטל את יונתן אבישי – לראשונה בהופעת בכורה עולמית כצמד. קרו כאן דברים שהוציאו אותי מאולם 3 בסינמטק עם חיוך על הפנים. זה לא קורה לי לעיתים תכופות. גם הם חייכו הרבה מתוך הנאה. השניים הגיעו להופעה כדי לבלות – פשוטו כמשמעו. תרצו – לתנות אהבה עם המוסיקה. הנגינה המשותפת יצרה רוח פרצים משלהבת. אביטל את אבישי הם נגנים המונעים מיצירתיות לייב. אלבום לא מסוגל להעביר את הדואט האינטראקטיבי הזה. קונטרבס ופסנתר שמקיימים יחסים מופלאים, עפים זה על זה, חשים זה את זה, מחוברים כאילו נועדו להיות הצמד האולטימטיבי. אפשר להגדיר את המוסיקה ששמענו – קרוס קלטשר. אביטל ואבישי חוצים גבולות סגנוניים,  למעשה, הפתיחות היא חסרת גבולות. הג'אז נמצא שם בין כל הצבעים האחרים, המזרחי, הלטיני, הקלאסי, הישראלי-תימני.
אני עוקב אחרי עומר אביטל שנים רבות. הוא נגן הקונטרבס הכי יצירתי ששמעתי מעודי. השנה ביולי שמעתי אותו במפגש עם אביטל אחר – אבי אביטל, נגן המנדולינה, העילוי בעל השם העולמי, המגיע מהמוסיקה הקלאסית.  גם כאן נחצו גבולות סגנוניים בין ג'אז לקלאסי לאתני במקצבים ובהרמוניות. כמו בהופעה הזו, אביטל ואבישי, פסנתרן שמגיע לשיא בשלותו, נמצאים בנקודת מפגש של מה שבא להם לעשות, שהם אינם יכולים לעשות כשהם במסגרות אחרות. זהו סוג של חופש יצירתי מלהיב חוצה ז'אנרים, תרבויות מוסיקליות שונות, שהם לקחו לעצמם כדי להגיע למרקמים מוסיקליים חדשים, שמחוברים למסורת מתוך פתיחות יצירתית ונגינה משותפת המתבססת על המיומנויות של כל אחד מהם, על אהבה גדולה למה שהם עושים. הליריות של אבישי פוגשת את האנרגיות והגרוב של אביטל כדי לצאת למסע מלהיב ומלודי שיחלוף מעל המזרח התיכון, צפון אפריקה ופריז בדרכו לניו יורק. רואים להם את זה בעיניים, בחיוכים, בהתלהבות ההדדית. התוצאה גורמת לך לחשוב איך מגיעים כמה שיותר מהר להופעה הבאה שלהם.

*** המלחין, מנהיג ההרכבים, הקונטרבסיסט ונגן העוד עומר אביטל (ארה"ב), הוא אחד מהמוסיקאים המוערכים והמבוקשים והוא אחד מהמשפיעים ביותר מוסיקאי ג'אז ישראלים בשני העשורים האחרונים. המלחין והפסנתרן יונתן אבישי (צרפת), היה חבר קבוע בהרכב של אביטל עד לפני כשנה ומאז הוא חבר בלהקתו של החצוצרן אבישי כהן. אלבומיו זוכים לתשבחות המבקרים והקהל כאחד. עומר אביטל ויונתן אבישי ניגנו לראשונה יחד ב … רמאללה. זה היה לפני 18 שנים, ב – 1999, בהרכבו של הסקסופוניסט האגדי ארני לורנס ז"ל.  מאז ועד היום דרכיהם  שלובות זו בזו. בשנת 2002 היו השניים מארבעת האבות המייסדים של להקת הסופר-גרופ Third World love (יחד עם החצוצרן אבישי כהן והמתופף דניאל פרידמן), שהביאה את בשורת הג'אז המשוחרר, הרקיד, המנוגן במועדוני רוק באותו טבעיות בה הוא מנוגן באולמות קונצרטים.

צילום: מרגלית חרסונסקי

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן