מוסיקה מהסרטים - הרגעים המרגשים של הקולנוע

מוסיקה לסרטים הרגעים המרגשים של הקולנוע

אין כמעט סרט ללא מוסיקה. מעטים הם הרגעים בהיסטוריה של הקולנוע שאין לנו מוסיקה שמלווה את הדיאלוגים על הבד שלא לדבר על הקטעים בהם אין דיאלוגים.

4.5/5

אפשר להעביר סיפור באמצעות טקסט מדובר או מושר, בפנטומימה, במחול.  מוסיקה נטו היא הפחות נרטיבית מבין כל אומנויות הבמה, מכל אמנויות הבמה מוסיקה היא האבסטרקטית ביותר. כל אחד יכול להתייחס אליה בצורה שונה, לדמיין סיפורים שונים בהאזנה לה. האינטרפרטציה של המוסיקה היא מאוד מאוד סובייקטיבית. פרט למקרה אחד – מוסיקה לקולנוע. אין כמעט סרט ללא מוסיקה. מעטים הם הרגעים בהיסטוריה של הקולנוע שאין לנו מוסיקה שמלווה את הדיאלוגים על הבד שלא לדבר על הקטעים בהם אין דיאלוגים.
מוסיקה היא כלי מניפולטיבי בקולנוע בהעצמת סיטואציות בסרטי מתח, אקשן, דרמה, פנטזיה, מדע בדיוני, קומדיות. המוסיקה לקולנוע אינה בדיוק יצירה בפני עצמה, זו מוסיקה המעצימה את החוויה הויזואלית והדרמטית שהצופה נחשף בפניה. המוסיקה יכולה להוסיף ממד של פחד מחד או של רוגע מאידך. היא משמשת כדי להעביר לצופה רגשות, מסרים חבויים, סוגי אווירה, מצבי רוח. מטרת מלחין המוסיקה לסרט משתדל להעצים את החוויה, לחזק את הרגש ואת הסיפור, את האמינות של המצבים, התקופות, ההתרחשויות.
כתיבת מוסיקה לקולנוע היא אומנות בפני עצמה כמו בכל מלאכת יצירה יש גם לז'אנר זה את הכוכבים שלו. עוד לפני שסרטי הקולנוע החלו לדבר, המוסיקה היתה חלק מרכזי מהחוויה הקולנועית. פסנתרנים ישבו בדרך כלל באולמות בהם הוקרנו סרטי הקולנוע האילמים ונגנו מוסיקה חיה כלווי לסרט האילם על המסך.
כאשר הסרטים האילמים פינו דרכם לסרטים המדברים ופסי קול נוספו לסרטים, גם המוסיקה עצמה התווספה לפסי הקול ולא היה עוד צורך במוסיקאים שילוו את הסרטים בעת ההקרנה. המוסיקה הפכה עוד יותר מבעבר לחלק מרכזי מהסרט והיא היתה חשובה להצלחתו בדיוק כמו התסריט, כאשר הבחירה בה היא תוצר מובנה של במאי הסרט. במלאכת הכתיבה לקחו חלק מוסיקאים מתחומים שונים – תיאטרון, מוסיקת פופ, ג'אז, קלאסית, אבל ברוב המקרים,  מלחיניהסרטים היו בראש ובראשונה מוסיקאים שהתמחו בכתיבה לקולנוע.

מבחן של מוסיקה מסרטים הוא בקיום הכפול שלה גם כחלק בלתי נפרד מסיפור הסרט, גם בעצמאותה מחוץ לסרט ואחרי רדתו מהאקרנים. אכן: המוסיקה שנכתבה לקולנוע תמיד ניהלה חיים כפולים: ראשית על המסך אבל גם מחוץ לבתי הקולנוע, על גבי תקליטים ותקליטורים. פסי קול אחדים הפכו לחלק מרכזי ביותר במערכת השיווק של כל סרט חדש.  המוסיקה לקולנוע הפכה יותר ויותר פופולרית/ למעשה האזנה למוסיקת קולנוע  בתקליט או באולם הקונצרטים מאפשרת להתרכז במוסיקה עצמה מבלי לעסוק או לחשוב על הסרט עצמו עבורו נכתבה המוסיקה. מצד שני: היא עשויה להחזיר לסצינות מהסרטים. כששומעים מוסיקה של נינו רוטה, עולות תמונות מסרטיו של פליני. מוסיקה בלקנית סוערת עשויה להחזיר לסרטים של קוסטריצה. האם  מוסיקהמעולה יכול להפוך סרט בינוני לסרט טוב? לא היינו מהמרים על זה, אבל מוסיקה איכותית  בהחלט תעצים את חווית הצפיה.

2001 אודיסאה בחלל: 1968 במאי: סטנלי קובריק. קלאסיקת המדע הבידיוני של ארתור סי. קלארק.  הצלחת הסרט  הכניסה את המוסיקה הקלאסית של שטראוס למצעד להיטי הקולנוע. פרס אוסקר: על אפשטים מיוחדים.



אפוקליפסה עכשיו
:  1979. במאי: פרנסיס פורד קופולה. מהסרטים הבולטים והמשמעותיים ביותר על מלחמת וייטנאם, שתסריטו נכתב בהשראת ספרו של ג'וזף  קונרד "לב המאפליה". שחקנים: מרלון ברנדו, מרטין שין, האריסון פורד, רוברט דובאל. פרס אוסקר: על הצילום.

הפריצה לאלקטרז: 1996 שון קונרי וניקולס קייג' בסרט האקשן שבויים ע"י מייקל ביי.

לב אמיץ – 1995 סרטו השני של מל גיבסון כבמאי, בו כיכב לצד סופי מרסו. אוסקר: פרסים על הסרט והבימוי הטובים ביותר

המשימה  1986: מסע חזרה בתשובה ביערות ברזיל המיסיונרית של סוף המאבה ה-18. רולאנד גופה – במאי, רוברט דה נירו , ג'רמי איירונס וליאם ניסן בתפקידים הראשיים. אוסקר: על הצילום.

הנסיכה הקסומה The Princess Bride 1987: רוב ריינר ביים על פי ספרו של ויליאם גולדמן . מרק קנופלר איש דייר סטרייטס הלחין.

דמעות של שתיקה The Killing Fields  סרטו של רולנד ג'ופה המספר סיפורושל כתב אמריקאי בקמבודיה בתקופת החמר רוז'. את פס הקול המצוין חיבר מייק אולדפילד. הסרט זכה ב-3 פרסי אוסקר.

רוקי  – דרמת ספורט אמריקאית משנת 1976 בבימויו של ג'ון ג. אבילדסן, שנכתב על ידי סילבסטר סטאלון ובכיכובו. הסרט מגולל את החלום האמריקאי של רוקי בלבואה, מתאגרף איטלקי-אמריקני ממעמד הפועלים העובד כגובה חובות עבור כריש הלוואות בשכונות עוני של פילדלפיה. רוקי, מתאגרף במועדון קטן, זוכה להגיע עד אליפות העולם במשקל כבד. המוסיקה היר של ביל קונטי.

קון איר 1997 בבמויו של סיימון ווסט. הסרט מספר על קבוצת אאסירים כבדים החוטפים מטןס שאמור להעבירם מכלא אחד למשנהו. כוכבי הסרט הם ניקולס קייג' וג'ון קיוזק. המוסיקה היא של טרוור רבין ומארק מנצינה.

גשם שחור 1989- רידלי סקוט, הבמאי, מעצב האווירה המהולל בסרט המתרחש ביפן ומציג מפגש אלים של שטור אמריקאי עם היאקוזה-המאפיה היפנית. מככבים: מייקל דאגלאס ואנדי גרסייה.  המוסיקה היא של האנס זימר

ניצוצות 1996 הקונצרט מס. 3 לפסנתר מאת רחמנינוף הוא חלק משמעותי ב"ניצוצות" (Shine) סרטו של סקוט היקס – המתאר את הביוגרפיה של הפסנתרן הגאון דיוויד הלפגוט ומאבקו במחלה  שהגבילה אותו מילדותו. ג'פרי ראש זכה באוסקר על התפקיד הראשי בסרט הזה.

המוהיקני האחרון 1992 בבמויו של מייקל מאן מתאר את תקופת המלחמה בין הבריטים לצרפתים במאה ה-17. דניאל די לואיס מגלם אינדיאני מוהיקני המתאהב באישה לבנה, בתו של אחד הגנרלים הבריטים. המוסיקה היא של טרוור ג'ונס ורנדי אדלמן

כוננות מיידית Crimson Tide  משנת 1995 הוא סרט פעולה של טוני סקוט (אחיו של רידלי סקוט), מותחן המתרחש כולו בתוך צוללת אמריקאית אטומית בנקודת משבר. בכיכובם של ג'ין הקמן ודנזל וושינגטון.

אקספרס של חצות 1978 בבמויו של אלן פרקר – עיבוד קולנועי לספר האוטוביוגרפי  המתאר את מאסרו הארוך  של צעיר  המנסה להבריח מעט חשיש מטורקיה לחבריו בארה"ב. עלילת הסרט מתרחשת באחד מבתי הכלא הקשים בעולם. את פס הקול הלחין ג'ורג'יו מורודר, אשר זכה באוסקר על המוסיקה לסרט הזה. אוליבר סטון קיבל אוסקר על התסריט.

המלאך 1997 – העיבוד הקולנועי  לסדרת הטלוויזיה הבריטית בבמויו של פיליפ נויס בכיכובו של רוג'ר מור בהשתתפות אל קילמר ואליזבט שו

משימה בלתי אפשרית – 1996 העיבוד הקולנועי של בריאן דה פלמה לסדרת הטלוויזיה המיתולוגית המתארת צוות מקצוענים החובר למשימות מיוחדות של הממשל האמריקאי. בתפקיד הראשי טום קרוז. לארי מולן ואדם קלייטון מלהקת U2 עיבדו את נעימת הנושא של לאלו שיפרין.

בליידר אנר (1982) בבמויו של רידלי סקוט – עיבוד פילם נואר עתידני לספרו של פיליפ ק דיק. בתפקיד הראשי – האריסון פורד. המוסיקה היא של ונגליס.

 

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן