וילי נלסון

מוסיקת קאנטרי Country Music

מוסיקת הקאנטרי יצאה מגבולות הפולק (Folk) האמריקני הדרומי הישן מלווה בגיטרות וכינורות והגיעה לעיר המודרנית כדי להתמזג עם הרוק.

0/5

המילון מגדיר "מוסיקת קאנטרי" כסגנון שמקורותיו שירי בוקרים ומוסיקת Folk. מוסיקה של מסורת. צורתה הפשוטה היא הסיבה שיש לה אינספור וריאציות על נושאים דומים, ממש כמו הבלוז. לשני הז'אנרים יש נושאים, זהים, וגם מוסיקלית – משיקים לעיתים.  במהותה – מוסיקת הקאנטרי פשוטה מאוד. רוב השירים בנויים על שלושה אקורדים ועל מנגינה לא מסובכת. הנקודה היא שעל הבסיס הכל-כך פשוט התפתחו סגנונות שונים מהצלילים הארציים של ההונקי טונק (מוסיקה שכיכבה במועדוני לילה זולים) ועד אימפרוביזציות על סווינג מערבי. הקאנטרי יצא מגבולות הפולק (Folk) האמריקני הדרומי הישן מלווה בגיטרות וכינורות והגיעה לעיר המודרנית כדי להתמזג עם הרוק.

מהגרים שהגיעו לכמה מחוזות בדרום מזרח קנדה ולדרום הרי האפלצ'ים אשר בצפון אמריקה, הביאו עימם את המוזיקה וכלי הנגינה ששימשו אותם כבר לאורך כמעט 300 שנה.  בין הכלים שהגיעו עם המהגרים – הכינור האירי, הדולצימר הגרמני, המנדולינה האיטלקית, הגיטרה הספרדית, והבנג'ו המערב אפריקאי.

מוסיקת קאנטרי – השורשים

בסיסה של מוסיקת הקאנטרי באינטראקציה בין מוזיקאים מקבוצות אתניות שונות בצפון אמריקה. לאורך המאה ה-19, עברו כמה קבוצות אתניות, בעיקר מאירלנד, גרמניה, ספרד, ואיטליה, לטקסס. קבוצות אלה יצרו מגע עם מקסיקנים ואינדיאנים, וקהילות אמריקניות שכבר התגוררו בטקסס. כתוצאה מהמגע הרב והחיים בצוותא, פיתחה טקסס מאפיינים תרבותיים ייחודיים הטמונים בשורשים של כל הקהילות המייסדות של המדינה.

להקות מיתרים מהרי האפלצ'ים מתחילת המאה ה-20 הורכבו בעיקר מנגני כינור, גיטרה ובנג'ו. המוסיקה נולדה משילוב של מסורות מוזיקליות של קבוצות אתניות באזור אחד. לדוגמה, מקצבים של מהגרים אנגלו-קלטיים יצרו את הבסיס לשירי פולק ובלדות המהווים את מה שמוכר היום כמוזיקה אמריקנית עממית, אותה ירשה מוזיקת הקאנטרי על כל נגזרותיה. הגעתם של מתיישבים בריטים ואירים לדרומה של ארצות הברית, כללה את הגעתם של כל העמים המרכיבים את האי הבריטי, סקוטים, וולשים ואנגלים.

ואמנם, מוזיקת הפולק האנגלית והאירית נחשבת כמשפיעה המרכזית על התפתחותה של המוזיקה האמריקנית העממית.

הבנג'ו, שהיה כלי הנגינה המרכזי ברוב שירי הפולק האמריקנים המוקדמים, הגיע מהאפריקאים האמריקנים. אחת הסיבות שמוזיקת הקאנטרי נוצרה בידי אפריקאים אמריקנים, כמו גם אירופאים אמריקנים, הייתה כי שחורים ולבנים באזורי הכפר בדרומה של ארצות הברית עבדו יחדיו, ולעתים קרובות אף ניגנו יחדיו.

יש שמגדירים מוסיקת קאנטרי כמוסיקה של "עובדות החיים" facts-of-life music. מוסיקה של ניסיון חיים, משקפת חייה של אוכלוסיה לבנה שהייתה מזוהה בעיקר עם פשוטי העם,.קשיי יום. אנשי כפר וחקלאות. מקורותיה שונים ומגוונים – מפולק (Folk) דרך medicine show (הצגות מתניידות בקרונות שהציעו תרופות סבתא ושדים לצד מוסיקה ובידור) וודוויל (הצגות וראייטי שאו שכללו מוסיקה ובידור), גוספל.

זמרים כמו וילי נלסון (Willie Nelson), ויילון ג'נינגס (Waylon Jennings), דולי פרטון (Dolly Parton), קני רוג'רס (Kenny Rogers), רוי קלארק (Roy Clarkג'וני קאש ואחרים הביאו את מוסיקת הקאונטרי לקהל חדש, ענק מימדים בתהליך בו גם המוסיקה עברה שינויים. לא שהסגנונות הישנים עברו מן העולם. הם נשתמרו היטב, אבל הקאונטרי העכשווי נכנס לטריטוריות חדשות, כשהוא מושך קבוצות חדשות של מאזינים. השינויים שעברה המוסיקה הזו טבעיים ממש כמו אלה שעברו על סגנונות אחרים.
מוסיקת קאונטרי מתחילה מהלהקות של שנות העשרים שנקראו – להקות מיתרים כפריות  hillbilly string bands  עוברת דרך שירי הבוקרים והונקי טונק וגם שירי הקאונטרי פופ. מה שתמיד בלט במוסיקת הקאונטרי האותנטית – מוסיקאים וזמרים כתבו וביצעו את מוסיקה ששיקפה כמעט במדויק את חייהם, ומדובר בשגרת החיים – בית, משפחה, אהבה על היבטיה, בתי כלא, מוות. האותנטיות הזו היא שתרמה גם לקידומה של המוסיקה הזו להצלחה מסחרית  של כוכבי קאונטרי ככוכבי רוק – הזמר הנק ויליאמס (Hank Williams) הזמר גארת' ברוק (Garth Brooks) ובין הנשים לורטה לין, פטסי קלייןדולי פרטוןאמילו האריס ועד טיילור סוויפט, הכוכבת העכשווית.

כאשר הגבולות בין קאנטרי מיוסיק וז'אנרים אחרים החלו להיטשטש, הקאונטרי המסורתי חזר לרדיו ולמועדונים,  מה שמנע מצב של הטמעותו בתוך מוסיקת הפופ. השופט ג'ורג' היי, מי שהקים את ה"גרנד אול אופרי" (תוכנית מוסיקה שבועית בנשוויל טנסי שהציגה את הכוכבים הגדולים של הקאונטרי בתחנת WSM-AM) היטיב לבטא את המלצתו לאמני הקאונטרי – "הישארו  קשורים לשורשים" Keep it close to the ground, boys. ואמנם למרות השינויים והמהפכים המוסיקליים מאז ראשיתה בשנות העשרים של המאה הקודמת, מוסיקת הקאונטרי הצליחה להישמר.

הזמר כריס כריסטופרסון אמר, כששיר נשמע קאונטרי – הוא שיר קאנטרי. לא תטעה בזיהויו. לעזר יהיו מאפיינים כמו כלים טיפוסיים (כינור, בנג'ו, דוברו, סטיל גיטאר, אקורדיון, מפוחית) שירה – בדרך כלל מחוספסת גולמית ועם זאת רגשית), ואין כמו משמע אוזניים לחסוך במילים.

בתמונות מלמעלה: גארת' ברוקס, הנק ויליאמס, קני רוג'רס ודולי פרטון, ויילון ג'נינגס, וילי נלסון

היכל התהילה של הקאנטרי

שירי האהבה של הקאנטרי

וידיאו:  עשרת שירי הקאנטרי של כל הזמנים

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן