קיי-פופ BTS

המשך נצחון הקיי-פופ בארה"ב, אבל בישראל זה לא תופס

הלהקה הקוראנית BTS, מגיעה למקום הראשון במצעד ה-100 של הבילבורד עם Life Goes On.

/5

נועה קילר וסטטיק בן אל חותמים חוזים בארה"ב בתקווה לשחק אותה בגדול, אבל מי שכבר עשה זאת בצורה פנומנלית הם כוכבי הפופ הקוראני. גילוי נאות:  הפופ הקוראני, הקיי-פופ,  עובר מתחת לרדאר שלי. לא נוגע, לא פוגע. חולף. סתם אנטגוניזם? להקות בנים לא מעניינות? עד שאענה על השאלות, אפשר להמשיך להרים גבה: הלהקה הקוראנית BTS, מגיעה למקום הראשון במצעד ה-100 של הבילבורד עם Life Goes On.

BTS – Life Goes On

להקת בנים הדרום קוריאנית מורכבת משבעה חברים. השם BTS מורכב מראשי תיבות של הביטוי הקוריאני "Bangtan Sonyeondan", שמשמעותו "בנים חסיני כדורים". אלבום בכורה:  "No More Dream" יצא ב-2013. מאז הצלחות ענק ותרומה לביסוס הפופ הקוראני כז'אנר במוסיקה המערבית. במאמרים שקראתי לאחרונה טוענים, כי גל תרבות הפופ הדרום קוריאנית ברחבי העולם לא קרה במקרה – זו הייתה תוכנית ממשלתית מכוונת.
בתוך כמה עשורים בלבד, כבשה התרבות הדרום קוריאנית  את העולם בסערה. מאז הדמוקרטיזציה של המדינה בסוף שנות השמונים, הקלת הצנזורה, צמצום מגבלות הנסיעה לחו"ל והדחיפה לגיוון הכלכלה – כל אלה תרמו להתפשטותה העולמית של התרבות הקוראנית. זה לא קרה במקרה. Hallyu, או 'הגל הקוריאני' של התרבות, היה כלי מכוון של כוח רך. הדחיפה של ממשלת דרום קוריאה לכוח תרבותי זכתה להצלחה מהירה להפליא.
ה- K-pop החל להתבסס בדרום קוריאה.כבר בתחילת שנות התשעים. Seo Taiji & Boys הופיעו לראשונה במופע כישרונות קוריאני בשנת 1992, וסימנו את תחילתו של ה- K-pop המודרני, בשילוב של מילים באנגלית, אלמנטים של היפ הופ ודאנס.
הממשלה הדרום קוראנית סימנה מטרה – להפיץ את התרבות של ארצה ברחבי העולם. ההצלחות הגדולות הראשונות של דרום קוריאה היו אופרות סבון המכונות K-dramas שיועד תחילה לקהל ביתי, אך הפכו פופולריות באזורים אחרים במזרח אסיה ומחוצה לה כמו עירק ומצרים, ובהמשך – בארצות הברית, אמריקה הלטינית, המזרח התיכון וחלקים מאירופה.
ההצלחה הבינלאומית של של ה – K-Drama דרבנה תכנון מדוקדק של הגלובליזציה של ה- K-pop כמו בתעשיית האלקטרוניקה והרכב, ריכוזיות הכוח הכלכלי התפתחה מגמה תחת משמעת קפדנית לקדם את תעשית הפופ הקוראנית. האסטרטגיה: גיוס מוזיקאי פופ וניהולם בצורה משך שנים.

ג'וזף פלטלי מערוץ החדשות האמריקני The Verge תיאר את המערכת הזו כאחת מהמערכות ה"קיצוניות" של להקות קיי-פופ ארוזות מראש, אשר נמצאות בבעלות של קומץ סוכנויות בידור המייצרות "טכנולוגיה תרבותית", מוצר גלובלי או מותג עולמי – על ידי שיתוף פעולה עם מוזיקאים מארצות שונות. השיטה הקוראנית גורמת לזמרים לעטות תדמיות שונות בהתאם למדינה שבה הם מופיעים, ובכך מתאפשרת פנייה לקהל היעד בצורה הטובה ביותר.
תעשיית הקיי-פופ רצינית מאוד ביצירה של אלילי קיי-פופ והשקה של זמרים חדשים. כמות משמעותית של מאמץ הושקעה לקידום אסטרטגי, פרסום והחלטות שיווקיות כדי להגדיל את הסיכויים להצלחה בעת השקת כישרון חדש. חברות בידור בקוריאה הדרומית כמו S.M. Entertainment יצרו תהליך כדי להכשיר זמרים ורקדנים בקבוצות שלהן. המסע להיות כוכב לעיתים קרובות מתחיל בסביבות גיל 9 או 10, כאשר חניכים בפיקוח הדוק מתחילים לקחת שיעורי ריקוד ופיתוח קול בלילה ולחיות ביחד תוך כדי לימודיהם בבית ספר. בנוסף לשירה וריקוד, החניכים לומדים גם שפות זרות, העיקריות שבהן אנגלית, יפנית וסינית. לדברי המנכ"ל של הסניף בדרום מזרח אסיה של יוניברסל מיוזיק, מערכת האימונים לאלילי קיי-פופ היא ייחודית בעולם.

התוצאה השתלמה כבר עם ההצלחה של להקת הבנים EXO, שערכה את הופעת הבכורה שלהם בטלוויזיה בשנת 2011. EXO נולדה כקבוצה דרום קוריאנית-סינית, המופיעה בקוריאנית ובמנדרינית ומקדמת את שיריה בשתי המדינות.
שנה לאחר מכן קרה הלא יאמן: השיר   גנגנם סטייל (Gangnam Style) של Psy עבר את המיליארד לראשונה את המיליארד ציפיות, והגיע עד שני מילארד וחצי ברחבי העולם. התשובה לשאלה מה גרם להצלחה הגלובלית הפנומנלית של השיר הזה עדיין מעורפלת בעיני. לכאורה גנגנם הוא עוד שיר פופ קוריאני, ומצפייה ראשונה בסרטון קשה להבין במה טמונה הצלחתו המסחררת. מדוע גנגנם סטייל הפך לווידאו-קליפ הנצפה ביותר בעולם?  הרי הוא בוצע כולו בשפה הקוריאנית מלבד שני ביטויים באנגלית: "Gangnam Style" ו-"Sexy Lady". אגב, זה לא היה  מאפיין ייחודי לגנגנם. שיבוץ מילים באנגלית בשירי K-pop הפך  תופעה נפוצה. לרוב השירים במצעד הפזמונים של הפופ הקוריאני יש שמות קליטים באנגלית, והשם מושר כמה פעמים בין שורות השיר בקוריאנית.

PSY – GANGNAM STYLE

ל – Gangnam Style התווסף ריקוד הקליט שנקרא ריקוד הסוס המדמה, ריקוד מעורר גיחוך, אך דווקא בשל כך כל אחד הצליח לרקוד אותו. הקליפ הציג אנשים מכל המעמדות, מילדות ועד זקנה, מבצעים את התנועה המשונה. הוא צמצם את הפער בין הכוכב שהוא רקדן מקצועי לבין אנשים פשוטים ואפשר השתתפות המונית בריקוד.  דמותו של PSY  לא שיקפה כלל את דימוי הכוכב המקובל בתעשייה ואף היוותה אנטיתזה שלו. הוא לא היה גבוה, לא רזה והתנהגותו לרוב מגושמת ומגוחכת. מצד שני: דמותו רומזת לכך שהכוכבוּת היא חסרת ערך. ריקוד הסוס הציג עולם בלי מעמדות, בלי רקע, בלי תלבושות שונות. עולם שבו כל אחד יכול לרקוד את אותו הריקוד בלי התחשבות בסביבה המשתנה. אין משמעות אמיתית למעמדות חברתיים-כלכליים, ואפילו המשיכה המינית הוא שולית לעומתו.

אין ספק שהשיר  לא היה מגיע להישג הזה ללא היוטיוב. הקיי פופ חייב את הצלחת הענק שלו  למרשתת וליוטיוב. הצלחת "גנגנם סטייל", הוכיחה כי ניתן ליצור שפה בינלאומית פורצת גבולות שמתבססת על שפה חדשה – שפה שאין בה צורך במילים. השפה הזו מאפשרת לכל אחד, מכל נקודה שהיא בעולם, להגדיר את התרבות שאליה הוא משתייך.
מוזיקת הקיי-פופ הפכה לתת-תרבות פופולרית כולל סגנון הלבוש של הזמרים. המוסיקה עצמה משלבת סגנונות כמוזיקה אלקטרונית, היפ הופ, פופ, רוק ו-R&B.להקות בנים ולהקות בנות זכו לפופולריות במחצית השנייה של העשור הראשון של המאה ה-21, ביניהם: TXT ‏Infinite, ‏B.A.P Monsta X, ‏ Super Junior, ‏2PM ,BTS, ‏EXO, ‏Shinee, להקות בנות: ‏Girls' Generation, ‏Lovelyz, Itzy Twice, Red Velvet וכן blackpink.
למה בישראל הגל הזה אינו תופס ונחשב נישה לקהל קטן? כתבתי בפתיח כי גם אצלי הוא חולף כאילו אינו קיים. זה פופ אינסטנט, קליל ואפילו טראשי.  הקהל הצעיר יעדיף אריאנה גרנדה וקארדי, סטטיק ובן אל ונועה קירל, שלא לדבר על ביונסה, ריהאנה וליידי גאגא

אתר הקיי-פופ

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן