גארי ברוקר סולן פרוקול הארום מת בגיל 76

גארי ברוקר סולן פרוקול הארום מת בגיל 76

הזמר של להיט כל הזמנים A Whiter Shade of Pale נפטר בביתו ממחלת הסרטן

/5

גארי ברוקר, הסולן של פרוקול הארום, מת בגיל 76. הפסנתרן, המלחין והזמר-יוצר נאבק בשנים האחרונות במחלת הסרטן. הוא "מת בשלווה" בביתו בסוף השבוע לפי הצהרה באתר האינטרנט של פרוקול הארום. ההצהרה תיארה את ברוקר כ"אור בוהק ובלתי ניתן להחלפה בתעשיית המוזיקה", והוסיפה כי הוא "הפגין ופיתח כישרון אינדיבידואלי ייחודי".
עוד נאמר בהודעה לעיתונןת: "הקול והפסנתר של גארי היו המרכיב הדומיננטי בקריירת הקונצרטים הבינלאומית בת 50 השנים של פרוקול. בלי שום תעלולי במה או גימיקים אחרים, הוא היה תמיד המוזיקאי הנצפה ביותר בהופעה".
הסינגל הראשון של ברוקר עם פרוקול הארום הוא להיט כל הזמנים A Whiter Shade of Pale' משנת 1967. עברו מאז למעלה מ -50 שנה, והשיר עדיין מבוקש מאוד. הוא צעד 6 שבועות מיוני 1967, במצעד הבריטי, הישג שגם הביטלס לא הצליחו להגיע אליו. העובדות בהירות יוותר מחיוורון: ללא ספק – אחד משירי הפופ היפים שנכתבו אי פעם (קיית רייד, גרי ברוקר) –  מוסיקה השואבת גם מבאך, התאימה להלכי הרוח של הימים ההם, ימי הפלאוארס-פיס-אנד-לאב.
את הטקסט שכתב רייד, ל – 'Whiter Shade of Pale', ניסה קרוקר להסביר: "זה מעין סרט. זה שיר  על מערכת יחסים, יש בו דמויות, יש מקום  ויש מסע. זה אינו אוסף  סתמי של  מילים  יש חוט שעובר לאורכו ומחבר אותן. רייד: מבחינתי שיר ההוא סוג של פאזל. היה לי בראש המשפט 'Whiter Shade of Pale', וחשבתי לעצמי – יש כאן שיר, וניסיתי ליצור פאזל שיתאים ליצירה. אתה בונה אט אט את התמונה ומשלים אותה"
"פרוקול הארום" (מלטינית – "מעבר לדברים האלה") היה הרכב בריטי שהחל את דרכו כלהקת אולפן בלבד, ובהמשך, אחרי ההצלחה הגדולה של "בהיר יותר מחיוורון", יצאה להופעות. לצורך קטע האורגן בשיר, שהתבסס על הסוויטה מס. 3 בדו מאז'ור של באך, הם השתמשו באורגניסט מתיו פישר, בגיטריסט ריי רוייר ובבסיסט דייב נייט. פרוקול הארום שסווגה במשבצת הרוק המתקדם (פרוגרסיב רוק) רקחה תערובת אקלקטית של בלוז, רוק ונגיעות של מוסיקה קלאסית. גרי ברוקר – הזמר-פסנתרן, קיית רייד שכתב את הטקסטים, היוו את הבסיס של ההרכב הזה, ששורשיו עוד בתחילת השישים, בלהקת The Paramounts מאסקס עליה נמנה ברוקר שהיה אז (1962) בן 14 בלבד.
את הופעותיה הרשמיות הראשונות עשתה פרוקול הארום כלהקת החימום של ג'ימי הנדריקס בתיאטרון Saville ב-4 ביוני 1967 כשבוע לפני פריצתו הגדולה של "בהיר יותר מחיוורון". הלהקה המשיכה להתקיים און-אנד-אופ עד תחילת התשעים.
הלהקה הקליטה 10 אלבומים במהלך עשור שנים מאז יצא "בהיר יותר מחיוורון". רק מייסדיה ברוקר ורייד המשיכו איתה. בין להיטיה האחרים – Homburg  ו – Conquistador. ב-1977, שנה לאחר שהלהקה התפרקה, פתח ברוקר בקריירת סולו והקליט שלושה אלבומים – "לא עוד פחד טיסות", "קח אותי למים", "הדים בלילה".  כמוסיקאי  שנוטה לחיבור בין קלאסי לרוק, המשיך ברוקר לשתף פעולה עם תזמורות סימפוניות ברחבי העולם בעיבודים לשיריו.

*** למטה: הגרסה המצוינת של אנני לנוקס ל – Whiter Shade of Pale

גארי ברוקר ופרוקול הארום Whiter Shade of Pale הגרסה המקורית

בהופעה בשפרדס בוש אמפייר בלונדון מאי 2017

Annie Lennox – A Whiter Shade of Pale

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

  1. שיר ענק מהטובים ביותר אוהב את הביצוע המקורי
    הלך יוצר אדיר
    יהי זכרו ברוך

  2. כמה ריגוש והנאה הסב לי ברוקר. גם היום ממרומי גילי,הקול שלו, ונגינתו, מעבירים בי צמרמורת.
    יהי זכרו ברוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן