שלמה ארצי אמנים שרים שירי נופלים עוד מעט נהפוך לשיר

אמנים שרים שירי נופלים עוד מעט נהפוך לשיר

"עוד מעט נהפוך לשיר" – הוא השם האירוני שנתנו לפרויקט, כאילו יזמיו מדברים בשם הנופלים הכותבים, שצופים את סופם.

4/5

"עוד מעט נהפוך לשיר" – הוא השם האירוני (מתוך שירו של שלמה ארצי "הו לעזאזל") שנתנו לפרויקט, כאילו יזמיו מדברים בשם הנופלים הכותבים, שצופים את סופם.
צריך להודות: האירוניה מקופלת בתוך מציאות אליה התרגלנו, שבכל שנה מתווספים עוד שמות למצבה הלאומית הגדולה. אחר כך מפשפשים במגרותיהם, מאתרים מילים ומעבירים למלחינים, כי גם כאן, כמה אירוני, הזיכרון מתווה משימות – יען כי הוא חלק בלתי נפרד ממהות הקיום שלנו כעם, כמו גם ממהות הפרויקט הנ"ל.
מה מוזר: שירים הופכים ללחנים מזומרים רק משום שכותביהם אינם עוד בין החיים, ולא רק משום שהם אינם, אלא מפני שהם מתו ללא עת בעת מילוי תפקידם, כלוחמים, לובשי מדים. מהות הזיכרון היא בעצם הזכירה, והשירים הם אמצעי נוסף, לכן האתגר של המלחינים הוא לכאורה לסייע מצד אחד לפרוייקט הזיכרון וההנצחה – אולם תוך ניסיון להעניק לשירי הנופלים חיים מוסיקליים משל עצמם, כמעשה יצירה אומנותית לכל דבר.
האסופה של 40 שירים מ-10 שנות התוכנית בגלי צה"ל. מציגה מיטב היוצרים והזמרים. ליגת העל המקומית. עידן רייכל, כנסיית השכל, שלמה ארצי, קורין אלאל ועד אריק איינשטיין, יהודה פוליקר, אביתר בנאי, יהודית רביץ, יוני רכטר וערן צור. לבחור שיר רק כדי שייכנס לפרויקט – הוא לעיתים בעיה לא פשוטה. רובם ככולם עשו יותר ממאמץ להלחין שירים שלא נועדו להלחנה. מעטים זכו להיות מושלמים – כאילו המילים והלחן נועדו. הפיחו בטקסט שחור על לבן חיים, שלא היו בהם . דוגמאות:
הפרויקט של עידן רייכל: "אמא אבא וכל השאר" מילים: ראובן פוליטי ז"ל (בן 22 בנופלו, מלחמת יום הכיפורים, 1973) – "לא גיבורים אנחנו כי מלאכתנו שחורה/ תשקע השמש תבוא העלטה / ואז ננום בבגדינו במיטה/ כן אמא זה חשוב וזה קשה וזה נורא/ בחיי שזה קשב אבל אני נשאר" – אחד השירים החזקים באסופה שרייכל הפך ללחן מורכב ומיוחד באוריינטציה אתנית.
ברי סחרוף – "ריבונו של עולם" מילים: בארי (בקי) חזק ז"ל (בן 29 בנופלו במלחמת יום הכיפורים) הקריאה הנואשת, שמסתיימת ב"דמעות החורף יגידו עליך קדיש" מקבלת בביצוע ובהפקה המוסיקלית עוצמות דרמטיות שמכילות את הכאב הגדול.
שלמה ארצי – אלייך מילים: נמרוד (נימי) גאון ז"ל (בן 22 בנופלו, מלחמת יום הכיפורים) – בקשת האהבה הכנה נעטפת בלחן הנוגה לצלילי הפסנתר של טל פורר ובטון המזוכך של ארצי.
קורין אלאל – שיר לגרביים מילים: יגאל שילוני ז"ל (בן 36 בנופלו, מלחמת יום הכיפורים) – קורין אלאל הלחינה את כל מה שקושר בין הגרביים של החייל ובין מגע אהובה ותחושת בית עוטפת. הלחן, הקצב, הטון משדרים את עומק התחושה.
אביתר בנאי – כולם יורים עליי מילים: יעקב (קובי) ברג ז"ל (בן 22 בנופלו, מלחמת יום הכיפורים) – "כולם יורים עליי/ רוצים בטוב אולי/ אבל יורים/ אמצא לי נחת בשביל/ לא אדע אנא יוביל/ אבל אלך…") אביתר מצליח בלחן ובטון הקודרים לבטא את הטראומה. העיבוד וההקפה של עודד גולדשמיט מעצימים את הדרמה לשיאים.
דניאלה ספקטור – נוף מילים: יורם מושקט ז"ל (בן 41 בנופלו, מלחמת ששת הימים). השתאותו שהכותב מול נפלאות וסודות הטבע מתורגמת ללחן קסום בקולה הגבוה והאקספרסיבי של דניאלה ספקטור.
ערן צור – עד אחרית הימים מילים: נחום אריאלי ז"ל (בן 21 במותו, מלחמת תש"ח, 1948) – "עד הים הסוער/ והלב הבוער/ ביקוד דווי ושכול/ על אף בכל/ אהבתיך! בכמה תשוקה טוען ערן צור את שיר האהבה הזה, כמה חיים העניק למילים של מי שנפשו כלתה לאהבה.
עוד אציין את אברהם טל – תן לי להיות (רפאל אלישע ז"ל), דן תורן ושליחי הבלוז – רוצה להיות (גיורא הס ז"ל), אריק ברמן – בפאב השכונתי (גלעד שטוקלמן ז"ל), קוואמי – Intro (אנדריי ברודנר ז"ל), רוני דלומי – שלחי אותו (בנימין בני פרנק ז"ל), יהודה פוליקר – "את לבדך" (אבנר דיטל ז"ל), קובי אפללו – "במורד השביל" (עאשר אשי אליד ז"ל), יוני בלוך ומאיה בלזיצמן – חיוך פה, חיוך שם (אריה אריק פרקנטל ז"ל), יוני רכטר – בעצם את פה לידי (יאיר ענבר ז"ל), סיון שביט – איתך (צח צ'ארלי גרבלי ז"ל)

שירים לזיכרון 2021

הפרויקט של עידן רייכל – אמא, אבא וכל השאר


ברי סחרוף – ריבונו של עולם

כנסיית השכל – שום דבר  לא יפגע בי

שי גבסו – תזמורת של איש אחד

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן