Junun - שי בן צור, ג'וני גרינווד והרג'סטן אקספרס

שי בן צור, ג'וני גרינווד והרג'סטן אקספרס

Junun

4.5/5

"ג'ונון" "מאניה" או "טרוף של אהבה", הוא רוח פרצים מדברית שמחברת בין קולות שרים, כלים הודיים עממיים מסורתיים, צליל נשיפה מערבי. השירים מושרים באורדו, אחת מן הלשונות הפקיסטניות המשמשת את המוסלמים, עברית ובהינדית, הלשון העיקרית בצפון הודו. התמהיל כולל שירים ספיריטואליים מסורתיים וחדשים של מוסיקה מקורית אשר הלחין שי בן צור (המתגורר בהודו ובישראל) לשירה בעברית, שפת אורדו,  המבוצעת על ידי זמרי קאוולי סופים ומוסיקאים צוענים מסורתיים והינדית. זהו שיתוף פעולה בינלאומי חוצה הגבולות, בו שותפים שי בן צור, הגיטריסט ג'וני גרינווד (רדיוהד) והרג'סטן אקספרס, קבוצה של מוסיקאים הודיים ממדבר רג'סטן.
האלבום הכפול שהפיק מוסיקלית גרינווד, הוקלט  במבצר מהראנגאר, השוכן בג'ודפור, הודו. לצורך כך הצטרף אל החבורה המפיק הנודע נייג'ל גודריץ' (רדיוהד) שהקים אולפן הקלטות זמני בתוככי המבצר שנבנה במאה ה-15.
כל ניסיון להגדרת המוסיקה הזו  יעלה על שרטון בגלל תערובת המסורות. מצד שני, העיבודים הם עכשוויים, מעין חיבור רוק אלטרנטיבי למקצבים מהמזרח. Kalandar הוא שילוב יפהפה בין אלקטרוניקה, צליל של חליל בנסורי, נבל פה ומקצבי טבלה. אקספרימנט מוסיקת עולם נדיר ביופיו שנוגע באווירת המדבר הרג'סטני בצלילי המאה ה-21.
השיר "אלוה" Eloah בעברית מושר כשיר סופי במנטרה של חזרה על "אלוה" המגבירה את החוויה האקסטזית עד לשיא תחושתי. "אללה אלוהים" Allah Elohim ממשיך הסינתזה המוסיקלית בפרספקטיבה מיסטית. המילים  עוסקות בראיות המנוגדות של האדם על רקע האמונה הדתית: "לכופרים אני דתי, להלכה הולך שולל/ בית אלי בקרבי/ ולי בו היכל/ ליהודים יהודי, למוסלמים מוסלמי/ בכל לשון בה אדבר/ אחת שפתי!". Julus שפותח את דיסק 2 הוא חגיגה  נלהבת  באוריינטציה הרב סגנונית – בקצב, בתזמור, בשירה. השיר "עזוב" Azov, שיר עידוד למיואשים, חוצה אף הוא מחסומים דתיים.
"ג'ונון" הוא אלבום קוסמופוליטי, מחבר שפות ודתות, משדר מסר אופטימי בתוך עולם כאוטי, ובעיקר – מציגה ערב רב של סגנונות ודיאלקטים המתחברים למוסיקת עולם יחידה במינה.

*** ג'וני גרינווד, גיטריסט להקת רדיוהד  שמע בזמן חופשה בנגב קטע מוסיקלי שהקסים אותו בשילוב יוצא הדופן בין מוסיקה ערבית והודית. כך גילה את שי בן צור. בשנה שעברה התארח גרינווד בהופעה של בן צור בלונדון שם בצעו לראשונה קטעים מהאלבום ובחודש ספטמבר השנה, הצטרפו אל השניים חברי הרג'סטן אקספרס לשתי הופעות במסגרת פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת. הבמאי האמריקאי פול תומאס אנדרסון ("מגנוליה", "זה יגמר בדם", "המאסטר"), ידיד של גרינווד אשר הלחין את המוסיקה לשלושת סרטיו האחרונים, הצטרף ותיעד את ההקלטות של שי בן צור, , ג'וני גרינווד והרג'סטן אקספרס, את שיתוף הפעולה היצירתי והחברות הקרובה שנוצרה בין המוסיקאים בסרט אשר נקרא גם הוא ג'ונון והוצג לראשונה בבאוקטובר 2015 בפסטיבל הסרטים בניו יורק.

Disc: 1

  1. Junun
  2. Roked
  3. Hu
  4. Chala Vahi Des
  5. Kalandar
  6. Eloah

Disc: 2

  1. Julus
  2. Allah Elohim
  3. Ahuvi
  4. Azov
  5. Junun Brass
  6. There Are Birds in the Echo Chamber
  7. Modeh

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן