פורטיס תולדות הכותרת

תולדות הכותרת

רמי פורטיס

אוגוסט 2015
4/5

המשימה: לצלוח 8 שירים עתירי הגיגים וחיטוטי נשמה מזרם תודעתו, הביזארי לעיתים, של המתחקר-ההוזה רמי פורטיס, להיכנס לנתיביו הפילוסופיים, המגיעים לעיתים עד יקום מקביל.
מהפתיחה ("לקשקש בזנב") הנשמעת כצפירה אפוקליפטית, לוקח פורטיס את תיאטרון הרוק שלו לדרך "הזמן הנכון",  מקומות שמעבר לשכל, שאינם נראים בארץ השקופים, מקומות של חלום, יש בהם עתיד יותר נחמד, ארץ של שמש שזורחת מבפנים, ארץ של סיפור בהמשכים שקיימת בתוך הגוף במרחק שנות אור.
כבר צילום העטיפה, הנראה כמיילי סיירוס בכנפי מלאך, מפנה לנתיבי ההזיה. המוסיקה היא נתיב רוק ישיר הנתמך בהפקה מעשירה המנסה לפגוש את דמיונו הקודח של הרוקר המחפש את עצמו בין מציאות להזיה בקצב דרמטי.
ב"מעיר נעלמים" מובילה דרך החיפושים אל מסקנה, שבגיל מאוחר אפשר לפרוח ולהרגיש את  החיים באינטנסיביות ובחדות יתרה. העובדה שפורטיס מתאר את האושר כנדיר, מראה כאילו כבר ויתר על האופציה הזו של אהבה, והיא באה לו במפתיע. הרוקנרוליסט שר את התחושה ממקומות עמוקים, כמו כדי להדגיש את התגלית המסעירה בחיין בכל אות ותו. זה השיר המלודי ביותר באלבום, מעובה בשכבה קולית ובסולו גיטרה, שמעצימים את התרוממות הרוח של מי שגילה את חייו מחדש.
כדי להבהיר שהכותרת היא התמצית של חיינו, מוביל פורטיס באמצעות גיא מר לזרם תודעה בלתי נדלה, כמו הרצאה מושרת רצופת דימויים ומטפורות העוסקת באור ובחשכה של חיינו. מנסה לגעת בחיים ומוות, יצירה ועצירה, אשמה ואמונה.
"תולדות הכותרת" משקף את היומרה הפילוסופית-אומנותית  של האלבום לתמצת את מהות החיים.  ה"כותרת" היא התגלמות לוגית של העיסוק והמגע בה. גיא מר ששותף לדבר הנרטיב, נכנס אחרי פורטיס בקטע ראפ שמתחיל ב"זה סיפורם של יצירי טבע ביצית וזרע"…
רצף המחשבות מונע בקצב ובהפקה רוק-אלקטרונית שטוענת את השירים  בדרמה, למרות שהטקסטים אינם עשויים מחומרים דרמטיים פורטיס הסתער על המילים כדי להעניק להן עוצמות. לא תמיד הצטרפתי לדרמה שלו, לאמירה ההזויה-מורכבת. לא תמיד נסחפתי בזעקתו, הגם שאין לי ספק כי הוא מאוד רציני ברצון להעביר מסר אישי מאזורי הדמיון שלו, לחבר את התובנות והתחושות לצלילים שמעידים על נתיב אותנטי נכון לעכשיו.

שירים: לקשקש בזנב, תולדות הכותרת, העץ על הגבעה, גרסת המשורר, ארץ השקופים, עתיק מעתיק, מעיר נעלמים, שנות אור
מילים: פורטיס
לחנים, עיבודים, הפקה מוזיקליתפורטיס, עידו אגמון, עמיר ג'נגו רוסיאנו, גיא שכטר, אייל יונתי, גיא פורטיס
אורחים: ברי סחרוף ("עץ על הגבעה"), גיא מר ("תולדות הכותרת"), יובל בנאי ("עתיק מעתיק")

צילום: מרגלית חרסונסקי

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן