אילן סאלם – חליל וחליל אלט, קני וורנר – פסנתר, ג'והנס וויידנמולר – בס, איתן איצקוביץ' – תופים.
Ilan
המופע התבסס על הדיסק "הפכים והיפוכים" (Twists & Turns) שסאלם הקליט בארב"ה עם וורנר. לפני כ-6 שנים, לקראת הופעתו בסדרה "ג'אז חם" במוזיאון, ערך וורנר סדנאות עם המורים והתלמידים של בית הספר למוסיקה רימון. וורנר שהופיע אז בארץ במסגרת "ג'אז חם", הצטרף להרכב נבחר של תלמידים במסגרת הרכב ייצוגי של ביה"ס שנקרא "הוט ג'אז" בהנהגת ע"י החלילן, אילן סאלם.
להפתעתו, כשהציע סאלם לקני לנגן בהקלטות דיסקו החדש – הוא הסכים. ההקלטות נערכו באולפני קלינטון בניו-יורק בפברואר 2005 בהשתתפות יוהנס וינדמולר בקונטרבס ואיתן איצקוביץ בתופים. התוצאה – אלבום ג'אז של פעם בחיים, שילוב לא צפוי בין חליל לפסנתר בסגנונות מהארד בופ ועד פיוז'ן ובלוז. דיסק שבא מצניעות, מאהבת ג'אז נטו, מיצירתיות כנה.
ועכשיו הגיע תורו של המופע: וורנר הצטרף השבוע לסאלם ולהרכב לביצוע "הפכים והיפוכים" במסגרת הסדרה "ג'אז חם".
כמו בדיסק, הרביעיה ניגנה ג'אז סולידי וחם. צליל החליל של סאלם לירי, פריך מלא הבעה, מסתלסל ומרחף מתוך איזו הוויה חלומית. ממש ספירה אחרת. קני וורנר נכנס בסולואי פסנתר, ואיזה עושר יוצא מהאילתור שלו. גם נגן הבס וויידנמולר וגם המתופף איצקוביץ משתלבים נפלא עם הקו הלירי החם של סאלם. אפשר לקבל את סאלם והרביעיה גם בקצב יותר קל ומזורז בקטע Hurly Burly. ב-Sway המהלכים משתנים. אנחנו בסיפור יותר מורכב. הפכים והיפוכים. צבעים משתנים.
זוהי רביעיה שמנגנת באינטרקציה, שנהנית לנגן. זה לא ג'אז של סטנדרטים. זוהי אמנות האלתור המתוחכם. מופע שמגיע ממקומות של עידון וחוסר פשרה, מאהבת ג'אז נטו, מיצירתיות כנה, מחליל שצליליו ענוגים ומחלחלים.
וורנר הוא אורח ותיק בישראל. "לא ממש ספרתי כמה פעמים ניגנתי בישראל. אבל נדמה לי שהפעם הראשונה הייתה עם התזמורת של המתופף מל לואיס, איפשהו בשמונים".
כשאני מזכיר לו שפעם באחד הקונצרטים שלו בארץ, הוא עלה לבמה חבוש כיפה, הוא שואל אם זה היה בהופעה של עם המפוחיסט טוטס טילמנס. אני מזכיר לו שזה קרה ממש במסגרת הסדרה שהוא מתארח בה עכשיו – ועם השלישייה הקבועה שלו.
"לא, לא אני לא חובש כיפה, אני לא דתי, אבל אתה יודע יש רגעים כאלה שפתאום אתה מרגיש משהו. אני גם לא ממש משתוקק לחשוף את זהותי, לצרות שבניו-יורק אני מתגורר בסביבה מאוד יהודית של חסידים. זה היה כנראה רגע של תחושה מיוחדת, יכול להיות שרציתי להצביע על הקשר בין מוסיקה לרוחניות"
רוחניות היא גם המוטו של וורנר, המורה לג'אז באוניברסיטה של ניו-יורק. וורנר פרסם ספר שעורר סערה בעולם המוסיקה, בו הציע בו דרך שונה לחזרות, הקשבה ונגינה. הקונספט נגע למגע הרוחניות שבעשייה המוסיקלית האינדיווידואלית.