פטר ורטהיימר צילום מרגלית חרסונסקי

הסקסופוניסט פטר ורטהיימר איננו

/5

הסקסופוניסט פטר ורטהיימר, אחת הדמויות הססגוניות במוסיקה הישראלית נפטר בגיל 73. אני זוכר אותו מעשרות ארועים במהלך השנים שאני כותב על מוסיקה. איש חייכן, נגן ורסטילי מעולה שידע להתאים עצמו לתיאטרון, לבידור, ארועי הג'אז בישראל. שמעתי אותו לראשונה מנגן ג'אז בתיאטרון המדרגות ב-1980, ובאותה שנה סתוכניתו של יהונתן גפן – "מדינ בלוז" . הוא ניגן אצל יוסי בנאי ב"אם נדע לאהוב" ב-1985, שמעתי אותו גם בפסטיבל הג'אז באילת ב-2009 עם תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים ושלישיית נגני ג'אז ביצירה "סוויטה לפטר ולתזמורת", שהולחנה ע"י רפי קדישזון, שניצח לראשונה בפסטיבל הג'אז על תזמורת קלאסית. בשלישיית הג'ז ניגנו אז נחום פרפרקוביץ', פסנתר, אדמונד גילמור, בס, רוני הולן – תופים. הוא ניגן בתוכנית המשותפת של ירדנה ארזי והגבעטרון.

ורטהיימר, שניגן סקסופון בריטון, טנור וסופרן, נולד בעיר סאטו-מרה שברומניה ב-1946, ובגיל 4 עבר לעיר טימישוארה. אביו המוסיקאי (נגן כינור וכלי נשיפה) עודד אותו  ללמוד מוסיקה קלאסית בכינהנור, אך הוא גילה עניין דווקא   בסקסופון של אביו ונטיה לג'אז. הוא האזין לצ'ארלי פרקר, לסוני רולינס, סטן גץ. את הקטעים הראשונים בנגינת סקסופון ניגן מלימוד עצמי בהאזנה לתקליטים. בגיל 15 ברח  לבוקרשט, לאחר שסולק מבית הספר (מכיוון שהוריו ביקשו לעלות לישראל). הוא ניגן בתזמורת ריקודים בבוקרשט. ב-1970 התקבל לתזמורת הרדיו בבוקרשט, התקדם מטנור אחרון לאלט ראשון ובהמשך לסקסופון בריטון. בשנים הבאות הוא מנגן בין השאר על ספינת טיולים, חזר לתזמורת הרדיו, ויצא איתה לסיבובי הופעות באירופה. הוא ניגן בברלין עם נגנים אמריקנים, בלונדון – במועדון הג'אז של רוני סקוט ואפילו בתזמורת הקלה של ג'יימס לאסט.
ורטהיימר עלה לישראל ב-1977 מרומניה, והתיישב זמנית בקרוון כפר גבירול. בהמשך עבר לתל אביב, ובעזרת ננסי ברנדס והמתופף בונדי שטנצלר, שזכרו אותו מרומניה, עבר לגור בבת ים והחל לנגן בהקלטות ובהופעות ביניהם "עלי כותרת" בטלוויזיה. – אילנית, יזהר כהן, אריק לביא, אריק איינשטיין (האלבומים "חמוש במשקפיים", שירי אברהם חלפי), גלי עטרי, מרגלית צנעני. ורטהיימר כתב  בין השאר עיבודי ג'אז ליצירות של יוהאן סבסטיאן באך. הוא היה נשוי לשחקנית עדי לב, שנפטרה מסרטן ב-2006.

צילומים: מרגלית חרסונסקי יוסמיוסיק

וידיאו: חני דינור פטר ורטהיימר – הסתיו עובר

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן