במקומי

שי גבסו

אן.אם.סי
3/5

בדבר אחד אי אפשר לטעות: בטון המתייפח שלו. ב"במקומי", שיר פותח, הוא שר על זיכרון שהשאיר ועל מילים שידברו במקומו. יש בשיר טיפות גשם ואור מהבהב ופרץ רגשות שלא ממש גרמו לי להשתתף בצערו וביגונו.
ב"יצאתי לטייל לפנות ערב" – מעובד לגיטרה אקוסטית בפתיחה, גבסו יוצא לחפש "בני אדם", ומנסה לעשות מזה סיפור. יצאה בלדה מסורבלת וטרחנית על בני אדם שמחפשים בני אדם. חבל, כי המנגינה, העיבוד והטון בשיר הזה משכנעים שגבסו רצה להגיד משהו.

"בחוץ כבר יש סימנים של שקיעה". גבסו צריך הרבה שקיעות וגשם בשירים שלו. זה לא ילך בלי. זה הולך עם עיבוד מיתרים "קלאסי" מינורי מאוד "מכובד". חבל רק שהטקסט מופרך. על יד ביתו נאספו אנשים שאומרים שמאוחר להילחם על המחר. מה זה? המנגינה, העיבוד, הקול הרגשני לא עוזרים לטקסט הסתמי הזה להתרומם.

הטון הקודר קיים גם ב"הולך". לאן הולך האיש הרגשן? ליבו פצוע והוא תר אחרי חלום. ושוב הטקסט – מחבל בכל אפשרות להזדהות עם הרגשנות
"בדרך אלייך", שיר על יחסים בינו ובינה, אומר "אל תיתן לשקט לדבר, עוד נמצא פתרון אחר". לאורך כל השיר תמהתי על פשר הבעיה. אבל לגבסו לבדו פתרונים למה התכוון המשורר.
וגם ב"פסקול" העוסק בזיכרון של נופל – העצבות והרגשנות באות במקום תוכן. גבסו מצא עוד שיטה להגביר את הרגשנות כשהוא קורא (במקום לשיר) ב"במקומך" בליווי גיטרה אקוסטית. זה נשמע קיטש מגבב של מילים חסרות שחר ("אם אפסיק להיאבק/ אספיק לראות את השקיעה").
לא מספיק לשדר מצוקה, כי העצבות משתלטת, עד שהיא הופכת לנושא העיקרי, למלודרמה ללא דרמה (השיר הקצבי "יריות").
"תגידי לי את" הוא אולי השיר היחיד שהטקסט שלו מתחבר למנגינה לגיטרות ולקלידים. (בעיבוד תומר הדדי) גם כאן הרגשנות רבה היא, גם כאן יורד גשם, אבל גבסו מצליח לרסן את הטון הבכייני, כשהוא תמה לאן היא בורחת.
אני מאמין שהעצב הזה קיים באישיות של גבסו, הבעיה היא שהעצב הופך תכלית בפני עצמו, וכמעט רוב הדיסק באותו הטון. מלנכולי עד הגג.
גבסו אחרי "כוכב נולד" מנסה להוכיח שהוא גם יוצר מקורי. זה לא עובד. טוב היה עושה לעצמו, אילו היה משלב שיר עד שניים משלו באלבום, והשאר – משאיר ליוצרים אחרים. גבסו חייב קודם כול לשכנע את עצמו שהוא לבדו אינו מספיק מוכשר לכתוב אלבום שלם. חוץ מזה: הרגשנות פשוט הורגת אותו. דרוש דחוף יועץ אומנותי.

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

6 תגובות

  1. יוסי, אתה טועה.
    אתה שבוי בדעות קדומות, שבוי בערוץ מסחרי. פקח אוזניים ותקשיב שוב לאלבום, חף מכל מחשבה על כוכב נולד. רק אז אולי תצליח להנות מהמוזיקה של שי.
    אם לא תצליח – ההפסד הוא רק שלך.

  2.  יוסי זה שאתה לא אוהב את שיריו של היוצר גבסו זה לא הופך אותו לזמר בכיני. גבסו זמר גדול! עוד יעריכו ויבינו זאת כולם!

  3. אוי לך כי ככמעט גרמת לבחור לפקפק בכשרון שלו .
    כמה קל לכתוב מילים שלא יכולות לתבוע ממך לקחת אחריות , אך יכולות להרוס .
    מזלנו ששי קצת יותר חזק מכל הרעל שנטף מדבריך
    המאד לא מבוססים ותודה לאל שהוא ממשיך ליצור .
    אנחנו ממש מחכים לכל דבר שיוצא תחת ידיו , ונהנים מכך .

  4. הביקורת הזאת ממש לא לעניין!
    אתה קוטל את המילים של השירים שלו אבל אני חושבת שאין לך שום זכות לקטול את המילים האלו. אוקי אתה לא מסכים עם המילים אבל אם תשאל הרבה מאוד אנשים אחרים אתה תגלה שהם כן הצליחו להתחבר למילים!
    אני חושבת ששי גבסו הוא יוצר מקורי ואם אתה שואל אותי אז אני חושבת שהוא היחיד מבין פליטי כוכב נולד שבאמת הצליח!
    אני חושבת שזמרים שהם גם יוצרים צריכים להיות הרבה יותר מוערכים מאשר זמרים ששרים שירים של אחרים.

  5. אני לא מבינה גדולה במוסיקה ואולי הכותב המלומד כן.
    דבר אחד אני מרגישה בשירים של גבסו.- התרגשות. יצירותיו יוכיחו את עצמן בטווח הארוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות