שיר לכל שנה 1948-2007

60 שנה ושיר

דיסק משולש אן.אם.סי
4/5

מהו השיר שמייצג את 1997 בתולדות הזמר העברי?  לפי האוסף של אן.אם.סי בעריכת ליאור מזרחי זה השיר "כבר עכשיו" של ירמי קפלן ובביצועו. איך שר ירמי קפלן בשיר הנבחר לשנה זו – "לא ידעתי לא חשבתי, לא ניחשתי". גם כותב שורות אלו.

על מזרחי הוטלה משימה לא קלה – לבחור את שיר השנה של כל אחת משישים שנות מדינה. לא קלה גם כי אן.אם.סי אינה מחזיקה בכל הזכויות על כל השירים. אני לא אלך לבדוק את שירי 1997 כדי להציע אלטרנטיבה לירמי קפלן. אני יכול לקבל את הבחירות כטעם אישי. ואומר את זה הרבה יותר חיובי: חלק מהבחירות כאן מצוינות. חלק מהשירים הם השירים שממשיכים לרגשני.

אוספים כאלה נוצרו גם בשביל לעשות "צדק היסטורי". עם כל הכבוד ל"האמיני יום יבוא" שהקליטה יפה ירקוני עם להקת "החישטרון" שמייצג את 1948 – עדיף שהצדק ההסטורי יעשה מחוץ לדיסק הזה. גם את ג'טה לוקה ששרה "אני חדש בארץ" שיר שמייצג את העלייה של 1950 (דיסק 1) אני שומע את זה 20 שניות, וזה ב-5 שניות יותר מדי. .אבל "שיר הרעות" שמייצג את 1949 בביצוע של יהורם גאון לא דאה. מה לשעות ש"צדק היסטורי" ואיכות מוסיקלית לא הולכים יד ביד.
השאלה היא כמובן מה יותר חזק הצדק ההיסטורי או האיכות מוסיקלית? או: את מי להעדיף ב"גן השקמים" שמייצג את 1954 – את ריקה זראי, יזהר כהן או את אריק סיני? דווקא הבחירה באריק סיני טובה, אם לחשוב שבאוסף הוא נושק לשמשון בר-נוי ששר את "האיש שבקיר". אז מי מנצח? הצדק ההיסטורי או הגרסה המעודכנת? כי אם הולכים לפי גרסאות מעודכנות אז את "האיש שבקיר" הייתי מעדיף בגרסת ברי סחרוף.
עם הלהקות הצבאיות למיניהן אין בעיה. פרט לפערים באיכויות הקלטה – הן נשמעות דומות. להקת הנח"ל של 1951 שרה "הורה האחזות", של 1956 – "מול הר סיני" של 1970 – "שיר לשלום" , להקת חיל הים – "מה אברך" (1968).
ויש הרכבים שאין להם תחליף. השאלה שנותרה היא למה צריכים לשמוע את השירים בפעם האלף וכמה: "ערב של שושנים" – הפרברים (1958), "האם אמרו לך פעם" – התרנגולים (1961), "לילה בחוף אכזיב" – שלישיית גשר הירקון (1965) אבל כמו שאמרנו. שישים שנות מדינה מחייבות שהצדק ההיסטורי ייראה ויישמע.
בדיסק 2 – יש כבר פחות דפי ההיסטוריה ויותר יציגות ליוצרים-זמרים ולהרכבים שלראשונה מייצגים את מהפיכת הרוק – "אחרית הימים" – "העץ הוא גבוה" (1972), תמוז – "סוף עונת התפוזים" (1976), תיסלם – "לראות אותה היום" (1981) ,בנזין – "תני לי סיבה" (1982) שלום חנוך – "מחכים למשיח" (1985), מאיר אריאל – טרמינל לומינל (1978) יהודית רביץ – "שבתות וחגים" (1987) ואפילו המהפפך הנםלא שקרה לפוליקר – "חלון לים התיכון" (1988)
דווקא סוף השמונים והלאה – אינם מצביעים על המשך מגמה של צמיחת רוק ישראלי מקורי אלא על פלורליזם סגנוני. . "ארץ קטנה עם שפם" של קורין אלאל לייצג את 1989, "רואה לך בעיניים" של אתי אנקרי (1990) דרך "אהבה קצרה" של מאיר בנאי (1992) "יש בי אהבה" – אריק איינשטיין, "עד הקצה" – דנה ברגר (2000), "תגידי שטוב" – כנסיית השכל (2001), "מדברם על שלום" – מוקי (2002), "אהבת נעורי" – שלום חנוךמ (2003), "היום" – אהוד בנאי (2004), "יה" – מוש בן ארי (2005), "לראות את האור" – אפרת גוש (2006), "בא מן השתיקה" – קובי אפללו (2007)
אגב "לראות את האור" שייך ל-2007, אבל מה לא עושים כדי שאן.אם.סי חפצה ביקרם – יכנסו לאוסף.

והנה 10 הבחירות שלי מתוך שישים שנה ושיר (וזה לא היה קל, כי הוצאתי שירים שהיו ראויים להיות ברשימת 10 נוספת):

1. עטור מצחך זהב שחור – אריק איינשטיין (אברהם חלפי-יוני רכטר-יוני רכטר)

2. מחכים למשיח – שלום חנוך (שלום חנוך-שלום חנוך-שלום חנוך ומשה לוי)

3. כמו צמח בר – חוה אלברשטיין (רחל שפירא-נחום היימן-ג'ראר מישל כהן)

4. שבתות וחגים – יהודית רביץ (יעקב רוטלביט-יהודית רביץ-ירון בכר)

5. סוף עונת התפוזים – תמוז (מאיר אריאל-שלום חנוך ואריאל זילבר-לואי להב, תמוז)

6 הנני כאן – יהורם גאון (חיים חפר-דובי זלצר-דובי זלצר)

7. ילדותי השנייה – מתי כספי (אהוד מנור-מתי כספי-מתי כספי)

8. ארץ קטנה עם שפם – קורין אלאל (מאיר גולדברג-קורין אלאל-יהודית רביץ)

9. אהבת נעורי – שלום חנוך (שלום חנוך-שלום חנוך, שלום חנוך, משה לוי)

10. היום – אהוד בנאי (אהוד בנאי-אהוד בנאי-גיל סמטנה)

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות