בין האש ובין המים

גלי עטרי

אן.אם.סי
4/5

שיר פתיחה ושיר סיום – לבכות את צערה. כמה אירוני העיתוי הזה, שהאלבום החדש יוצא ממש אחרי מות האחות שוש, והנה יש לה שני שירים סוחטי רגש. סגיב כהן כתב והלחין, אבל זה ליבה ששר. "למה לא תבואי עכשיו יש פה משהו לשתות שאהבת". פסנתר – עמוס בן דוד (שעיבד) גיטרה אקוסטית – עילי בוטנר. ליווי מינימליסטי שנותן לה להתייחד. מנגינה פשוטה ויפה, וטון חם של געגוע. לא דרמת געגועים. "אוהב אתך רוצה איתך לנשום … לחלום, כי עכשיו הכל פורח ורוצה גם לפרוח איתך"
ובסיום – "כשאת לא לידי", טון רחום וחנון ומסולסל, פסנתר מינורי. על הקסם שביחסיהן, על החסר, על האושר שהיה והכאב שהווה. ושוב בחר המעבד לתת את גלי בלחן העגול הזה בליווי אקוסטי למהדרין – פסנתר וגיטרה. מי שלא מאמין בתן לרגש ללכת במקומך – זה השיר. שיר פותח, שיר סוגר, ונדמה שגלי הייתה יכולה לבקש מסגיב כהן עוד כמה שירים על הנושא.
סגיב כהן הגיע בזמן. מפגש שנפל עליה משמיים. סגיב לקח את גלי עטרי לאזורים לא "מסוכנים" מוסיקלית. הוא כתב לאותה גלי עטרי ששמע בתקליטים ובדיסקים. אקורדים פשוטים, לחנים שפויים. יש תחושה שהוא קרא אותה או שהיא הקריאה לו את עצמה. "בטרם תחסר לי מטרה/ אחזיר את נפשי בחזרה", שרה עטרי בתובנה שאומרת חזרה לשפיות, והעיבוד מעצים את הדרמה מקצב דרבוקות אקוסטי למעבר קצבי חשמלי מעצים. השיר נקרא "לאן" – וגלי שרה בעוצמות לא הכי שגרתיות מבחינתה, מעבר מתבקש אחרי שירת העצב.
"בין האש ובין המים" – השיר נפתח בשירה מקהלתית, קצב אפרו, והנה מגיעה גלי עטרי הלירית, ומתברר שהשיר מחולק לשניים – קטע לירי – שעוסק באישיות שלו, וקטע מקהלתי קצבי שמתמקד ברצונות שונות שלו,. לחן יפה של סגיב כהן. גלי עטרי מסלסלת אוריינטאלית. בטח נאמר משהו על חזרה לשורשים התימניים. פתאום, אחרי 30 שנות קריירה, מגלים את המקורות. אבל שילובי הסגנונות הופכים את השיר לאחד הטובים ברפרטואר שלה.
הקו המינורי חוזר ב"מהמרחקים" – בהרמוניה פשוטה ויפה. הטקסט אינו מצטיין במקוריות "הסתכלי מסביבך/ תאהבי את עצמך/ ושמרי נפשך לעולם", אבל ההצטרפות של סגיב כהן לדואט מעניקה יופי (רגשי/רגשני) גם לטקסט הנדוש. (משהו על הליכה לאיבוד במנהרה ללא מטרה)
ב"ואולי" גלי לוחצת על דוושת הרגש, וסגיב אכן כתב עוד שיר רגש, טקסט מחורז מאולץ. "איך בכאב לפעמים/ כולם מחפשים להרגיש מה נעים/ עוד סיפורים להפנים/ עוד יצרים להשלים/ בשקט לבד אתכנס/ אלך לי לישון ואסמוך על הנס"
אני לא סומך על הטקסט הזה. סתמי, כתוב טכני. אבל המנגינה ופרץ הרגש מצליחים לחפות.
הרוגע והטון החם והנינוח חוזר לשיר געגועים עצוב – "אליך" מאמא לבן אי-שם. גם כאן מברוק לסגיב על לחן יפה שמתאים ככפפה להבעה ולגוונים הטונאליים של עטרי. ואהבתי את העיבוד לבס (יונתן לוי) של עמוס בן דוד, שתרומתו לעטרי לא תסולא בפז. בן דוד מקשיב למילים, מעדיף לעיתים עיבוד אקוסטי מינימליסטי (פסנתר-גיטרה) כדי להבליט קווי מתאר שירתה היפה של גלי. השיר "שולי שוליים" הוא עוד דוגמה מצוינת – על התחושות האמביוולנטיות שבאהבה ("כמו הכוס גם היא חצי ריקה"), אחד הטקסטים שכתובים נקי ויפה.

אינטימיות נעימה ומלטפת – "מה בראש שלי" וכמה טוב שג'ובים ברא לנו את הבוסה נובה. שיר על איך שהיא קוראת ומרגישה ומבינה אותו כולל הכאב. בעיבוד נוסף נדבך ג'אז אתני קולי יפה בנוסח הסמבה המודרנית. וזה שיר שאתה ממשיך לפזם. ולגיוון פאנקיות מאופקת ב"הזמן שלי איתך" (נעלם בחשכה) ועוד עיבוד אקוסטי נכון ומדויק בקצב מידטמפו ובליווי דרבוקה, פנדר רודס ל"תגידי" המסכם יחסים ב"הגיע הזמן לצאת מהמשחק".

גלי עטרי מחברת את הצער על האחות עם בגרותה-בשלותה העכשווית, ונהנית מאיחוד כוחות יצירתי (סגיב כהן, עמוס בן דוד) שלוקח אותה אל אחדים מרגעיה היפים והמרגשים ביותר כזמרת.

גלי עטרי – בין האש ובין המים, ההופעה, קטעי וידאו

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

5 תגובות

  1. האמת לא ממש מתחבר לי עם גלי הטקסטים הפשטנים בכל שירי האלבום אל תשכח זו הזמרת ששרה את הקלאסיקות של הזמר האישראלי כך שלהגדיר את האלבום כאחד מרגעי השאי שלה נשמע לי קצט מנותק אחרי שהאזנתי לאלבום כולו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות