חזון יחזקאל

עמיר בניון

מילים: עמיר בניון ע''פ יחזקאל לחן, עיבודים והפקה מוסיקלית: עמיר בניון ויהודה מסס
4/5

עמיר בניון  שר אינטרפרטציה על חזון העצמות היבשות של הנביא יחזקאל. הטונים בתחילת השיר  רגועים  כאילו המוסיקה היא אילוסטרציה, עד לנקודה שבה מטפס קולו ב – ו"אז תוכל לראות את הפנים כולן/ את מי שלא ראית מאז ומעולם/ את אברהם ואת שרה חוה ואדם/ את כל מי שהתגעגעת אליו כל כך" בניון משתמש בטקסט המקראי כחומר ביד היוצר. הוא משמיט מילים, לפעמים שורות, מוסיף מילים משלו ומשחק ברצף של הטקסט של הנבואה המפורסמת ביותר של יחזקאל (פרק לז). המניפולציות הטקסטואליות הופכות את הנבואה לתואמת זמננו.
בניון יכול היה בקלות להיות פוליטי, שהרי אחד מסרים החזקים בטקסט המקראי הוא "הנה אני פותח את קברותיכם והעליתי אתכם מקברותיכם, עמי, והבאתי אתכם אל-אדמת ישראל", אבל הוא בוחר דווקא להשמיט את הפסוק הזה (יב) .
ההתאמה לימינו קשורה באופן החיתוך שבניון בוחר לעשות בבית האחרון של השיר "—ופחי בהרוגים" (כלומר, שתכנס בהם הרוח ויחיו) לעומת הטקסט המקראי – "— ופחי בהרוגים האלה ויחיו", וכך מצליח לדבר על הרוגים באשר הם, ולא בהכרח על אלה שראה יחזקאל, כשעמד בתוך הבקעה מלאת העצמות.
האזכור של אברהם, שרה, חוה ואדם, כדמויות שיוכל להכיר לכשהנבואה תתגשם, מאפשר גם הוא התייחסות למנעד כללי של האנושות בעולם, ולא בהכרח לראייה מצומצמת של היהודים היושבים בציון. האקטואליזציה של השיר נוצרת, כשבנוסף לדמויות המיתולוגיות הללו, הוא יוכל לראות גם את אלה שאינם עוד, שהכיר באמת ומתגעגע אליהם.
פופ פשוט וקליל, קצב אחיד, תזמורי מיתרים, נגיעות, פאנקי, כמעט אנטיתיזה לכבדותו של החזון, מקרבים גם הם את הטקסט לכל אוזן.

בן אדם, התחיינה העצמות האלה
ויאמר אליו ה' אלוקים, אתה ידעת
כה אמר ה' אלוקים לעצמות האלה
הנה אני מביא בכם רוח וחייתם

ויהי קול כהנבאו והנה רעש
ותקרבו עצמות עצם אל עצמו
והנה גידים עליהם ובשר עלה ויקרם
עליהם אור מלמעלה ורוח
אין בהם

ותבוא בהם הרוח יעמדו על רגליהם
חיל גדול מאוד מאוד מקברותיהם
העצמות האלה כל בית ישראל
ואז תוכל לראות את הפנים כולן
את מי שלא ראית מאז ומעולם
את אברהם ואת שרה חוה ואדם
את כל מי שהתגעגעת אליו כל כך

ויאמר הנבא הנבא אל הרוח הנבא בן אדם
כה אמר ה' אלוקים
מארבע רוחות בואי הרוח
מארבע רוחות בואי ופחי בהרוגים

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

11 תגובות

  1. עמיר קשה להוסיף מילים למילים החזקות שכתבת.איזה יצירת מופת.אני מעריץ שלך רק חודש אולי חודשים אבל וואו איזה שירה הגשה איזה קול מדהים .אני לא זוכר את עצמי שומע שיר באותו יום יותר מפעם אחת .הכי שנוא עלי זה לשמוע שוב ושוב .נחש מה איתך ואותך אני שומע המון פעמים זה מדהים גם ניצחת איתי הכל וגם חזון יחזקאל שבר אצלי את כל השאים.תודה לך על השירים היפים ועל הזוית המעניינת של הגשת האני מאמין שלך לשאר האנשים.האמת אני מת לפגוש אותך ולדבר איתך ולשמוע את האיש המוכשר שעומד מאחורי הכתיבה המדהימה הזאת ולשמוע ממך איך כתבת את את ניצחצת איתי הכל זה השיר הכי רומנטי שקראתי מימיי

  2. עמיר זה גאון של פעם בחיים יש כאלה שרואים גאונות ויש כאלה שטוב להם ברדידות כמו מגיב מספר 1 תמשיך ליצור עמיר אני ממש ממש אוהב את הכל אצלך לא רק את הקול יישר כוח

  3. מפתיע כל פעם מחדש הבניוני הזה-אפילו אותי שעוקב אחריו מתחילת הקרירה שלו
    יוצר וזמר בחסד עליון
    שיר מ ד ה י ם

  4. לאלי המגיב ממספר 1-אני מניח ,רק מניח,שאת אלבומו של בניון "האלוף בשחור-הרהורים" לא ייצא לך לשמוע,בטח שלא לעומק,אחרת אין לי הסבר אחר לפקפוק שלך בקרדיטזציה שמגיעה לעמיר,פנה לך 40 דקות מזמנך,ותאזין לאלבום ואז אולי תצליח להבין את העומק שיש ביוצר הזה.
    לגבי הניתוח הספציפי הזה…הוא באמת מעמיק,וראוי לציון,אך בהתייחס לעובדה שזו הפעם הראשונה האמיתית שעמיר "נוגע" בטקסט מן המקורות,ומכיון שאלף פנים לתורה,אז מן הסתם יכולים להיות עוד כמה וכמה ניתוחים כאלה ואחרים,
    ה-חחחחחחחחחח שלך בסוף התגובה יכול אןלי להסביר לי למה אתה חושב את משת'ה חושב
    שא ברכה

  5. אלי(1) אתה גם לא נותן לו קרדיט על העומק בעומד בשער ובנצחת איתי הכל?
    ההוויה של בניון מכתיבה לו את הטקסטים-והווייתו עמוקה הרבה יותר ממה שמוחך יוכל לטפס לסוף דעתו.

  6. כל הכבוד על הניתוח המעמיק
    אני לא בטוח שכאשר עמיר בניון כתב את הטקסט המשולב באמת עשה הכל מתוך התחכום הרב שעליו הוא מקבל קרדיטציה.
    אבל מי שניתחו זאת עשתה עבודה ראויה לציון.
    אני בטוח שהוא צובט לעצמו את הפנים אחרי שהוא קורא את הניתוח הכל כך מלומד שמפורט כאן
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן