אריק סיני ערב מול הגלעד

אריק סיני ערב מול הגלעד

המשותף לרבים מהשירים שעליהם אפשר לומר "שיר ישראלי" הוא קשר של שפה, מקום והתכוונות. 

מילים: לאה גולדברג לחן: מיקי גבריאלוב
4.5/5

אין לי הגדרה ל"שירי ארץ ישראל הישנה והטובה", אבל אם הייתי מתבקש לערוך רשימה, "ערב מול הגלעד" היה בעשיריה הפותחת. המשותף לרבים מהשירים שעליהם אפשר לומר "שיר ישראלי" הוא קשר של שפה, מקום והתכוונות.  בשל חשיבותן של המילים, יוצאים בראש ובראשונה מהטקסט,  חשים אותו. הקו המלודי, ההרמוניה, העיבוד ישלימו באיזו תחושה של "ארצישראליות".
יש תאורים שהם ארץ ישראל ומוסיקה שמשדרת ארץ ישראל. שירה של לאה גולדברג פורסם לראשונה בשנת 1938בעיתון "דבר לילדים" , ונכלל בקובץ שירי הילדים "מה עושות האיילות". את השיר כתבה המשוררת כאשר ביקרה בקיבוץ אפיקים, והיא הקדישה אותו לילדי הקיבוץ. קיבוץ אפיקים, שנמצא בבקעת הירדן, צופה אל הרי הגלעד שבעברו המזרחי של הירדן. הוא נקרא "אפיקים" כיוון שהוא שוכן בין שני אפיקי מים – הירדן והיַרְמוּךְ.

יעל נאמן בספרה האוטוביוגרפי על ילדות בקיבוץ "היינו העתיד" (אחוזת בית ומשכל, 2011) כותבת על הסיפור מאחורי השיר, כפי שהכירו אותו ילדי הקיבוצים: יום אחד הגיעה לאה גולדברג לבקר ולהרצות באפיקים שבעמק, הקיבוץ השכן של דגניה, ונשארה לישון שם. באותו לילה כתבה שם שני שירי ילדים, שאותם הקדישה לילדי אפיקים (את ההקדשה אפשר לראות בספר 'מה עושות האיילות'). באפיקים, כמו בכל קיבוצינו ישנו הילדים בבתי הילדים. לאה גולדברג כתבה שם, ב'ערב מול הגלעד', את תחושותיה לגבי הלינה המשותפת. היא ריחמה על האם שבנה אבד, והחזירה בשיר את הבן לחיק אמו. הטלה "ישוב" "אל חיק האם" ונרדם, כמו הילדים לעת ערב. המשוררת מאנישה את האירוע, בין הטלה – הילד לבין הכבשה – האם, המעתירה על ילדהּ גילויי אהבה גופני ומילולי: נשיקה ושם, במילים: "והכבשה תִשק אותו – והיא תקרא אותו בשֱם".
השיר נשמע כמו שיר ערש. מיקי גבריאלוב הלחינו ברוח זו – כשיר ששרים לילד כדי שיירגע שירדם: הָאִילָנוֹת כָּל כָּךְ כְּבֵדִים, כּוֹפֵף הַפְּרִי אֶת הַבַּדִּים, זוֹ הַשָּׁעָה הַמַּרְגִּיעָה, בָּהּ נִרְדָּמִים הַיְּלָדִים". 
את  הטון הרגוע הצליח אריק סיני לשדר בגרסת הבריטון שלו לשיר.  כנ"ל – אריק איינשטיין. דגש על הרמוניה קולית ניתן בביצוע מ-1984 של "הבחורים מאפיקים", הלהקה מהקיבוץ שלילדיו הוקדש השיר על ידי המשוררת, כשהעיבוד הוא של חיים ברקני מהיישוב השכן שער הגולן. ביצוע ועיבוד אווירה  מינימליסטים מקסימים: מאיה בלזיצמן ומתן אפרת, מהות הקאבר המחדש.

אריק סיני – ערב מול הגלעד שירים בכיכר 2017


דודו טסה – ערב מול הגלעד
טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל 2011

האילנות כל כך כבדים,/ כופף הפרי את הבדים,
זו השעה המרגיעה/ בה נרדמים הילדים.

אל הבקעה מן הגלעד/ טלה שחור ורך ירד,
כבשה פועה בוכה בדיר / זה בנה הקט אשר אבד.

ישוב טלה אל חיק האם/ ישכב בדיר וירדם
והכבשה תישק אותו/ והיא תקרא אותו בשם.

נסתר הליל בין הבדים/ והנביא הגלעדי
יורד דומם אל הבקעה/ לחזות בשנת הילדים.

ישוב טלה…

 לאה גולדברג, מבחר משיריה "אני הולכת אלי"

אריק סיני פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן