הדודאים

בשדות בית לחם

הדודאים

מילים ולחן: נעמי שמר
/5

את הביצוע האחרון של שיר הרועים הזה שמעתי במופע המיוחד של לרגל יום הולדתו ה-80 של ישראל גוריון"סימן שאתה צעיר" עם ישראל גוריון ואסף אמדורסקי, בנו של בני אמדורסקי שהמשיך את דרכו של אביו בצמד הדודאים עם ישראל. נעמי שמר כתבה על הרועה המחפשת את עדרה הנעדר תוך הבעת חרדתו: "אבן מוטלת על ליבי כאבנים בשדות בית לחם". היא מבקשת מחלילה לסייע לו בקול נהי – "הי חלילי, ילל ילל חלילי". השיר הוא שיר של גלות ("אין לי שם אין לי בית") שמגולל את סיפורה של רות המואבייה במגילת רות, סיפור אהבת בעז לרות, הנכרייה, הזרה, שעזבה את עמה ומולדתה והחליפה את שדה-מואב בשדות בית לחם.  המוסיקה אינה מסגירה את החרדה. יש בה טון של תקווה.
השיר נכתב למחזמר "אמנון ותמר" שהועלה ב-1970 בבימויו של יואל זילברג בתיאטרון הילדים והנוער של אורנה פורת, ומי ששר אותו אז היה דודו טופז, שגילם את דמותו של אמנון. הדודאים הקליטו אותו זמן קצר אחרי כך לאלבומם "העולם בשחור לבן" שיצא ב-1971. בבין הביצועים היפים הנוספים לשיר – "שלישיית שוקולד, מנטה מסטיק" (וידיאו שהוקלט במועדון "צוותא ת"א ב-1976)

אור הירח על ההר / לילה לבן בשדות בית לחם / תן מילל בקול נשבר / אנה פנה עדרי ללכת / אח לנשר ולעיט / אין לי שם ואין לי בית / הי חלילי ילל, ילל חלילי / עד ליל אוסיף ללכת / עם תרמיל רועים על שכם / הי חלילי ילל, ילל חלילי / אבן מוטלת על לבי / כאבנים בשדות בית לחם / רוח עובר בעשבים / אנה פנה עדרי ללכת / אי שם בסוף הדרך / התחכי עד רדת ערב / הי חלילי ילל, ילל חלילי / התחכי להלך / עם הלחם והמלח / הי חלילי ילל, ילל חלילי / אור הירח על ההר / לילה לבן בשדות בית לחם

הדודאים – "בשדות בית לחם"

ישראל גוריון ואסף אמדורסקי – "השדות בית לחם" – שרים הדודאים במלאת 80 לישראל

שוקולד, מנטה מסטיק – "בשדות בית לחם", צוותא 1976

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן